چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 180558

یکی از مشکلاتی که با نزدیک شدن فصل بهار در میان بسیاری از مردم کشور بوجود می‌آید، آلرژی فصلی است. اگر شما نیز نسبت به این امر با مشکل رو‌برو هستید، باید بدانید چگونه با مشکل خود کنار بیایید.

تب یونجه؛ رایج‌ترین آلرژی فصل بهار

سلامت نیوز:یکی از مشکلاتی که با نزدیک شدن فصل بهار در میان بسیاری از مردم کشور بوجود می‌آید، آلرژی فصلی است. اگر شما نیز نسبت به این امر با مشکل رو‌برو هستید، باید بدانید چگونه با مشکل خود کنار بیایید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در فصل بهار روزها شروع به بلند و گرم‌تر شدن می‌کنند و باد بهاری با ملایمت می‌وزد، درختان شکوفه می‌دهند و چمن‌ها آغاز به رشد کرده‌اند، این زمانی است که به احتمال فراوان خارش چشمان شما و متورم و قرمز شدن آن نیز آغاز می‌شود.

اگر آب ریزش پیدا کرده‌اید و احساس خفگی می‌کنید، به صورت مداوم عطسه و در تمام طول روز حالت خواب‌آلودگی دارید و شب‌ها با دهان نفس می‌کشید، ممکن است که به رایج‌ترین نوع آلرژی که اغلب به آن تب‌یونجه می‌گویند، مبتلا شده باشید که مهم‌ترین دلیل آن گرد و خاک و گرده‌افشانی گیاهان است.

به گزارش ایسنا، این آلرژی در درجه نخست می‌تواند ناشی از شرایط محیطی باشد که در آن زندگی می‌کنید؛ به طوری که شما در یک مکان دیگر این احساس را ندارید.

دلیل حدود 40 درصد از آسم‌ها، آلرژی است و عوامل اصلی تحریک آن می‌تواند غذا، گرد و خاک و گرده‌افشانی گیاهان به همراه نیش یا گزیدن حشرات، اثرهای به جا مانده از آن و فضولاتی که از سوسک‌ها در حمام باقی می‌ماند، باشد.

مجتبی محمودی، متخصص بیماری‌های آسم و آلرژی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: آلرژی اصطلاحی برای یک بیماری است که در تمامی فصل‌ها احتمال بوجود آمدن آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه آلرژی به فصل خاصی مربوط نمی‌شود، گفت: در فصل بهار گل و گیاهان جوانه می‌دهند و با پخش شدن در هوای محیط به ریه‌ها منتقل شده و مشکلات تنفسی را بوجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از افراد آلرژی‌های فصلی مشکل پوستی ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: گرده گیاهان می‌تواند عامل ایجاد نوعی قارچ بر روی پوست شوند که مشکلاتی را برای فرد میزبان به وجود می‌آورند.

محمودی با اشاره به علائم این بیماری فصلی، اظهار کرد: بیش از 90 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، علائمی مانند آب‌ریزش بینی، ریزش اشک، عطسه و در بسیاری از موارد مشکلات تنفسی دارند.

وی همچنین خارش پوست و قرمز شدن آن را از علائم دیگر این بیماری دانست و گفت: در برخی افراد این بیماری ارثی است و قبل از مبتلا شدن نیاز به پیشگیری دارند.

این پزشک با بیان اینکه مبتلایان به این حساسیت فصلی، باید برخی از موارد ساده را رعایت کنند، تصریح کرد: عدم حضور در گلخانه، استفاده نکردن از جارودستی در هنگام تمیز کردن خانه، عدم حضور در آشپزخانه هنگام سرخ کردن مواد غذایی و عدم حضور در خیابان‌هایی که گل نرگس و شب‌بو دارند، از مهم‌ترین عوامل پیشگیری این مشکل فصلی است.

محمودی با بیان اینکه درمان خاصی برای این بیماری مطرح نیست، افزود: استفاده از برخی داروها برای این بیماری تجویز می‌شود، اما بهتر است که بیماران به پزشک مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بیماری منجر به فوت می‌شود، گفت: آلرژی به تنهایی منجر به فوت نمی‌شود، اما اگر پیگیری‌ از همان آغاز تولد صورت نگیرد و به مرحله پیشرفته برسد، حتی به مرگ نیز می‌انجامد.

 درست است که درمان حساسیت فصلی می‌تواند شامل، استفاده از گیاهان دارویی، داروهای بدون نیاز به نسخه، تجویز آنتی هیستامین، استفاده از داروهای ضد احتقان، ایمونوتراپی و طب مکمل و جایگرین باشد، اما به نظر می‌رسد که موثرترین راه، دوری کردن از عامل ایجاد حساسیت است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha