سلامت نیوز:دبیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد در بیانیه ای به مناسبت روز جهانی ماما، 16 اردیبهشت ماه جاری، ماماها را قهرمانان سلامت زنان، دختران نوجوان ونوزادان نامید.
 
متن کامل بیانیه دکتر باباتونده استیمهین به شرح زیر است:
 
امروز، به مناسبت بزرگداشت روز جهانی ماما، صندوق جمعیت ملل متحد از زحمات ماماها در نجات جان زنان، دختران نوجوان ونوزادان در جوامع دوردست، در شرایط بحران و در کشورهای آسیب پذیرو گرفتار جنگ، قدردانی می کند. 


ماماهای آموزش دیده درارائه خدمات دلسوزانه ، محترمانه و با توجه به حساسیت های فرهنگی طی دوران بارداری و زایمان، جایگاه منحصر به فردی دارند. مامایی نه تنها برای نوزادان در نخستین ماه های  حساس عمرشان، بلکه برای بهداشت باوری در کل، از اهمیت  ویژه ای برخوردار است.


وجود ماماها  برای دستیابی به اهداف توسعه پایدارضروری است. اگر چه طی 25 سال اخیرمرگ مادران به نیم رسیده است، اما هنوز سالانه 300 هزار زن در دوران بارداری و یا درحین زایمان و حدود سه میلیون نوزاد قبل از چهار هفتگی، جان خود را از دست می دهند. اکثر این مرگ های اجتناب پذیر در کشورهای در حال توسعه و یا دچار جنگ و بحران اتفاق می افتند که با اعزام تعداد بیشترماما به این مناطق میتوان این مرگ و میرها را تا تقریبا دو سوم کاهش داد. برای دستیابی به اهداف بلند پروازانه کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، سرمایه گذاری در مامایی امری ضروری است.


صندوق جمعیت ملل متحد از آموزش هزاران ماما در بیش از یک صد کشور جهان حمایت می کند. طبق آخرین بررسی ها، درطی هفت سال گذشته صندوق جمعیت به بیش از 66 هزار ماما آموزش داده ، که آنان نیزبه نوبه خود به زایمان بیش از 11 میلیون زن خدمت کرده اند.


در این روز جهانی ماما، ما درصندوق جمعیت ملل متحد متعهد می شویم که در راستای تقویت مهارت و ظرفیت ماماها، با شرکای جهانی خود و کشورها همکاری کنیم. ما از کشورها درخواست می کنیم که ماماهایی را که در شرایط دشوار و مناطق دوردست خدمت می کنند را مورد تشویق قرار دهند.  ما همچنین از کشورها می خواهیم که درآموزش با کیفیت بالا، ایجاد شرایط کاری مناسب، دستمزد کافی، تدوین سیاست های کافی برای نیروی کاروفراهم نمودن زمینه های رشد حرفه ای سرمایه گذاری کنند.


ماماها قهرمانان ما و ستون اصلی بهداشت باروری هستند.  بگذارید که از آنان و از زنان و نوزادانی پشتیبانی کنیم که تحت مراقب ایشان قرار می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha