عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی دولت نسبت به فقرای بدون شناسنامه فقر، بر ضرورت تدوین طرحی برای مبارزه با فقر و توجه به آن در برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

لزوم توجه به طرح مبارزه با فقر در برنامه ششم

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی دولت نسبت به فقرای بدون شناسنامه فقر، بر ضرورت تدوین طرحی برای مبارزه با فقر و توجه به آن در برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز، مجتبی رحماندوست در گفت‌ وگو با خانه‌ ملت، در توضیح بروز پدیده وارونگی فقر، گفت: بروز پدیده وارونگی فقر در شهرها از معضلاتی است که حاشیه‌نشینی مظهر و نمود آن در شهرها است؛ بر اساس آمارها حدود 10و نیم تا 11 میلیون نفر از جمعیت کشور حاشیه‌نشین هستند که بخش عمده این افراد منبع درآمدی نداشته و تحت پوشش هیچ سازمان‌های حمایتی مانند سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی(ره) هم نیستند.

 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یارانه نقدی تنها منبع درآمد فقرای شهرنشین است، گفت: در حقیقت فقر به معنای گرسنگی در شهرها پدیدار شده است؛ البته روستاها نیز از پیش از انقلاب به خاطر ماهیت دور از امکانات برنامه‌ریزی شده شهری، از بسیاری امکانات اجتماعی و منافع مادی شهری دور بوده و هستند بنابراین به طور طبیعی فقر روستایی نیز وجود دارد.

رحماندوست با بیان اینکه عده‌ای از افراد غیر از یارانه نقدی هیچ منبع درآمدی ندارند، این افراد را فقرای فاقد شناسنامه فقر نامید و گفت: این افراد تحت پوشش هیچ سازمان‌ حمایتی نیستند.

وی بر ضرورت تدوین طرحی برای مبارزه با فقر و توجه به آن در برنامه ششم توسعه تاکید کرد و ادامه داد: افرادی که حقو‌ق بگیر دولت نیستند، درآمد به اندازه گذران زندگی ندارند، تحت پوشش نهاد‌های حمایتی نبوده و یارانه حداکثر درآمد این افراد است مشمول دریافت خدمات در طرح مبارزه با فقر هستند که  باید در برنامه ششم توسعه لحاظ شود.

رحماندوست درباره محل تامین اعتبار طرح مبارزه با فقر، گفت: اعتبارت این طرح باید از محل قطع یارانه ثروتمندان، تعطیلی دو ساله کنفرانس‌های ملی، جریمه‌های حاصل از فرارهای مالیاتی، کاستن حقوق خواص نظام و مجازات های مالی مرتبط با قاچاق کالا تامین شود.

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس نهم، طرح حمایت  از 6 میلیون نیازمند را به دلیل آمار ارایه شده از جامعه فقیر در کشور خواند وگفت: طرح مبارزه با فقر باید حداقل در برنامه ششم توسعه دیده شود چراکه در قانون بودجه سال 95 هم ردیفی برای این منظور در نظر گرفته نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در دوره نهم مجلس چند جلسه با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و نمایندگان اقتصادی مجلس برای فقرزدایی گذاشته شد اما متاسفانه تاکنون خروجی مشخصی نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha