شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 182115

قهرمانی و نام آور شدن، آرزوی هرجوانی است و بسیاری از آنان برای كوتاه كردن مسیر تحقق آن، بدون آگاهی گام در مسیر اشتباهی می گذارند كه بجای كسب سلامتی و درنهایت ایستادن برسكوهای قهرمانی، به خوابیدن دربستر بیماری های مختلف و مرگ زودهنگام منجرمی شود.

مرگ دوپینگی در كمین جوانان

سلامت نیوز:  قهرمانی و نام آور شدن، آرزوی هرجوانی است و بسیاری از آنان برای كوتاه كردن مسیر تحقق آن، بدون آگاهی گام در مسیر اشتباهی می گذارند كه بجای كسب سلامتی و درنهایت ایستادن برسكوهای قهرمانی، به خوابیدن دربستر بیماری های مختلف و مرگ زودهنگام منجرمی شود.

به گزارش  سلامت  نیوز به نقل از ایرنا، این روزها بازارفروش داروهای نیروزا ودوپینگ به حدی داغ است كه سودجویان همانند قاچاق موادمخدر، جوانان جویای نام را با وعده های قهرمانی درعرصه های بین المللی به سمت مصرف آنان سوق می دهند تا جیب خود را از درآمدهای هنگفت به قیمت تهدید سلامتی ورزشكاران هیجان طلب بدنسازی و زیبایی اندام، پر كنند.


پزشكان و حامیان سلامت جامعه همیشه برای ارتقای سلامت، ورزش را به مردم پیشنهاد می كنند اما ورود دوپینگ به این عرصه و استفاده از داروهای محرك اعصاب (آمفتامین ها) توسط ورزشكاران، این هدف را به حاشیه كشانده و بیشتر آنان به ویژه ورزشكاران ورزش های سنگین از جمله بدنسازی، پاورلیفتینگ و وزنه برداری، سلامتی خود را از دست می دهند.


ورزشكاران برای برخورداری از اندام مناسب و رسیدن به آرزوهای قهرمانی، از عمده مصرف كنندگان داروهای نیروزا و دوپینگی بوده و سكانداران سوداگری دوپینگ نیز برخی مربیان و باشگاه دارانی هستند كه سلامت ورزش جامعه را فدای سودهای كلانی می كنند كه هزینه آن، مرگ آرزوهای قهرمانی و استعدادهای ورزشی جوانان است.
برخی باشگاه داران و مربیان ورزش های سنگین مراغه، پا را فراتر گذاشته و برای سودآوری بیشتر اقدام به تبلیغ فروش داروهای نیروزا، دوپینگی، آمفتامین ها در شبكه های اجتماعی می كنند و همین افراد به گفته برخی از شاهدان در داخل باشگاه های خود، اتاق ویژه ای برای استفاده ورزشكاران از این نوع داروها دارند.
یك جوان 28 ساله مراغه ای كه چهار سال در فعالیت های ورزشی خود استفاده از مواد نیروزا و سپس اعتیاد به مواد مخدر را تجربه كرده است، گفت: اعتیاد به مواد نیروزا بسیار شدیدتر و خطرناك تر از مواد مخدر است.
این ورزشكار 28 ساله كه نخواست نامش فاش شود، بین سال های 1382 تا 1385 ورزش سنگین پاورلیفتینگ را انجام داده و به گفته خودش از همان ابتدای دوران ورزشی، توسط مربی خود آلوده به مصرف مواد نیروزا شده و سپس برای فرار از عوارض خشم ناشی از این استفاده و ناتوانی در كنترل آن، به مواد مخدر روی آورده است.


این ورزشكار كه اعتیاد به مصرف مواد نیروزا و مواد مخدر را تجربه كرده، در ارتباط با تفاوت این دو مواد می گوید: در استفاده از مواد مخدر به علت پسروی وضعیت جسمانی، از سوی جامعه طرد می شدم اما وقتی مواد نیروزا را مصرف می كردم برعكس این حالت برایم دست می داد.


وی اضافه می كند: به علت رشد بدنی در هنگام استفاده از مواد نیروزا، افراد جامعه با مشاهده وضعیت ظاهری افراد، آنان را مورد تشویق و تمجید قرار می دهند كه این مساله باعث می شود فرد با وجود آگاهی از مضرات ادامه مصرف این مواد، تمایل بیشتری به استفاده از آن پیدا كند.


جوان 23 ساله دیگری نیز كه هم اكنون از آسیب های استفاده این داروها رنج می برد با اشاره به سرنوشت ورزشی خود می گوید: در سال 1379 وارد ورزش شدم و در پنج سال فعالیت خود بدون استفاده از مواد نیروزا، موفق شدم در سكوهای قهرمانی استان بایستم.


وی می افزاید: پس از این سال ها با راهنمایی های غلط یك مربی دیگر، رشته ورزشی خود را تغییر و استفاده از داروهای نیروزا را آغاز كرده و این وضعیت را به مدت هشت سال ادامه دادم.


این جوان 23 ساله مراغه ای یادآوری می كند: در بین این سال ها موفق شدم مدرك مربیگری در یكی از رشته های سنگین را كسب كنم كه در دوره های آموزشی آن با عوارض استفاده از داروهای دوپینگی آشنا شدم اما به علت اعتیاد به این مواد، قدرت ترك آن را نداشتم.
وی كه نخواست نامش درج شود، ادامه داد: در سال 1391 كه عوارض آن را به صورت شدید در بدنم حس كردم با كمك مربی اول خود، اقدام به عدم استفاده از مواد نیروزا كردم كه هم اكنون به مشكلاتی از قبیل عدم تناسب اندام و عوارض اعصاب و روان دچار شده ام.
این ورزشكار كه به علت استفاده از مواد نیروزا، تجربه سه دوره مصرف قرص های اعصاب و روان به توصیه پزشكان را تجربه كرده است، می گوید: در اوایل، استفاده از داروهای های دوپینگی موجب پیشرفت و ترقی بدنی من می شد و رسیدن به آرزوهایم را نزدیك می دیدم اما پس از شروع عوارض دیگر آن، آرزوهای ورزش حرفه ای را شاید تا آخر عمر از دست دادم.


مادر یكی از جوانان قربانی دوپینگ مراغه نیز در این ارتباط گفت: با پیشنهاد من، فرزندم به سمت ورزش روی آورد و از آنجایی كه همیشه تلاشگر بود در چند سال اول موفقیت های زیادی را كسب كرد.


وی كه نخواست نامش فاش شود، افزود: پسرم پس از چند سال به پیشنهاد یكی از آشنایان، مصرف داروهای نیروزا را بدون اطلاع ما آغاز كرده بود كه در ابتدا شاهد پیشرفت بسیار سریع او بودیم اما بعدها به یكباره از نظر اخلاق و رفتار تغییر كرد و تندخو شد.
این مادر یادآور می شود: فرزندم دانشجوی رشته مهندسی بود كه در اثر عوارض داروهای نیروزا علاوه بر اینكه به این مواد اعتیاد پیدا كرد بلكه در اثر تغییر در رفتار و از دست دادن فرصت های شغلی خود، وضعیت خانوادگی وی نیز به هم خورد.


وی گفت: ابتدا فكر می كردم كه ورزش از واجبات برای زندگی است اما بعد این حادثه دیگر اجازه نمی دهم هیچ كدام از فرزندانم وارد ورزش شوند.
یك متخصص اعصاب و روان در این ارتباط گفت: داروهای دوپینگ، محرك های اعصاب و روان بیشتر به منظور جبران پروتئین ها در بین ورزشكاران استفاده می شود كه باعث افزایش حجم عضله، استقامت بدن و قدرت، افزایش اعتماد به نفس و تمركز كاذب در فرد می شود.


مهدی خادم حسینی افزود: این داروها چندین نوع است كه كراتین و هورمون های آنابولیك باعث حفظ قدرت می شود، اما عوارضی از قبیل عقیم شدن در مردان، افسردگی، افزایش هیجان، اقدام به خودكشی، حملات و ایست قلبی، یرقان، سرطان كبد، سوءظن و بد بینی به نزدیكان خانواده در مصرف كنندگان ایجاد می كند.
وی با بیان اینكه این داروها به هیچ عنوان نباید به ورزشكاران توصیه شود، یادآوری كرد: جوانان تحت تاثیر محیط قرار گرفته و در بعضی موارد نیز با ارایه اطلاعات غلط توسط برخی افراد به ویژه مربیان در باشگاه ها، از این مواد استفاده می كنند.


این متخصص اعصاب و روان اظهار داشت: بیشتر ورزشكاران از روی ناآگاهی به سمت مصرف این داروها روی می آورند و وقتی متوجه آسیب ها و مضرات آن ها می شوند كه علائم بیماری را به طور كامل در بدن خود حس كرده و یا اینكه به اصرار خانواده های خود به پزشك مراجعه می كنند.
خادم حسینی، با بیان اینكه در طی یك دهه گذشته موارد فوتی در مراغه به علت استفاده ورزشكاران از داروهای نیروزا، دوپینگ، محرك های عصاب و روان مشاهده شده است، ادامه داد: بیشتر بیماران مراجعه كننده، جوانانی هستند كه در شرایط عادی و پرخطر زندگی، ابتلا به این بیماری ها باید در سنین 45 تا 50 سالگی رخ می داد.


وی گفت: به علت استفاده از این داروها، سن قربانی شدن این نوع ورزشكاران از 14 تا 18 سالگی است و در سنین 28 سالگی نیز به اوج خود می رسد و در برخی موارد موجب فوت ورزشكاران می شود.
متخصص اعصاب و روان در مراغه یادآور شد: به علت رقابت های مالی بین سوداگران این داروها، جوانان و ورزشكاران نوجوان طعمه ای برای باشگاه داران و برخی مربیان هستند كه باید مسئولان ورزش به این مساله دقت كافی داشته باشند تا افراد سودجو از احساسات و آرزوهای ورزشكاران به سود منافع مالی خود سوء استفاده نكنند.
خادم حسینی، افزود: همچنین مسئولان ورزشی باید قبل از اعطای مجوز به مربیان، نسبت به برگزاری كلاس های آموزشی، اطلاع رسانی به مردم و ورزشكاران اقدام كنند تا شاهد مرگ زودهنگام ورزشكاران نشویم.


وی با بیان اینكه بیشتر قربانیان این داروها از عوارض آن بعد از مبتلا شدن آگاهی می یابند، گفت: ورزشكاران با مشاهده مجوز باشگاه، با اعتمادی صادقانه از مربیان مشاوره می گیرند كه این مساله موجب سوق دادن آن ها به سمت داروهایی به ظاهر سالم و بی خطر اما در عین حال با مخاطره های فراوان می شود.
مسئول كمیته پرورش اندام هیات بدنسازی مراغه نیز با بیان اینكه در زمان كنونی در بیش از 80 درصد از باشگاه های بدنسازی و ورزش های سنگین این شهرستان مصرف داروهای نیروزا رواج دارد، گفت: مصرف این نوع داروها برای اولین بار در اوایل دهه 1360 در جریان برگزاری مسابقات وزنه برداری استان در مراغه شروع شد.
نادر صدیق زاده افزود: همزمان با این فاجعه، رئیس وقت اداره تربیت بدنی اقدام به تعطیلی باشگاه ها و ورزش وزنه برداری كرد اما مصرف این داروها از همان زمان توسط برخی از افراد رواج داده شد كه در طی این سال ها شاید بیش از 10 ها نفر به علت عوارض ناشی از مصرف آن ها، جان خود را از دست داده اند.


وی اظهار كرد: در سال های 1385 و 1386 با شكایت برخی ورزشكاران، یك باشگاه ورزشی تعطیل و مربی آن به علت ترویج مصرف مواد نیروزا محرومیت مادام العمر از فدارسیون گرفت و پس از آن نیز مصرف این مواد كمی در این شهرستان كاهش یافت.


مسئول كمیته پرورش اندام هیات بدنسازی مراغه یادآور شد: در سال های اخیر به علت عدم توجه مسئولان و سودآوری فروش این مواد، مصرف مواد نیروزا شیوع پیدا كرده تا حدی كه برخی افراد اقدام به تبلیغ آن در شبكه های اجتماعی می كنند.
صدیق زاده با انتقاد از فعالیت برخی باشگاه داران در سوق دادن ورزشكاران به سمت مصرف دوپینگ و داروهای نیروزا و آمفتامین ها و داروهای محرك اعصاب، گفت: برخی مربیان و باشگاه داران به خاطر شهرت و پول باعث سوختن آینده جوانان می شوند تا جایی كه حیثیت، نشاط، سلامتی و امنیت خانواده به علت همین انگیزه ها زیر پا گذاشته می شود.


مسئول كمیته پرورش اندام هیات بدنسازی مراغه اظهار داشت: تشكیل كارگروه ویژه برای مقابله با این افراد ضروری است تا بتوان علاوه بر سالم سازی محیط ورزش این شهرستان، قهرمانانی تربیت كرد كه با تكیه بر قدرت و داشته خود در سكوهای قهرمانی بایستند.


كارشناس امور دارویی غذا و داروی دانشكده علوم پزشكی مراغه نیز با اشاره به اینكه عمده داروهای مصرفی در باشگاه ها توسط مربیان و باشگاه داران به ورزشكاران پیشنهاد و فروخته می شود، گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی هر نوع دارویی باید در داروخانه ها با نسخه پزشك به مشتریان ارایه شود.
سمیرا نقوی با بیان اینكه دارو یك تیغ دو لبه است كه در عین داشتن مزایا، دارای معایب فراوان است، اظهار كرد: اولین گام برای جلوگیری از مصرف داروهای دوپینگ و محرك های اعصاب و روان، راغب كردن باشگاه داران و مربیان برای همكاری با مسئولان است.


كارشناس غذا و داروی دانشكده علوم پزشكی مراغه یادآور شد: آموزش، مهمترین سد در برابر پیشگیری از مصرف این داروها است كه می توان با برگزاری دوره های مختلف در بین مربیان، تهیه كلیپ ها و پوسترهای آموزشی و توزیع و اجبار كردن نصب آن ها در باشگاه ها به این هدف رسید.


دبیر ستاد پیشگیری از جرایم دادگستری مراغه نیز گفت: جرایم ورزشی و اقدام به عمل دوپینگ و سوق دادن برخی ورزشكاران به سمت این كار ناشایست، اكنون به یكی از آسیب های عرصه ورزش در جامعه تبدیل شده است.


علی دلداری افزود: طبق اعلام دانشكده علوم پزشكی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه، در سال گذشته چندین مورد فوت به علت استفاده از داروهای نیروزا به ویژه ورزشكاران رشته های ورزشی سنگین در این شهرستان گزارش شده است.
وی اظهار كرد: ستاد پیشگیری از جرایم دادگستری این شهرستان مصمم است تا با تشكیل كارگروه تخصصی ضد دوپینگ، اقداماتی در خصوص برخورد با این معضل ورزشی در دو حوزه مقررات انتظامی ورزشی و برخوردهای كیفری با عاملان، استفاده كنندگان و سوق دهندگان ورزشكاران به سمت استفاده از داروهای نیروزا انجام دهد.


وی یادآور شد: به علت بعد تجاری فروش داروهای نیروزا و عمل دوپینگ و براساس شواهد، این امر به عنوان نوعی قاچاق مواد مخدر موجب بروز برخی جرایم در حوزه ورزش می شود.


دلداری، ادامه داد: با توجه به اینكه داروهای دوپینگی در جسم، روح و روان ورزشكاران آسیب جدی و مستقیم می گذارد، لازم است نهادهای ذیربط در ارتباط با مبارزه آن تلاش جدی تری داشته باشند.


وی گفت: در این خصوص تشكیل كارگروه تخصصی ضد دوپینگ در این شهرستان با حضور كارشناسان و صاحبان تجربه ورزش، ورزش پزشكی، نیروی انتظامی و دادگستری از اولویت برنامه هاست.


دلداری، برگزاری دوره های آمورزشی و توجیهی برای داروخانه ها و باشگاه های بدنسازی را از دیگر اولویت های مبارزه با معضل دوپینگ در مراغه عنوان كرد و افزود: تهیه بولتن های آموزشی و اجباری كردن نصب آن در باشگاه ها از دیگر برنامه های این ستاد است.


وی اظهار كرد: اطلاع رسانی در مطبوعات و رسانه ها نیز از مولفه های دیگر فعالیت این ستاد است تا با حضور نهادهای ذیربط از جمله اداره ورزش و جوانان، دادگستری، دانشكده علوم پزشكی و نیروی انتظامی مانع از گسترش این پدیده شوم در جامعه شد.


رییس اداره ورزش و جوانان مراغه نیز با بیان اینكه هم اكنون در بسیاری از باشگاه های پرورش اندام و پاورلیفتینگ این شهرستان دوپینگ رواج دارد، گفت: برخی از باشگاه داران و مربی ها با آگاهی از مضرات دوپینگ اقدام به ترویج مصرف آن در بین ورزشكاران می كنند.


احمد حاجی محمدی با اشاره به اینكه بیشتر موارد مصرفی در داخل باشگاه ها انجام نمی شود، افزود: در جریان بازدیدهای كارشناسی از سوی این اداره و اداره كل ورزش و جوانان، موردی بر فروش و مصرف داروهای نیروزا و دوپینگ در باشگاه ها مشاهده نشده است.


وی یادآوری كرد: به منظور ریشه كن شدن دوپینگ و یا كاهش مصرف آن نیازمند همكاری مربیان و ورزشكاران هستیم تا تمامی تحركات دوپینگی را رصد و گزارش كنند.
حاجی محمدی از آمادگی اداره ورزش و جوانان مراغه برای همكاری تنگاتنگ با اعضای كمیته ضد دوپینگ این شهرستان خبر داد و افزود: در جریان دوپینگ، اداره ورزش و جوانان بیشترین آسیب را می بیند.


شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در 147 كیلومتری جنوب تبریز مركز آذربایجان شرقی واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha