چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به پدیده سالمندی جمعیت در ایران و پدیده زندگی مجردی، در آینده با زنان سالمند مجرد بیشتر مواجه خواهیم بود. بنابراین، یکی از برنامه‌ها در آینده، آماده‌سازی برای این مسأله در آموزش عالی است که مؤسسه آموزش عالی بهزیستی و تأمین اجتماعی تحت نظر خانم مولاوردی برنامه‌های جامعی را برای آموزش‌های مجازی و حضوری در این زمینه آماده کرده‌اند.

برنامه‌ای برای پدیده‌ی زنان سالمند مجرد

سلامت نیو:وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به پدیده سالمندی جمعیت در ایران و پدیده زندگی مجردی، در آینده با زنان سالمند مجرد بیشتر مواجه خواهیم بود. بنابراین، یکی از برنامه‌ها در آینده، آماده‌سازی برای این مسأله در آموزش عالی است که مؤسسه آموزش عالی بهزیستی و تأمین اجتماعی تحت نظر خانم مولاوردی برنامه‌های جامعی را برای آموزش‌های مجازی و حضوری در این زمینه آماده کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهرخانه، مراسم تقدیر از زنان کارگر با حضور تنی چند از مسوولان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این مراسم دکتر علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخنانی ایراد کرد. او در ابتدای سخنان خود گفت: ما باید در دو جهت برنامه‌ریزی جامع و منسجمی داشته باشیم. یک جهت مربوط به زمینه‌های فرهنگی می‌شود. گفتمان زن در انقلاب اسلامی و زن در منظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری زیرساخت‌های فرهنگی مناسبی برای ماست و با این گفتمان، به کسانی که زن را یک کالا و شیء می‌دانند، پاسخ داده می‌شود.

او در ادامه بیان داشت: یکی از اولین برکات انقلاب اسلامی این بود که فضای جدیدی برای زنان ایجاد کرد. امام (ره) و مقام معظم رهبری با مخاطب‌گرفتن زنان، رویکرد خود را نشان دادند. دیدگاه‌های آقای روحانی هم در این زمینه شایان توجه است. همه این دیدگاه‌ها زیرساخت‌های مناسبی را برای برنامه‌ریزی فراهم می‌کنند.
ضرورت توجه به برنامه‌ریزی‌ معطوف به جنسیت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: جهت دوم برنامه‌ریزی‌ها به ما مربوط می‌شود. ما باید به سمت تبعیض مثبت حرکت کنیم و در این راستا برنامه‌ریزی‌ معطوف به جنسیت از برنامه‌های مهم ماست. شاخص‌های آماری نشان می‌دهند که باید این کار را انجام دهیم. هرچند تعداد زنان در بازار اشتغال کمتر از مردان است، اما در میان متخصصان نسبت زنان قابل توجه است و در دولت یازدهم وضعیت ارتقای زنان در پست‌ها بهبود یافته است.
سند جامع ارتقای وضعیت زنان در دست بررسی در کمیسیون اجتماعی دولت

ربیعی با اشاره به این‌که نیمی از زنان شاغل، در بخش غیررسمی اشتغال مشغول به کار هستند، عنوان داشت: یکی از برنامه‌های مهم ما سند جامع ارتقای وضعیت زنان است که این سند در کمیسیون اجتماعی مراحل نهایی را برای طرح در دولت طی می‌کند. سایت معاونت امور زنان و خانواده برای طرح دیدگاه‌های زنان درباره این سند، باز است.
یکی از برنامه‌های ما آماده‌سازی برای پدیده زنان سالمند مجرد است

او افزود: بخشی از این سند، لایه حمایت و مساعدت اجتماعی است که در این بخش زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست، زنان مستمری‌بگیر و زنان سالمند تنها مورد توجه قرار می‌گیرند. با توجه به پدیده سالمندی جمعیت در ایران و پدیده زندگی مجردی، در آینده با زنان سالمند مجرد بیشتر مواجه خواهیم بود. بنابراین، یکی از برنامه‌ها در آینده، آماده‌سازی برای این مسأله در آموزش عالی است که مؤسسه آموزش عالی بهزیستی و تأمین اجتماعی تحت نظر خانم مولاوردی برنامه‌های جامعی را برای آموزش‌های مجازی و حضوری در این زمینه آماده کرده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: امسال بودجه بیمه زنان سرپرست خانوار ۲ برابر شده و به ۳۰ میلیارد تومان رسیده است و امیدواریم این بودجه در سال ۹۶ دو برابر شود. سامانه پیامکی ۱۰۱ معاونت امور زنان و خانواده نیز آماده دریافت دیدگاه‌های فعالان حوزه زنان است. ما نسخه اولیه سند را در سایت‌ بارگذاری می‌کنیم و می‌توانید آن را ببینید.

ربیعی بخش دیگری از سند جامع ارتقای وضعیت زنان را مربوط به توانمندسازی زنان و اشتغال آن‌ها دانست و یادآور شد: از ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول صندوق کارآفرینی امید، بخش اعظمی به حوزه زنان اختصاص یافته و سعی می‌کنیم بخش زیادی از وام ارزان قیمت را به زنان اختصاص دهیم. مسایل مربوط به روابط کار، امنیت شغلی و مراقبت از زنان، از دیگر بخش‌های مربوط به این سند است. یکی دیگر از برنامه‌های ما این است که از زنان تولیدگر کالا را خریداری کرده و در شبکه توزیع به فروش برسانیم.


اعمال تبعیض مثبت در استخدام‌ها

او اظهار داشت: در لایه بالایی سند مسایلی مانند حفظ منزلت و شأن زن ایرانی مورد توجه قرار گرفته است. در استخدام‌ها نه تنها نباید تبعیض جنسیتی وجود داشته باشد، بلکه باید تبعیض مثبت اعمال شود. در این راستا، در هیأت دولت مطرح شد که وزارت‌خانه‌ها از مدیران زن بیشتری استفاده کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که بیشتر کسانی که در خیر جمعی مشارکت دارند زن هستند، عنوان داشت: گسترش برنامه‌های خیر جمعی متکی بر زنان مدنظر است و بهزیستی موظف است برای توانمندسازی زنان تحت پوشش خود زمینه مشارکت زنان توانمند در خیر جمعی را فراهم کند.
یکی دیگر از بخش‌های این سند مبارزه با همسرآزاری است

ربیعی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بخش‌های این سند مبارزه با همسرآزاری است. در اورژانس اجتماعی تلفنی برای مشاوره به زنان و در صورت لزوم مداخله اورژانس اجتماعی برقرار می‌شود. مرکز فوریت‌های اجتماعی در بهزیستی نیز برای مقابله با همسرآزاری است. امیدواریم با حمایت از امنیت شغلی زنان و در نظر گرفتن نسبت مناسب برای زنان در بازار اشتغال در سال ۹۵ دین خودمان را ادا کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha