رئیس سازمان غذا و دارو از پیگیری چهار راهبرد اصلی غذایی برای سال 95 توسط این سازمان خبر داد كه یكی از این راهبردها كاهش نمك، چربی و شكر از فرآورده های غذایی است.

نمك و شكر را از فرآورده های غذایی كم می كنیم

سلامت نیوز:رئیس سازمان غذا و دارو از پیگیری چهار راهبرد اصلی غذایی برای سال 95 توسط این سازمان خبر داد كه یكی از این راهبردها كاهش نمك، چربی و شكر از فرآورده های غذایی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، رسول دیناروند روز یكشنبه در همایش ملی اعطای نشان ایمنی و سلامت افزود: كاهش مواد یاد شده از فرآورده های غذایی تحت عنوان اصلاح معیارهای فنی و استانداردها انجام می شود.


دیناروند اظهار كرد: به عنوان نمونه دلیلی ندارد آبمیوه‌ای كه مردم مصرف می‌كنند 18 تا 20 درصد شكر داشته باشد؛ این میزان شكر از نظر علمی ضرورتی ندارد.
وی، پیگیری نصب نشانگرهای رنگی تغذیه روی مواد غذایی، سیاست‌های تشویقی برای صنایع غذایی و غنی‌سازی فرآورده‌های غذایی با هدف كاهش دریافت كالری مردم را از از دیگر راهبردهای اصلی غذایی سازمان متبوعش در سال 95 عنوان كرد.


دیناروند با اشاره به رونمایی نشانگرهای رنگی تغذیه در 18 ماه قبل و ابلاغ آن به صنایع غذایی افزود: به طور میانگین در زمان حاضر، 55 درصد فرآورده‌های غذایی دارای نشانگرهای رنگی تغذیه یا همان چراغ راهنمایی غذا هستند كه قول می‌دهیم تا پایان شهریور، تمام فرآورده‌های غذایی مشمول درج نشانگر تغذیه‌ای دارای چراغ راهنما شوند و تبلیغات فرهنگی ما در این زمینه نیز آغاز می‌شود.


وی درخصوص سیاست‌های تشویقی صنایع غذایی به عنوان راهبرد دیگر جهت فرآورده های غذایی گفت: به فرآورده‌های غذایی كه فراتر از معیارها و اجبارهای ما عمل می‌كنند، نشان ایمنی و سلامت اعطا می‌كنیم كه این تشویق‌ها ادامه خواهد داشت .
دیناروند اظهار امیدواری كرد كه سازمان غذا و دارو بتواند به تعرفه‌های تبلیغی و معرفی محصولات دارای نشان ایمنی و سلامت كمك كند.
رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص راهبرد چهارم یعنی غنی‌سازی فرآورده‌های غذایی نیز افزود:امسال غنی‌سازی برخی فرآورده‌های غذایی با ویتامین D (د) عمومی می‌شود.


رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: در حوزه غذا روی دو جنبه بهداشت و ایمنی و همچنین سلامت كار می كنیم؛ جنبه بهداشت و ایمنی مربوط به این مساله می شود كه به طور مثال نمك، آلاینده و فلزات سنگین نداشته باشد اما در بعد سلامت به اثر میزان نمك توجه می شود.
دیناروند به این نكته نیز اشاره كرد كه آسیبی كه از نمك دریافتی به مردم وارد می شود بیشتر از آسیب آلایندگی آن است.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: وظیفه نظارتی وزارت بهداشت در كالاهای سلامت محور، مهم است و فقط نباید به معیارهای فنی نگاه كرد.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: میزان اسید چرب ترانس در روغن ها طی سال های گذشته 30 درصد بود كه آن را به پنج درصد رساندیم و می خواهیم آن را به صفر برسانیم.
دیناروند در ادامه به میزان شكر در نوشابه های گازدار هم اشاره كرد و افزود: حداقل میزان شكر در این نوشابه ها باید 11 درصد باشد و سقف آن باز است اما اكنون سقف میزان شكر را برای نوشابه های گازدار، 9 درصد تعیین كرده ایم.


وی با اشاره به رونمایی از سند كنترل بیماری های غیرواگیر در سال گذشته خاطرنشان كرد: این سند اواخر سال 94 به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسید و اولویت ما رسیدن به اهداف این سند در سال 95 است؛ البته رسیدن به این اهداف را از قبل شروع كرده بودیم اما امسال با انرژی بیشتری آن را پیگیری می كنیم.


رئیس سازمان غذا و دارو تصریح كرد: یكی از اهداف ما در سند كنترل بیماری های غیرواگیر، كاهش میزان نمك دریافتی مردم به 30 درصد است؛ هرچند كه رقم مطلوب ما 50 درصد است.


دیناروند خاطرنشان كرد: امسال اصلاح معیارهای فنی نمك در فرآورده های غذایی صورت گرفته است و این محصولات باید میزان نمك را پنج تا 10 درصد كم كنند.
دیناروند تاكید كرد: میزان اسیدچرب ترانس در محصولات غذایی نیز باید صفر باشد؛ چون اسیدچرب ترانس هیچ سودی ندارد اما در اشتباه تاریخی 45 سال گذشته در پی جابجایی روغن جامد حیوانی به روغن جامد گیاهی، روش هیدراسیون در صنعت غذایی اجرا شد و از اسیدچرب ترانس استفاده كردیم .


معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تصریح كرد:برای به صفر رساندن میزان اسیدچرب ترانس در روغن ها بسیار سختگیرانه عمل می كنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش وزن و چاقی بین مردم افزود: اصلاح رژیم غذایی و نوع مواد غذایی در كنترل افزایش وزن ، كمك كننده خواهد بود؛ به ویژه اگر بتوانیم میزان چربی و شكر محصولات غذایی را كم كنیم كه این موضوع ، تاثیرگذار است.


دیناروند یادآور شد: با توجه و تاكید وزیر بهداشت، روغن پالم در لبنیات كاهش یافت؛ چرا كه استفاده از روغن پالم منجر به ارزان شدن قیمت و پرچرب شدن محصول، دریافت كالری بیشتر و تغییر ذائقه مردم می شود.


وی ادامه داد: حذف روغن پالم از لبنیات با نگاه سلامت محور انجام شد؛ ضرورتی ندارد محصولات پرچرب ارزان قیمت فروخته شوند ، اتفاقا ما علاقمندیم كه این محصولات با قیمت گران تری عرضه شوند.
همایش ملی اعطای نشان ایمنی و سلامت روز یكشنبه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha