رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی گفت: اگر به موضوع مکمل شناسی اعتبار و ارزش داده شود، آگاهی مردم در این زمینه افزایش می یابد و راحت‌تر می‌توانند به فقر تغذیه‌ای واکنش نشان دهند.

تبلیغات غیرواقعی مکمل‌‌های غذایی در ماهواره‌ها

سلامت نیوز:رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی گفت: اگر به موضوع مکمل شناسی اعتبار و ارزش داده شود، آگاهی مردم در این زمینه افزایش می یابد و راحت‌تر می‌توانند به فقر تغذیه‌ای واکنش نشان دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،حسن شکوهی رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی  گفت: مصرف مکمل‌های غذایی در سراسر دنیا به دلایل مختلف از جمله عوارض توسعه زندگی شهرنشینی و فقر حرکتی مردم، به‌شدت رو به افزایش است و کشور ما نیز از این موضوع استثنا نیست.

وی ادامه داد: همچنین بعضی موضوعات دیگر نظیر آلودگی هوا، استرس‌های روزانه، رژیم‌های غذایی نادرست و کمبود برخی عناصر در خاک کشورمان نیز سبب شده که موضوع مصرف مکمل‌های غذایی، بیشتر موردتوجه قرار بگیرد.

به گفته شکوهی، رژیم غذایی ایرانیان در سال‌های اخیر تغییرات بسیاری کرده که باعث کاهش دریافت ریزمغذی‌ها در بدن می‌شود. علاقه به فست‌فودها و استفاده از روغن، نمک و نوشابه و نیز مصرف تنقلات نظیر پفک و چیپس به میزانی بیش‌ازحد استاندارد در خانواده‌ها رو به افزایش و رژیم غذایی ایرانیان را از حالت تعادل خارج کرده و باعث به خطر افتادن سلامت جامعه‌ ایرانیان شده است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی با اشاره به کمبود سواد تغذیه‌ای در جامعه، بر ضرورت تقویت سازوکارهای مکمل شناسی تأکید کرد و گفت: بی‌شک این موضوع نباید به معنای دامن زدن به مصرف بی‌رویه و بدون منطق مکمل‌های غذایی تعبیر شود. بلکه مصرف مکمل‌ها باید بر پایه علمی و تجربه‌شده باشد و مردم نباید بدون آگاهی و اطلاع از موارد مصرف مکمل‌های غذایی، نسبت به مصرف بی‌قیدوشرط این فراورده‌ها اقدام کنند.

به گفته شکوهی، مکمل‌ها برخلاف داروها، حساسیت و عوارض کمتری به دنبال دارند و حتی می‌توان گفت عوارض ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن‌ها در دنیا بسیار کم مشاهده‌شده است و به‌طورکلی می‌توان گفت مکمل‌ها ایمنی بسیار بالایی دارند ولی باید دقت کافی داشت که تمامی مواد موجود در یک مکمل در صورت زیاد بودن در بدن بدون عارضه نیستند. خصوصاً زمانی که فرد دارای بیماری زمینه‌ای خاصی است و یا داروی خاصی مصرف می‌کند، بحث تداخل مکمل با دارو نیز مطرح است که بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به‌ضرورت فرهنگ‌سازی در خصوص موارد صحیح مصرف مکمل‌های غذایی اظهار داشت: به دلیل عدم شناخت مردم نسبت به مکمل‌ها، در حال حاضر اولین رویارویی مردم با مکمل‌ها از طریق تجویز پزشک صورت می‌گیرد و در پی آن فرد می‌تواند با مراجعه به داروخانه و استفاده از شناخت اولیه‌ به وجود آمده نسبت به محصول، مکمل موردنیاز خود را دریافت کند؛ اما به‌هرحال بهتر است مردم آگاهی خود را نسبت به مکمل‌های غذایی افزایش دهند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی ضمن تأکید مجدد بر ضرورت ارتقاء سطح «مکمل شناسی» در کشور ادامه داد: آنچه در خصوص افزایش آگهی مردم از مکمل‌های غذایی حائز توجه است، آن است که تبلیغات در رسانه‌های جمعی و روزنامه‌های سراسری در کشور ما ممنوع است و این موضوع سبب شده که اطلاعات مردم درباره‌ مکمل‌های غذایی بسیار پایین باشد تا حدی که برای اطلاع و شناخت یک مکمل، مردم راهی به‌جز نشریات تخصصی و یا کنگره‌های پزشکی ندارند. این در حالی است که سواد تغذیه‌ای مردم می‌تواند کمک شایسته‌ای به‌سلامت جامعه داشته و در استفاده‌ درست و به‌جا از مکمل‌ها کمک کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه شبکه‌های ماهواره‌ای از بیرون مرزها از این موقعیت سوءاستفاده کرده و بدون توجه به اصول سلامت مردم، تبلیغات پوچ و غیرواقعی از مکمل‌های غذایی را به مردم القاء می‌کنند. این در حالی است که اگر مرجع مستندی در کشور در این خصوص وجود داشته باشد و اطلاعات لازم در خصوص مکمل‌های غذایی به‌صورت مستند و مبتنی بر کتب علمی در اختیار مردم قرار گیرد، قطعاً آگاهی مردم نسبت به کاربری مکمل‌ها افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی ادامه داد: اگر به موضوع مکمل شناسی اعتبار و ارزش داده شود، قطعاً آگاهی مردم درزمینه مکمل ها به‌مرور افزایش پیدا می‌کند و مردم در زمینه شناسایی مکمل‌ها می‌توانند به سطح بالاتری دست پیدا کنند و با توجه به فراهم بودن و در دسترس بودن مکمل‌ها در کشور، راحت‌تر می‌توانند در مواجهه با فقر تغذیه‌ای، واکنش نشان دهند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی ادامه داد: چند سالی است که موضوع فروش مکمل‌ها در فروشگاه‌هایی تحت نظر شرکت‌های واردکننده به وزارت بهداشت پیشنهادشده و این طرح در دست بررسی است که امید است با برقراری این موضوع، شناسایی مکمل‌ها به شیوه راحت‌تری امکان‌پذیر باشد.

شکوهی در پایان ابراز امیدواری کرد با افزایش آگاهی مردم از انواع مکمل‌ها و افزایش اطلاعات علمی ایشان و تقویت سازوکارهای مکمل شناسی، مشکلات تغذیه‌ای کشور با سرعت بیشتری برطرف شود و شاهد ارتقاء کیفیت زندگی مردم باشیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha