عضو کمیته علمی بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی گفت: فاز مطالعاتی ژن درمانی در حال حاضر در کشور روی بیماری‌های شبکیه مانند دیستروفی شبکیه آغاز شده که این روش در کنار استفاده از "سلول‌بنیادی" در کنترل برخی بیماری‌های چشمی با موفقیت روبرو بوده است.

دستاورد‌های محققان کشور در حوزه ژن‌درمانی بیماری‌های چشمی

سلامت نیوز:عضو کمیته علمی بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی گفت: فاز مطالعاتی ژن درمانی در حال حاضر در کشور روی بیماری‌های شبکیه مانند دیستروفی شبکیه آغاز شده که این روش در کنار استفاده از "سلول‌بنیادی" در کنترل برخی بیماری‌های چشمی با موفقیت روبرو بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا لاشیئی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های مثبتی در حوزه کاربرد ژن‌ها در عرصه چشم‌پزشکی صورت گرفته که به کمک آن می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌های چشمی مادرزادی جلوگیری کرد.

وی با اعلام خبر برپایی بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی از تاریخ 8 تا 10 اردیبهشت ماه امسال در هتل المپیک تهران، اظهار کرد: برخی بیماری‌های چشمی از بدو تولد، نوزاد را دچار عارضه می‌کند و برخی دیگر به دلیل وجود زمینه ژنتیک در فرد وی را در بزرگسالی گرفتار می‌سازد که در تلاشیم با به کارگیری تکنیک‌های مختلف ژن درمانی از بروز این بیماری‌ها در فرد جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع ژن درمانی سال‌هاست که در محافل علمی دنیا مطرح بوده است، خاطرنشان کرد: اخیرا متخصصان کشورمان به ویژه در بیمارستان فارابی مطالعاتی را در این حوزه آغاز کرده‌اند که قرار است دستاوردهای آن در بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی به متخصصان مختلف ارائه شود.

عضو کمیته علمی بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی یادآور شد: ژن درمانی دارای تکنیک‌های مختلفی در زمینه نحوه انتخاب و انتقال ژن‌ها از یک سو و از سوی دیگر کاربرد ژن‌ها در درمان بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های چشمی است.

لاشیئی گفت: امروزه ژن درمانی با کمک ویروس‌های مختلف، نانو تکنولوژی و جریان الکتریکی در حال انجام است که ترکیب این شیوه با روش سلول درمانی و تاثیر متقابل این دو حوزه در یکدیگر، افق‌های روشنی را پیش روی هر دو رشته قرار داده است.

به گفته دکتر لاشیئی، فاز مطالعاتی ژن درمانی در حال حاضر در کشور روی بیماری‌های شبکیه مانند دیستروفی شبکیه آغاز شده که این روش در کنار استفاده از "سلول بنیادی" در کنترل برخی بیماری‌های چشمی با موفقیت روبرو بوده است.

وی با تاکید بر این که هنوز در فاز تجربه هستیم و هنوز به مرحله استفاده بالینی گسترده از این روش نرسیده‌ایم، اظهار کرد: هر چند هنوز در ابتدای راه هستیم، اما خوشبختانه افق‌ها در این زمینه روشن و امیدبخش بوده و پیش‌بینی می‌شود طی دو تا سه سال آینده و از طریق توسعه تکنولوژی بومی بتوانیم درمان را روی بیماران آغاز کنیم.

عضو کمیته علمی بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی خاطرنشان کرد: از آنجا که بسیاری از بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، فشار خون، دژنراسیون ناحیه ماکولا و ... زمینه ارثی دارند که سالها بعد در فرد بروز و ظهور می‌یابد، در صورت تشخیص این قبیل بیماری‌ها از دوران جنینی و هدایت ژن‌ها می‌توان با جایگزینی صحیح اسیدهای آمینه ژن‌ها نسبت به کنترل بیماری کمک کرد.

بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی با هدف ارائه تازه‌های چشم پزشکی 8 تا 10 اردیبهشت ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha