وقتی در كشور مسئولان در سخنرانی هایشان از ادبیات مناسب استفاده نمی كنند طبیعتا فرهنگ اراذل اوباشی یا همان لات و لوتی در كشور افزایش پیدا می‌کند.

احیای فرهنگ «لات و لوتی» در شبكه های مجازی

سلامت نیوز:   وقتی در كشور مسئولان در سخنرانی هایشان از ادبیات مناسب استفاده نمی كنند طبیعتا فرهنگ اراذل اوباشی یا همان لات و لوتی در كشور افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت: لات و لوت های دهه90 و 50 هر كدام دارای تفاوت های بسیاری هستند.
  لات و لوت های نسل جدید که به مدد شبکه های اجتماعی، فعالیت بیشتری پیدا کرده اند، مشاغل مختلفی را برای خود رقم زده اند.
   وقتی در كشور مسئولان در سخنرانی هایشان از ادبیات مناسب استفاده نمی كنند طبیعتا فرهنگ اراذل اوباشی یا همان لات و لوتی در كشور افزایش پیدا می‌کند.

 از شعبان بی مخ گرفته تا طیب، روزگاری جامعه لات و لوت های ایران را تشکیل می دادند و برای خود برو بیایی داشتند. عده ای نوچه هایشان بودند و در محل راه می رفتند، اصطلاحا گرد و خاکی به پا می کردند. خیلی ها از آنها حساب می بردند و خیلی ها هم به اعتبار حرف لات و لوت ها، عمل می کردند. بعضی از لات و لوت ها خفت گیری می کردند و برخی دیگر، بالاخواه آنها که حق شان ضایع شده بود، در می آمدند و خلاصه روزگار لات و لوت های چند دهه قبل، روزگار خوشی برایشان بود. اما با گذر ایام و تغییر سبک زندگی شهرها، دایره حضور و فعالیت لات و لوت ها کمتر و کمتر شد به طوری که در حدود یک دهه قبل، در برخی محلات قدیمی شهرهایی چون تهران، آثار محدودی از حضور لات و لوت ها بود. اما در سال های اخیر و به لطف گسترش تکنولوژی و توسعه ارتباطات، مجالی تازه برای عرض  اندام لات و لوت ها فراهم شده و این روزها کانال های تلگرامی و صفحات فیس بوکی لات و لوت ها مشتریان و اعضای پر و پا قرصی را به خود دیده که به نوعی احیاگر فرهنگ لات و لوتی دهه های قبل ایران شده است. در این شبکه های اجتماعی، لات و لوت های نوپا و به اصطلاح تازه به دوران رسیده، مرسومات خاص را مطرح می کنند که هیچ اشارتی به قاموس جوانمردی لات و لوت های دهه های قبل ندارد. گروه های تلگرامی و فیس بوکی لات و لوت های جدید، این روزها مانوری از قدرت بدنی، شاخ و شونه کشیدن برای رقبا، مفسده های اخلاقی و خلاصه دنیایی وارونه از لات و لوتی را نشان می دهند که می تواند در نوع خود قابل تامل و نگران کننده باشد. گروه های تلگرامی و فیس بوکی لات و لوت ها با هزاران عضو فعال ، نمادهای خشم و خشونت را تبلیغ می کنند که در نوع خود انواع سوء استفاده ها را برده و کمتر کسی هم کاری به کارشان دارد.


  یارگیری برای لات ها
در گروه های لات و لوت ها در شبکه های اجتماعی، اعضا برای خود یارگیری می کنند و هر که زوربازو و حرف پر زورتری را داشته باشند، توفیق بیشتری برای عرض اندام پیدا می کنند. پس از این حضور، افراد در فضای حقیقی حاضر شده و کم کم دوران تازه‌ای را برای قلمروی لات و لوت ها مهیا می کنند. در سال های اخیر، لات و لوت های تازه به دوران رسیده در نقش بادیگارد و محافظ برای افرادی که دنبال اسم رسمی برای خود هستند – از بازیگران سینما و تلویزیون گرفته تا ورزشکاران – عمل می کنند. این روزها بازیگران درجه سه و چهار تلویزیون و سینما، با پول های ناچیزی که به لات و لوت های تازه به دوران رسیده پرداخت می کنند، در مکان های عمومی با محافظ حاضر می شوند تا خودنمایی بیشتری کرده و البته شهرتی برای خود کسب کنند. در مقابل، لات و لوت ها نیز «پز» محافظت از فلان بازیگر سینما و تلویزیون را می دهند که هنوز تعداد بازی های هنری اش به تعداد انگشتان یک دست نرسیده است! از طرفی، رسمیت یافتن حضور لات و لوت های نسل جدید در اماکن عمومی و در کنار شخصیت ها سبب شده تا آنها نیز در دنیای درون خود، به رجز خوانی و ساماندهی تشکیلاتی بپردازند.


 لات و لوت های نسل جدید که به مدد شبکه های اجتماعی، فعالیت بیشتری پیدا کرده اند، اکنون مشاغل مختلفی را برای خود رقم زده اند. گروهی، به دستفروشی های شبکه ای در معابر و میادین شهر می پردازند، گروهی دلالی و داد و ستدهای دسته چندمی انجام می دهند، گروهی نیز از خانه‌های تیمی گرفته تا خلاف های رایج در جامعه را مدیریت می کنند. همه اینها، در سایه بازگشت فرهنگ لات و لوتی دهه های قبل ایران در حال رقم خوردن است که می تواند روزگار تازه ای را برای زندگی شهرنشینی رقم زند.آنچه مشخص است اینكه فرهنگ لات و لوتی اكنون در صفحات شبكه های مجازی به طور عجیبی با استقبال مواجه شده است به طوری كه كانال لات‌و‌لوت‌ها در تلگرام  در ساعت 14و30 دقیقه بعدازظهر روز 24 فروردین حدود 193697 نفر عضو داشت اما هنوز ثانیه‌ای از این رقم نگذشته بود كه  2 نفر به كانال اضافه شدند و این روند در حال تداوم یافتن است. «حسین باهر»جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره چرایی احیای فرهنگ لاتی و لوتی در ایران و اینكه این موضوع چه تبعاتی در جامعه ایرانی می تواند داشته باشد، به «قانون» می گوید: فرهنگ لاتی در كشور سابقه طولانی دارد، بی شک یکی از عناصری که طی تاریخ اجتماعی ایران حضوری گاه پررنگ و گاه کمرنگ داشته اند، افرادی بوده اند که با ادعای، از قوی گرفتن و به ضعیف دادن و انجام مرام هایی خاص، در پی نمایاندن خود به شکل مدعی العموم و حق ضعفا بوده اند و گاه نام خود را عیار و گاه پهلوان و گاه لوطی می گذاشتند.


 ضد فرهنگ را در جامعه شكل دادند
لات و لوت، خس و خاشاک، بی پدر و مادر، بی سر و پا، بی بتّه و بنه و خلاصه «بی همه چیز» اصطلاحاتی است که برای خود سوابق تاریخی و جغرافیایی داشته و حتی می شود گفت «ضد فرهنگ هایی» را رقم زده اند و همواره با این ویژگی ها شناخته شده اند.این استاد دانشگاه با بیان اینكه  لات و لوت های دهه 50  و 90  هر كدام دارای تفاوت های بسیاری هستند ،تاكید كرد: در چند سال گذشته لات های كشور در برخی موارد خواهان حفظ شرافت وناموس و... بودند اما در سال های اخیر خود این افراد دیگر به دنبال لوطی گری نیستندبلكه نام نیكی از خودشان به جا نگذاشتندو همواره در پی اغتشاش،تعرض به زنان و بچه ها هستند و با گسترش چنین فرهنگی شاهد  افزایش آسیب های اجتماعی هستیم كه یقینا از جانب همین  افراد شرور به جامعه به  ارث می رسد چرا كه در پی  منافع شخصی خودشان  هستند. این جامعه شناس با بیان اینكه ریشه این فرهنگ در جامعه می تواند وجود مسئولان بی خرد باشد، تاكید كرد:وقتی در كشور مسئولان در سخنرانی هایشان از ادبیات مناسب استفاده نمی كنند و به شعور شهروندان احترام نمی گذارند طبیعتا فرهنگ اراذل اوباشی یا همان لات و لوتی در كشور افزایش پیدا خواهد كرد چرا كه این افراد  در دوره ای توسط مردم به فراموشی سپرده شده بودند اما دوباره  می توانند  قدرت از دست رفته خودشان را احیا كنند و به آغوش جامعه بازگردند. باهر در ادامه اشاره كرد:ریشه اصلی شیوع و ترویج این فرهنگ در جامعه وجود مسئولانی است كه در میان مردم از الفاظ نامناسب استفاده می كنند.  وجود این ادبیات از جانب مسئولان می تواند به آنها قدرت دهد. بنابراین لات و لوت ها دارای شکل و شمایل و گفتار و کردار خاصی هستند که بعضی از سیاستمداران پوپولیست، برای گردآوری آرای  عوام از آنها تقلید می کنند!این جامعه شناس با بیان اینكه سال ها از فرهنگ لاتی می گذرد،افزود:با توجه به اینكه شرایط كنونی جامعه تغییر كرده است  می توان   ازوجود چنین افرادی به  عنوان ضد فرهنگ و خرده فرهنگ نام برد به طوری كه سر از فضای مجازی بیرون آوردند. همچنان با وجود این افراد وفاق اجتماعی در كشور شكل نمی گیرد و همیشه چند دستگی میان مردم به وجود می آید كه در برخی مواقع ممكن است تبعات جبران ناپذیری را  برای جامعه داشته باشد.وجود خرده فرهنگ ها که بزرگ‌ترین منفعت ومشکلات جوامع مختلف را در بر می‌گیرند بیشترین خدمات وصدمات را به فرهنگ وهویت
 ملی مذهبی یک منطقه یا قوم یا ملّت دارند. مسلماً هرچه فرهنگ عمومی و گفتمان مدیریت عالی کشور فخیم تر باشد، سطح مراودات کلامی و مبادلات غیرکلامی والاتر و در کل فرهنگ رایج فرهیخته تر می شود.


  مسئولان از رسانه ها برای ترویج فرهنگ بومی  استفاده كنند
چه بخواهیم و نخواهیم باید با این خرده فرهنگ ها یا ضدفرهنگ ها روبه رو شویم . بهترین کار برای داشتن نسلی سالم وکشوری توسعه مند وجوانانی خودباور وبا پشتکار داشتن برنامه ریزی صحیح ودراز مدت فرهنگی است . ابزارها همان طور که برای دشمنان می توانند مفید باشند برای ما هم می توانند مفید واقع شوند یعنی همان‌طور كه كشورهای غربی از رسانه های خود برای نشر و پخش اطلاعات صحیح استفاده می‌كنند، مسئولان می توانند با به كارگیری رسانه‌های داخلی فرهنگ درست را در جامعه ترویج دهند.  در این شرایط در مقابل جریان‌های‌فرهنگی (لات و لوت)  جامعه دچار كمترین آسیب می شود.از دوران كودكی در كتاب های درسی باید به فرزندان در زمینه فرهنگ بومی آموخت. بنابراین می توان بر خرده فرهنگهای متعارض غلبه کرد و فرهنگ بومی خود را در كشور حفظ كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha