سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 179844

بازار دارو و عرضه محصولات بهداشتی و آرایشی در ایران داغ است و تقریبا هیچ كشوری به اندازه ایران مصرف‌كننده محصولات شیمیایی نیست. درباره مواد آرایشی كه به‌طور قطع و درباره محصولات بهداشتی هم با اندكی شك دانشمندان معتقدند این محصولات در مجموع برای بشر سودمند نبوده‌اند. درمان با تغییر ظاهر نباید یكی انگاشته شود و مشكل بسیاری از ایرانیان و مراجعه‌كنندگان به متخصصان پوست و پزشكان زیبایی در ایران كه تعدادشان هم كم نیست، فقط تغییر ظاهر است. قربانی شدن و از دست دادن سلامتی بهای كمی نیست كه این افراد كه در گذشته سالم بودند برای تغییرظاهر خود می‌پردازند.

عوارض جدی داروهای ساده برای سلامتی

سلامت نیوز: بازار دارو و عرضه محصولات بهداشتی و آرایشی در ایران داغ است و تقریبا هیچ كشوری به اندازه ایران مصرف‌كننده محصولات شیمیایی نیست. درباره مواد آرایشی كه به‌طور قطع و درباره محصولات بهداشتی هم با اندكی شك دانشمندان معتقدند این محصولات در مجموع برای بشر سودمند نبوده‌اند. درمان با تغییر ظاهر نباید یكی انگاشته شود و مشكل بسیاری از ایرانیان و مراجعه‌كنندگان به متخصصان پوست و پزشكان زیبایی در ایران كه تعدادشان هم كم نیست، فقط تغییر ظاهر است. قربانی شدن و از دست دادن سلامتی بهای كمی نیست كه این افراد كه در گذشته سالم بودند برای تغییرظاهر خود می‌پردازند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: با رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران درباره دارو و محصولات بهداشتی غیرمجاز و بلایی كه بر سر بدن و اعضایی آن مانند كبد، كلیه، معده، روده و سایر اعضای داخلی در اثر مصرف این داروها می‌آید به گفت‌وگو نشسته‌ایم. ایرج خسرو نیا می‌گوید نباید تاثیر داروهای ساده خفیف انگاشته شود.

داروهای غیراستاندارد و مصرف آن توسط مردم چقدر در میان حوادث پزشكی پررنگ است؟

اگر داروها و هر وسیله و محصول آرایشی و بهداشتی كه توسط افراد در كشور خریداری می‌شود از مبادی غیررسمی یا محصولاتی باشد كه بدون مهر و تایید وزارت بهداشت است این عمل فرد كاری نابخردانه است كه در درجه اول برای خود او عواقب بدی را به همراه دارد. این فرد تحت هیچ شرایطی بعد از دیدن كوچك‌ترین تا حادترین عارضه نمی‌تواند به مرجع رسمی مراجعه كند و برای مشكلی كه برایش پیش آمده از فرد یا سازمانی نزد وزارت بهداشت شكایت كند. افراد زیادی روزانه انواع داروها و به ویژه محصولات بهداشتی را خریداری می‌كنند بی‌آنكه به نشان استاندارد و تایید وزارت بهداشت پشت جلد این محصولات توجه كنند. بسیاری از اقلام آرایشی و بهداشتی بازار فاقد تایید وزارت بهداشت است و طبیعی است كه نتیجه چنین فرایندی عارضه و هزاران مشكال ریز و درشت داخلی و ظاهری باشد. دارو و نحوه عرضه آن در كشور فرایند منظمی ندارد. درباره داروهایی كه توسط ماهواره و سایر شبكه‌های غیرمجاز داخلی تبلیغ شده و به در منزل افراد برده می‌شود این مشكل و ضعف اصلی وجود دارد كه اگر فرد دچار عارضه شود به هیچ جایی نمی‌تواند برای شكایت و طرح مشكل خود مراجعه كند. درباره محصولات ماهواره‌ای، نه آدرس كارخانه، نه پخش‌كننده محصول و نه حتی تایید نهادهای داخلی وجود ندارد و بیشتر این محصولات هم در رابطه با پوست است. از عوارض مصرف این محصولات می‌توان به انواع حساسیت‌های پوستی خفیف تا شدید اشاره كرد.

عوارض داخلی مصرف داروها برای اعضای داخلی بدن مانند كبد وكلیه چیست؟

محصولات بهداشتی و داروها هر دو در دسته اقلامی هستند كه حساسیت داخلی و خارجی تولید می‌كنند. وقتی مصرف مداوم یك محصول روی بدن برای مدت طولانی عوارض پوستی به همراه دارد طبیعی است كه مصرف آن دارو عوارض داخلی هم به همراه داشته باشد. درباره اعضای داخلی بدن انواع و اقسام آسیب دیدگی اعضای داخلی بدن مانند كبد و معده و سیستم گوارشی را شاهد هستیم كه انواع و اقسام عارضه‌های پوستی هم درباره مصرف‌كنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی بدون تایید وجود دارد كه زخم شدن و ایجاد حساسیت تا سرطان و آسیب‌های جدی پوستی را در بر می‌گیرد.

چه نهادی مسئول نظارت بر روند تكثیر و توزیع دارو در كشور است و فعالیت این نهاد را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

وزارت بهداشت و درمان تا جایی كه امكان دارد باید با نظارت بر سازمان‌هایی نظیر سازمان غذا و دارو بر این محصولات تمركز و نظارت كند، اما معضل اصلی ما درباره عرضه دارو و محصولات بهداشتی در كشور این است كه بازار قاچاق و داروهایی كه از كشورهای دیگر و از طریق مرزها وارد كشور می‌شوند و در مكان‌هایی غیرقانونی كه داروخانه نیستند نظیر ناصرخسرو به فروش می‌رسند چهره بازار دارویی كشور را مخدوش كرده‌اند. در كنار این افرادی هم با خریدن ماهواره‌ای اجناس بهداشتی و دارو این ریسك بزرگ را می‌كنند كه جانشان را دستمایه آزمون و خطاها كنند. اگر عرضه‌کنندگان غیرمجاز دارو شناسایی شوند تحت عنوان جنس قاچاق به دادگستری تحویل داده می‌شوند. وزارت بهداشت تا جای ممكن بر این محصولات غیرمجاز نظارت می‌كند، اما تعداد این مراكز غیرمجاز آن‌قدر زیاد است كه دستگیری همه مجرمان و تعطیلی همه مراكز ممكن نیست. تخلفاتی كه به حوزه پزشكان مربوط می‌شود دو بخش است در حالی كه خود پزشك می‌تواند از عنوان خود سوءاستفاده كند و در تخصص‌هایی كه به آنها واقف نیست وارد شود، افراد زیادی هم كه هیچ مدرك و تحصیلاتی ندارند توانسته‌اند افراد زیادی را فریب دهند. اگر این افراد پزشك باشند توبیخ شده و محرومیت از طبابت در انتظار آنهاست در صورتی كه اگر غیرپزشك باشند توسط دادسرای جرایم غیرپزشكی محكوم می‌شوند كه در قانون برای هر دوی این افراد مجازات‌های مختلفی وجود دارد، بااین وجود اینكه مردم بدون اینكه به محل كار یك پزشك كه باید حتما دارای تابلو وشماره نظام پزشكی باشد مراجعه كرده و بدون اینكه اصلا بدانند فردی پزشك است یا خیر به او اعتماد می‌كنند این نشان‌دهنده ساده‌انگاری و ضعف اطلاع‌رسانی است. باید مضرات این رفتارها یعنی مصرف محصولات بدون تایید وزارت بهداشت و مراجعه به افرادی كه از تخصص آنها مطلع و مطمئن نیستیم به افراد آموزش داده شود و برای این مساله باید روی همه آحاد مردم كار شود. بسیاری از قربانیان داروها كودكان هستند در حالی كه مصرف بدون برنامه دارو در سالمندان هم عوارضی را به همراه داشته است. در این زمینه توضیح دهید. افراد مسن و نوزادان و كودكان، قربانیان اصلی مصرف بدون نسخه دارو هستند زیرا درباره این افراد در این سنین باید حتما متخصص مربوطه دارو را تجویز كرده باشد. بدن این افراد ضعیف است و هر دارویی را نمی‌تواند مصرف كند. بعضی از داروهای بازار آزاد برای كودكان و سالمندان سم است و كلیه و كبد این افراد ممكن است قادر به تجزیه و هضم این مواد نباشد. بنابراین باید داروها حتماتوسط متخصص تجویز بشود و حتما از داروخانه‌های مجاز خریداری شود تا اگر مشكلی ایجاد شد با این مساله برخورد شود.

شایع‌ترین داروهایی كه ایرانیان مصرف می‌كنند و عوارضی كه این داروها دارند چیست؟

مسكن‌هایی نظیر استامینوفن، كورتن‌ها و داروهایی از این دست به‌شدت توسط بیماران خود درمانی می‌شود و برخی از داروخانه‌ها بدون نسخه این دارو را به بیمار ارائه می‌دهند. اینكه به اندازه مصرف یك كشور كوچك اروپایی می‌توان دارو از داخل خانه‌های ما ایرانیان جمع‌آوری كرد نشان‌دهنده این است كه بسیاری از داروهایی كه ما خریداری می‌كنیم بدون نسخه پزشك است. داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند عوارض جدی نظیر خونریزی كبد و هپاتیت را ایجاد كنند. نارسایی كلیه هم از عوارض دیگر مصرف داروهایی است كه برای ما در ظاهر ساده بوده و مثل نقل و نبات آن را مصرف می‌كنیم. حساسیت زیاد و خونریزی دستگاه گوارش باعث مرگ سالانه تعداد زیادی از افراد می‌شود؛ ایرانیانی كه داروها را درست و با نسخه پزشك مصرف نمی‌كنند. این داروها شامل همه داروها حتی آنتی‌بیوتیک‌های ساده هم می‌شود. محصولات بهداشتی و مصرف بالای ایران در این محصولات و اینكه پزشكان و متخصصان شاید بعضی مواقع محصولاتی را تجویز كنند كه بعدها اعلام شده كارخانه آن تعطیل شده چه تبعاتی دارد. پزشكان باید به‌شدت درباره اعتبار و كارخانه دارویی بهداشتی كه محصول آن را تجویز می‌كنند تحقیق كنند. داروخانه‌ها به‌طور كلی محصولات غیرمجاز عرضه نمی‌كنند اما اگر این محصولات در صورت استثنا هم توسط داروخانه‌ای به فروش رفت وظیفه پزشك متخصص است كه از امنیت و سلامت دارو و محصول بهداشتی كه آن را تجویز می‌كند كاملا مطلع باشد. فقط باید داروهایی كه از طریق دولت وارد می‌شود تجویز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha