چندین سال است که طرح گشت ارشاد در تهران و برخی شهرستان‌ها اجرا می‌شود؛ طرحی که به گفته سخنگوی ناجا انتقادهایی هم به آن وارد بوده و حالا قرار است 7 هزار نیروی نامحسوس به کمک پلیس امنیت اخلاقی بیایند. اقدامی که برخی معتقدند در اجرای آن امکان سوءاستفاده و خطا در فعالیت 7 هزار نیرو بالا می‌رود. به اعتقاد سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، این کار منشا قانونی ندارد و گشت ارشاد از اول مبنای حقوقی نداشته است.

گشت ارشاد نامحسوس چهره شهر را امنیتی می کند

سلامت نیوز: چندین سال است که طرح گشت ارشاد در تهران و برخی شهرستان‌ها اجرا می‌شود؛ طرحی که به گفته سخنگوی ناجا انتقادهایی هم به آن وارد بوده و حالا قرار است 7 هزار نیروی نامحسوس به کمک پلیس امنیت اخلاقی بیایند. اقدامی که برخی معتقدند در اجرای آن امکان سوءاستفاده و خطا در فعالیت 7 هزار نیرو بالا می‌رود. به اعتقاد سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، این کار منشا قانونی ندارد و گشت ارشاد از اول مبنای حقوقی نداشته است.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان در ادامه می نویسد: با تمام این صحبت‌ها و انتقادها شکل جدیدی از این طرح از دیروز در تهران آغاز شده‌ است. براساس این طرح، هفت هزار نیروی نامحسوس امنیت اخلاقی زن و مرد در پایتخت فعالیت خواهند کرد و چهار تخلف بدحجابی، آلودگی صوتی، مزاحمت نوامیس و حرکات خطرناک راهنمایی و رانندگی را به پلیس امنیت اخلاقی گزارش می‌دهند.


این اقدام با انتقاد محمدعلی اسفنانی، سخنگوی قضایی و انتطامی مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شده و او معتقد است که به لحاظ قانونی گزارش پلیس نامحسوس منشا قانونی ندارد و نمی‌توان با استناد به صحبت‌هایشان کسی را مجرم شناخت و با آن برخورد کرد.


دیروز حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در مراسم آغاز به کار گشت نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی در پاسخ به «فرهیختگان» در مورد اینکه سخنگوی ناجا اعلام کرده بود، انتقادهایی به گشت امنیت اخلاقی وارد شده است، با این وجود این طرح با فازهای جدید به کارش ادامه می‌دهد، گفت: «پلیس تهران از این انتقادها خبر ندارد، اما اگر طرحی اجرا شده به این دلیل است که دغدغه مردم است. به همین دلیل پلیس برای برطرف کردن نگرانی مردم وارد میدان شده است.» او همچنین درمورد جزئیات فعالیت هفت هزار پلیس نامحسوس امنیت اخلاقی گفت: «‌این نیروها با چهار تخلف آلودگی صوتی، بدحجابی، مزاحمت نوامیس و حرکات پرخطر برخورد خواهند و هر زمان که خودرویی چنین تخلفی را انجام دهد، پلیس‌های نامحسوس پلاک خودرو را به ماموران پلیس امنیت اخلاقی پیامک می‌کنند.»


ساجدی‌نیا در ادامه افزود: «‌پلیس امنیت اخلاقی بلافاصله با فرد خاطی تماس گرفته و به وی اعلام می‌کنند در چه روزی به این پلیس مراجعه کند. اگر فرد خاطی به این مراکز مراجعه کرد که اقدام قانونی صورت می‌گیرد، در غیر این صورت، پلیس به منزل فرد خاطی مراجعه می‌کند.»


او تاکید کرد: «اگر آدرس فرد خاطی مخدوش باشد یا تلفن خود را جواب ندهد، شماره پلاک فرد متخلف در حوزه تخلفات ثبت می‌شود و اگر بخواهد خودروی خود را به فروش برساند یا نقل و انتقالی انجام دهد یا از خدماتی استفاده کند، بلافاصله سیستم برای وی مسدود شده و با این فرد برخورد خواهد شد.»
به گفته ساجدی‌نیا تمامی هفت هزار پلیس نامحسوس هم آموزش دیده هستند و هم ضابط قضایی‌اند؛ البته در همین زمینه نیز احکام قضایی اخذ شده و با دادستانی تهران هماهنگی به عمل آمده است.


او همچنین در مورد اینکه حضور هفت هزار پلیس با لباس‌شخصی به سودجویان این اجازه را می‌دهد که از این طریق از مردم اخاذی کنند، افزود: «‌پلیس نامحسوس امنیت اخلاقی به هیچ عنوان نه تذکر می‌دهد و نه اجازه برخورد دارد؛ تنها باید مشخصات خودروی فرد متخلف را پیامک کند.»

 تنها باید ارشاد کنند
در هیچ یک از بندهای قانون امر به معروف نهی از منکر نیامده که پلیس اجازه دارد در قالب گشت ارشاد یا طرح امنیت اخلاقی مردم را دستگیر کند.

محمد‌علی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و انتظامی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «در قوانین موجود ما هیچ جایی اجازه فعالیت گشت ارشاد آورده نشده است؛ از لحاظ شرعی هم حق ندارند که وارد حریم خصوصی افراد شوند.» او می‌افزاید: «‌اینکه پلیس در قالب طرح امنیت اخلاقی در مورد نسبت‌ افراد سوال ‌کند کار اشتباهی است و اگر فردی نسبتش را زن و شوهر اعلام کرد باید به آن اکتفا کنند نه اینکه از آنها مدرک بخواهند.»
اسفنانی تاکید می‌کند: «گشت ارشاد یا همان طرح امنیت اخلاقی تنها باید ارشاد کند، زیرا در قانون ما تنها موضوع امربه معروف و نهی از منکر وجود دارد؛ نه اینکه دستگیر کنند و مانند مجرم با آنها برخورد شود.» به عقیده او، اگر اقدامات سال‌های گذشته پلیس موثر بود دیگر نیازی به اجرای طرح‌های جدید نبود. به گفته اسفنانی، در هیچ یک از بندهای قانون نیامده که می‌توانیم گشت ارشاد داشته باشیم.

 گزارش نیروهای نامحسوس فاقد‌اعتبار است
او همچنین در مورد حضور گشت‌های نامحسوس امنیت اخلاقی می‌گوید: «‌به هیچ عنوان حضور هفت هزار نیروی نامحسوس در شهر قانونی نیست. با چه مجوز قانونی‌ای پلیس این کار را انجام داده است. از کجا می‌خواهند بفهمند اطلاعاتی که پلیس‌های نامحسوس می‌دهند درست است و از روی خصومت و مشکلات شخصی نیست.»
اسفنانی تاکید می‌کند: «از لحاظ قانونی گزارش پلیس‌های نامحسوس فاقد اعتبار است و به هیچ عنوان نمی‌توانیم با استناد به گزارش‌ها با شهروندان برخورد کنیم. اگر حتی عکس یا فیلمی هم تهیه کنند، در دادگاه عکس، فیلم و صدا مدرک حساب نمی‌شود.» او می‌گوید: «اجرای طرح‌هایی مانند گشت ارشاد به شکل محسوس و نامحسوس تنها باعث می‌شود، شهر چهره امنیتی بگیرد و مردم اعتمادشان را به هم از دست بدهند. زیرا اگر قرار باشد پلیس با لباس‌شخصی به صورت نامحسوس مردم را رصد کند، این کار باعث می‌شود شهروندان به همه شک کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha