مزد درمان یا همان تعرفه‌های پزشكی همه‌ساله تورمی بیشتر از تورم عمومی جامعه را تجربه میكند. حالا با پیدا شدن سر و كله سال جدید چانه‌زنی‌ها بر سر افزایش تعرفه‌های پزشكی سال 95 میان وزارت بهداشت و بیمه‌ها آغاز شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.این در حالی است كه برخی صاحبنظران حوزه سلامت معتقدند با توجه به اینكه در كتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات، تعرفه‌های پزشكی به طور چشمگیری افزایش پیدا كرد پس تا دو الی سه سال آینده هم نیازی نیست تعرفه‌های پزشكی افزایش یابد.

مزد درمان نباید گران شود

سلامت نیوز: مزد درمان یا همان تعرفه‌های پزشكی همه‌ساله تورمی بیشتر از تورم عمومی جامعه را تجربه میكند. حالا با پیدا شدن سر و كله سال جدید چانه‌زنی‌ها بر سر افزایش تعرفه‌های پزشكی سال 95 میان وزارت بهداشت و بیمه‌ها آغاز شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.این در حالی است كه برخی صاحبنظران حوزه سلامت معتقدند با توجه به اینكه در كتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات، تعرفه‌های پزشكی به طور چشمگیری افزایش پیدا كرد پس تا دو الی سه سال آینده هم نیازی نیست تعرفه‌های پزشكی افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: این نخستین باری نیست كه تعرفه‌های جدید پزشكی به سال تازه نمی‌رسد. این در حالی است كه طبق قانون باید تكلیف تعرفه‌های پزشكی هر سال پیش از آغاز سال جدید روشن شود اما چانه‌زنی‌ها میان وزارت بهداشت و رفاه اغلب مانع از این می‌شود كه تكلیف تعرفه‌ها به‌موقع روشن شود. امسال هم مزد درمان هنوز مشخص نیست؛ موضوعی كه اظهار تأسف وزیر بهداشت را در پی داشته است. سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی اظهار امیدواری می‌كند تا همین فروردین ماه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعرفه‌ها را در هیئت وزیران به تصویب برساند و برای بخش دولتی و خصوصی تكلیف مشخص شود. این در حالی است كه بیمه‌ها معتقدند لزومی به افزایش تعرفه‌های پزشكی وجود ندارد. اما در مقابل بخش خصوصی پیشنهاد افزایش 25 درصدی مزد درمان را داده است. هركدام از این پیشنهادات هم موافقان و مخالفان خاص خود را دارد.
 
افزایشی كه باب افزایش را بست
برخی معتقدند با توجه به اینكه تعرفه‌های خدمات پزشكی در فاز سوم طرح تحول سلامت با ابلاغ كتاب جدید ارزش‌ نسبی خدمات سلامت در آبان 93 به طور متوسط حدود 120 تا 300 درصد رشد داشته و از فروردین 94 نیز با تصویب شورای عالی بیمه و دولت بار دیگر به طور میانگین حدود 9 درصد افزایش یافته است، دیگر نیازی به افزایش مزد درمان نیست. حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس یكی از این افراد است. وی با ابراز تأسف از اختلاف تعرفه‌ای میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه می‌گوید: طبق قانون بر اساس تورم سالانه، تعرفه‌های پزشكی هم هرساله باید افزایش پیدا كند اما به نظر می‌رسد با توجه به اینكه در كتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات، تعرفه‌های پزشكی به طور چشمگیری افزایش پیدا كرد تا دو الی سه سال آینده هم نیازی نیست تعرفه‌های پزشكی افزایش یابد.
به گفته رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، واقعیت آن است كه بعد از اعلام تعرفه‌ها در كتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات، هزینه‌های خدمات سرپایی افزایش چشمگیری پیدا كرد درحالی كه بیمه‌ها حمایت كافی از آن ندارند و به همین سبب اكنون پرداختی از جیب مردم نیز افزایش یافته است. اظهارات شهریاری درباره افزایش پرداخت از جیب مردم در حالی است كه وزیر بهداشت پیش از این اعلام كرده بود كه افزایش پرداختی مردم از هزینه‌های سلامت خط قرمز این وزارتخانه است و یكی از اهداف اصلی اجرای طرح تحول سلامت كاهش پرداخت مردم و حفاظت مالی مردم در برابر هزینه‌های سلامت است.
 
تعرفه‌های 95 به معنای افزایش نیست
بیمه‌ها هم سرسختانه در برابر افزایش تعرفه‌های درمان ایستاده‌اند؛ بیمه‌هایی كه اگرچه بناست پشتیبان سلامت باشند اما از ابتدای تشكیل وزارت رفاه و وقتی پول سلامت از ارائه خدمت جدا شد، هیچ‌گاه تعامل بیمه‌ها و نظام سلامت را شاهد نبوده‌ایم. آنها‌ معتقدند افزایش بیش از 120 درصدی تعرفه‌های پزشكی در سال 94 در حالی انجام شده كه اعتبارات بیمه‌های درمانی از جمله سازمان بیمه خدمات سلامت، حدود 15درصد رشد داشت و همین مسئله موجب شده تا آنها كم بیاورند. از نگاه سلیمان عباسی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم بر اساس قانون، تعرفه‌های پزشكی باید هر سال مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرد و بر اساس شرایط موجود، تصمیماتی در خصوص میزان تعرفه‌های پزشكی اتخاذ شود. در واقع این بازبینی لزوماً به معنای افزایش تعرفه نیست بلكه برای رفع نقایص است و گاهی می‌تواند به معنای ثابت نگه داشتن یا حتی كاهش تعرفه‌ها باشد.
 
آشفتگی در سایه تأخیر در اجرای قانون
آنطور كه قائم‌مقام معاون درمان وزیر بهداشت می‌گوید، ‌بخش خصوصی و سازمان نظام پزشكی مثل همیشه خواستار افزایش تعرفه‌هاست. این بار آنها پیشنهاد رشد 25 درصدی را داده‌اند اما وزارت بهداشت می‌خواهد میانه كار را بگیرد و چیزی بین صفر درصد و 25 درصد را تصویب كند. بلاتكلیفی تعرفه‌های سال تازه اما میدان را برای برخی پزشكان و مراكز درمانی باز می‌گذارد تا هر قدر دلشان می‌خواهد مزد درمان را بالا ببرند و باز هم این مردم هستند كه باید تاوان بی‌قانونی مسئولان را بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علي ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    آزمايشگاههاي خصوصي تازه تاسيس اكثرا در شرف ورشكستگي هستند،اميدوارم حداقل قسمتي از تعرفه ها اصلاح شود.