وزیر بهداشت اعلام کرد: با این روند و بدون توجه به پیشگیری، تا یک دهه آینده ۲۵۰۰ میلیارد تومان باید پول دیالیز بدهیم.

۶۰درصد مردان تهرانی اضافه وزن دارند

سلامت نیوز:وزیر بهداشت اعلام کرد: با این روند و بدون توجه به پیشگیری، تا یک دهه آینده ۲۵۰۰ میلیارد تومان باید پول دیالیز بدهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در پنجمین روز از هفته سلامت در دیدار با اعضای شورای عالی خانه هنرمندان گفت: وزارت بهداشت تا حد ممکن پیگیر وضعیت سلامت هنرمندان خواهد بود ولی متولی اصلی هنرمندان وزارت ارشاد است و اگر بخواهیم مشکلات این هنرمندان در حوزه سلامت و درمان حل شود، باید همکاری لازم بین سه وزارتخانه ارشاد، رفاه و بهداشت وجود داشته باشد.

دکتر هاشمی با اشاره به اقدامات مقطعی و رها شده قبلی برای هنرمندان ادامه داد: نمی‌خواهیم کارهای انجام شده در این حوزه مقطعی باشد، و اقداماتی مثل بیمه هنرمندان نیمه کاره رها شود.


وزیر بهداشت درباره پوشش بیمه سلامت ایرانیان برای هنرمندان کشور گفت: برای پوشش بیمه ای هنرمندانی که بیمه درمانی ندارند مشکلی وجود ندارد و دفتر ریاست جمهوری هم حتماً کمک می‌کند.


دکتر هاشمی در صحبت های خود به وضعیت دو هنرمند مطرح کشور محمدرضا شجریان و عباس کیارستمی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در خصوص سلامت هنرمندانمان این است آنها متأسفانه در مرحله‌ای متوجه بیماری خود می‌شوند و مراجعه می کنند که زمان زیادی از دست رفته و گاهی حتی اقدامات درمانی ما چندان مؤثر نیست.


وی گفت: حال عمومی کیارستمی روبه بهبود است و به نظر نمی رسد بعد از طی دوره نقاهت مشکل خاصی برای او وجود داشته باشد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما به دنبال یک ساختار نظامند برای ارایه خدمت به هنرمندان هستیم تا بتوانیم خدمات درمانی مطلوب را به جامعه هنری ارائه کنیم و امیدواریم معاونت اجتماعی پیگیری لازم را انجام دهد.


دکتر هاشمی در ادامه صحبت های خود خطاب به هنرمندان گفت: شما می توانید آنچه را که به سلامت مردم مربوط می‌شود هدایت کنید و می توانید در حوزه های مختلف از جمله آگاهی‌بخشی، هشدار و توانمندسازی ایفای نقش کنید، زیرا نقش وزارت بهداشت معمولا از جایی آغاز می شود که آسیب و بیماری ایجاد شده ولی شما در جامعه و در بین مردم هستید؛ و می توانید به عنوان مثال نسبت به اینکه مردم سال به سال چاق‌تر و پیرتر می‌شوند و یا مسائل روحی و آسیب‌های اجتماعی موجود برخورد مناسب داشته باشید.


وزیر بهداشت گفت: تا امروز حدود 10.5 میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گفته اند اما نمی توان به این اکتفا کرد، ما باید به اصل پیشگیری توجه کنیم و جامعه هنری می‌تواند به این حوزه و مسائلی مثل اعتیاد، ایدز، سیگار و چاقی ورود پیدا کند.


وی در ادامه به ارایه آمارهای مربوط به سلامت ایرانیان پرداخت و گفت: در تهران نزدیک به 60 درصد افراد میانسال اضافه وزن دارند و متوسط چاقی در کشور ما 40 درصد است که هر دهه نیز بر این میزان افزوده می شود.


دکتر هاشمی با اشاره به سبک زندگی در کشور ادامه داد: مردم ما از پرخوری رنج می‌برند و به طور معمول 30 درصد کالری دریافت شده روزانه مازاد نیاز است و در انتخاب غذاهایی هم که مصرف می کنیم، درست عمل نمی کنند و توصیه های ما را هم در این زمینه جدی نمی گیرند.


وی با اشاره به نقش هنرمندان در تصحیح سبک زندگی مردم گفت: طبق آمارهای رسمی 90 درصد سرطان ریه به دلیل مصرف سیگار و دخانیات و همچنین سکته‌های قلبی و مغزی به دلیل چاقی است؛ ما حدود 10 میلیون بیمار مبتلا به فشار خون بالا داریم، همچنین 5 میلیون مبتلا به دیابت و به همین تعداد نیز افراد در معرض این بیماری، بنابراین باید در این موارد فرهنگسازی صورت بگیرد و هنرمندان می‌توانند در این زمینه کمک کنند.


دکتر هاشمی هشدار داد که اگر پیشگیری را رواج ندهیم، مردم ایران پیرتر می‌شوند و در ادامه گفت: با این وضعیت در 35 سال آینده که جمعیت بالای 60 سال ما 3 برابر می‌شود، اکثراً به بیماری‌های صعب العلاج و سرطان‌ها و سکته‌ها مبتلا می‌شوند. همچنین برآوردها نشان می دهد که اگر با همین روند پیش برویم، ظرف یک دهه آینده باید 2500 میلیارد تومان پول دیالیز بدهیم، بنابراین اگر جامعه سالمی می خواهیم باید مردم سالمی داشته باشیم و در این مسیر هنرمندان جامعه ما نیز نقش بسزایی دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha