سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 182464

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه تصمیم دائمی برای نگهداری زنان معتاد کارتن خواب در مرکز شفق نداشتیم و قرار بود یک دوره آنها را در این مرکز نگهداری کنیم گفت: برای ساماندهی زنان معتاد متجاهر در آینده سه مرکز خصوصی در سطح تهران در نظر گرفته شده است.

داروهای ترک اعتیاد گران نمی‌شود

سلامت نیوز:قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه تصمیم دائمی برای نگهداری زنان معتاد کارتن خواب در مرکز شفق نداشتیم و قرار بود یک دوره آنها را در این مرکز نگهداری کنیم گفت: برای ساماندهی زنان معتاد متجاهر در آینده سه مرکز خصوصی در سطح تهران در نظر گرفته شده است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا جزینی در حاشیه چهارمین جشنواره اعتیاد و رسانه، درباره آخرین وضعیت ساماندهی معتادان متجاهر در تهران اظهار کرد: موضوع معتادان متجاهر در کشور بسیار حائز اهمیت است و حضور معتادان باعث نارضایتی مردم شده است.

وی افزود: ما باید متناسب با حجم حضور این افراد فضای مناسبی را در نظر گرفته و این افراد را جمع‌آوری می‌کردیم. پیش‌بینی که در سال جاری داشتیم، 60 هزار نفر در سطح کشور معتاد بی‌خانمان هستند و علت اصلی این است که معمولا خانواده‌ها از پذیرش مصرف‌کنندگان مواد سر باز می‌زنند و به همین خاطر این افراد در خیابان‌ها تحت عنوان کارتن‌خواب زندگی می‌کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه بیشترین آمار معتادان کارتن‌خواب مربوط به تهران است، اظهار کرد: 15 هزار معتاد متجاهر در سطح شهر تهران داریم و براساس قوانین و ضوابط موجود با شهرداری در سال گذشته مذاکراتی انجام شد و آنها تقبل کردند تا فضایی در تهران ایجاد و این افراد را پس از درمان توانمند کنند.

جزینی ادامه داد: درباره مرکز شفق نیز باید گفت که اولویت با مردم بود و زمانی که شفق چند سال گذشته دچار مشکل شد، 4 میلیارد تومان هزینه صرف کردیم تا این مرکز بازسازی شود. بازسازی این مرکز نیز ویژه مردان بود نه زنان، اما زمانی که مشکل زنان معتاد را بررسی کردیم و گزارشی مبنی بر وجود 1500 معتاد زن خیابانی در سطح تهران به ما رسید، تصمیم گرفتیم برای یک دوره زنان را در شفق نگهداری کنیم.

وی با بیان اینکه در نهایت 400 نفر در مرکز شفق برای یک دوره ساماندهی شدند، گفت: پس از طی درمان مذاکراتی با خانواده‌ها انجام دادیم و 170 نفر به منازلشان بازگشتند اما مابقی را خانواده‌ها نپذیرفتند و تصمیم گرفتیم آنها را به خانه بهاران منتقل کنیم اما از آنجایی که برخی از این زنان آمادگی نداشتند سه مرکز خصوصی دیگر در تهران تدارک دیدیم و آنها را به این مراکز ارجاع دادیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: تصمیم دائمی برای نگهداری زنان در شفق نداشتیم و برای جمعیت زنان معتاد جدید در آینده نیز سه مرکز در تهران در نظر گرفته‌ایم و آنها را به این مراکز ارجاع خواهیم داد البته ناگفته نماند برخی از زنان را به خانواده‌هایشان تحویل داده بودیم که به پاتوق‌ها بازگشتند و چاره‌ای نداریم که مجددا این افراد را در مراکز ساماندهی کنیم.

جزینی در پاسخ به پرسشی درباره شکایت‌هایی از مرکز شفق گفت: تمام موارد گزارشاتی که منتشر شد را تایید نمی‌کنیم البته هر شخصی هر گزارشی در این خصوص داشته باشد باید به شورای هماهنگی مواد مخدر تهران مراجعه کند.

وی همچنین درباره وجود سرب در شربت‌های ترک اعتیاد و عدم توزیع شربت تریاک در برخی کمپ‌ها گفت: دو روز گذشته جلسه‌ای با سازمان غذا و دارو برگزار شد و تصمیمات مهمی مبنی بر عدم افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد و افزایش کنترل کیفیت شربت تریاک در مراکز اتخاذ شد و روی مساله تمرکز جدی داریم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا روزهای آخر ماموریت خود را در ستاد مبارزه با موادمخدر سپری می‌کنید؟ گفت: صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شده اما بعدا درباره آن اظهار نظر خواهم کرد. درباره جانشینم نیز هنوز خبر ندارم و وزارت کشور باید آن جانشین را معرفی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha