سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 182531

کشیدگی عضلات سینه یا قفسه سینه - که افراد برای بلند کردن و کشیدن از آن استفاده می کنند - اغلب می تواند باعث درد زیر بغل شود. هر گونه آسیب به عضله بالای بازو - که به افراد در حرکات پرتاب و هل دادن کمک می کند - ممکن است باعث ایجاد زیر بغل شود.

چرا زیر بغلم درد می کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی بزرگ شدن گره های لنفاوی در ناحیه زیر بغل یکی از شایع ترین علل درد این قسمت است. این درد چه ضربان دار باشد، چه درد کوبه ای یا تیزباشد احتمالا همه آن را تجربه کرده اند. احساس ناراحت کننده یک علامت هشدار است. درد زیر بغل می تواند به این معنی باشد که شما به سادگی یک عضله را تحت فشار قرار داده اید که با استراحت کاهش می یابد. همچنین می تواند نشانه ای از شرایط جدی تری مانند عفونت یا سرطان سینه باشد.

دلایل شایع درد در زیر بغل :

فشار عضلانی


زیر بغل شما و ناحیه سینه و بازوهای اطراف از رگ های خونی، اعصاب و ماهیچه ها تشکیل شده است. مانند سایر ماهیچه های بدنتان، می توانید با انجام کارهای زیاد، مانند بلند کردن چیزهای سنگین، عضلات زیر بغل را تحت فشار قرار دهید.

علائم کشیدگی عضلانی به میزان جدی بودن فشار بستگی دارد. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد یا حساسیت، به ویژه پس از حرکتی که باعث کشش عضله می شود
  • قرمزی یا کبودی
  • انقباض یا اسپاسم عضلانی
  • تورم

برای فشارهای خفیف، پزشکان پیشنهاد می‌کنند که با استراحت از فعالیتی که باعث درد شده است، به عضله استراحت دهید. همچنین می‌توانید یخ را روی ناحیه قرار دهید و از داروهای بدون نسخه برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. اگر علائم شما بدتر شد یا فشار در عرض چند هفته خوب نشد، با پزشک تماس بگیرید.

تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی در بسیاری از نواحی بدن شما از جمله گردن، کشاله ران و زیر بغل شما یافت می شوند. اگر آنها متورم و دردناک هستند، معمولاً نشانه این است که بدن شما در حال مبارزه با یک عفونت ویروسی مانند:

  • سرماخوردگی معمولی
  • گلودرد استرپتوکوکی
  • سرخک، عفونت دستگاه تنفسی که به راحتی پخش می شود
  • عفونت گوش
  • عفونت دندان
  • مونونوکلئوز، عفونتی که معمولاً از طریق مایعات بدن مانند بزاق پخش می شود
  • عفونت های پوستی یا زخم
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)، ویروسی که باعث ایدز می شود

هنگامی که غدد لنفاوی شما متورم می شود، ممکن است آبریزش بینی، گلودرد، تب و تعریق شبانه نیز داشته باشید.درد ناشی از عفونت زمانی از بین می رود که وضعیت ایجاد کننده آن بهتر شود.

در این بین، برای احساس بهتر:

  • یک دستمال گرم و مرطوب زیر بغل خود قرار دهید.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید.

علل دیگر، کمتر شایع اما جدی‌تر برای تورم غدد لنفاوی، از جمله بدخیمی یا لنفوم وجود دارد.

برای این دلایل حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • بی دلیل ظاهر شود
  • به رشد خود ادامه دهد
  • بعد از 2 هفته بهتر نشوید
  • احساس سفت یا لاستیکی داشته باشید یا وقتی آنها را فشار می دهید حرکت نکند
  • با تب، تعریق شبانه یا کاهش وزن همراه باشید که نمی توانید توضیح دهید

سرطان پستان

سرطان پستان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پستان به‌طور غیرقابل کنترلی رشد کنند. آنها معمولا یک تومور تشکیل می دهند.

یکی از علائم رایج سرطان سینه، درد و تورم در اطراف بغل شما است. ممکن است از:

  • گسترش سرطان سینه به غدد لنفاوی شما
  • گره های لنفاوی

تورم و درد ممکن است قبل از اینکه توده ای در سینه خود احساس کنید ظاهر شود، بنابراین اگر اوضاع خوب نیست، حتما به پزشک مراجعه کنید.

چندین روش درمانی برای سرطان سینه وجود دارد که به غدد لنفاوی شما سرایت کرده است. انتخابی که شما و تیم پزشکی تان انتخاب می کنید به مرحله و نوع سرطان بستگی دارد:

عمل جراحی. در طول عمل جراحی حفظ پستان (به نام لامپکتومی)، پزشکان سرطان را خارج کرده و تا آنجا که ممکن است پستان طبیعی باقی می‌گذارند. آنها همچنین برخی از غدد لنفاوی و بافت سالم را خارج می کنند. وقتی این نوع جراحی گزینه ای نباشد، پزشکان کل سینه شما را برمی دارند (ماستکتومی).

پرتو درمانی. پزشکان از پرتوهای پرانرژی یا ذرات برای از بین بردن سلول های سرطانی، کاهش احتمال عود سرطان و کمک به شما برای عمر طولانی تر استفاده می کنند.

شیمی درمانی و سایر داروها. هورمون درمانی بعد از جراحی برای کاهش احتمال عود سرطان سینه استفاده می شود. برای تومورهای بزرگتر، تومورهایی که به سرعت رشد می کنند یا آنهایی که ویژگی های خاصی دارند، پزشک ممکن است داروهای ضد سرطان (شیمی درمانی) را توصیه کند.

چند علت کمتر شناخته شده درد زیر بغل:


واکنش حاد آلرژیک

در صورت قرمز شدن یا ایجاد ورم در زیر بغل احتمالا به یکی از محصولات بهداشتی که از آن استفاده می کنید ؛ حساسیت دارید. بعید نیست که صابون،دئودورانت و... باعث ایجاد این درد شده باشد.
بهتر است بلافاصله استفاده از این نوع محصولات را قطع کنید.


آنفلوآنزا یا سرماخوردگی

همان طور که ذکرشده است در صورت بزرگ شدن گره لنفاوی احساس درد در زیر بغل خواهید کرد. در پی ابتلا به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی و عفونت درقسمت فوقانی لوله تنفسی، گره های لنفاوی متورم می شود.با درمان عفونت سرانجام این گره ها کوچک خواهد شد و دردی هم که حس می کنید از بین می رود.

زونا

احتمال بروز زونا پس از آبله مرغان عادی است زیرا ویروس مشترکی دارد.زونا باعث بروز جوش های ریز و دردناک بالاتنه می شود.

سوزش سر دل

آیا مشکل ریفلاکس دارید ؟اگر چنین است خوب است بدانید که این مشکل و سوزش سر دل که یکی از علایم ریفلاکس معده است، می تواند دلیل درد زیر بغل باشد.

کشیدگی عضلات سینه

در صورت آسیب دیدگی یا کشیده شدن بیش از حد عضلات سینه احتمال دارد دچار درد در زیر بغل شوید.فعالیت های زیادی از جمله ورزش زیاد، می تواند باعث کشیدگی این عضلات شود.


آسیب بافت همبند

اگر رباط قسمتی که شانه و دست ها را به هم وصل می کند ، آسیب ببیند احساس درد زیر بغل خواهید کرد.

کیست زیر بغل

از آن جا که قسمت زیر بغل تیره،گرم و مرطوب است، احتمال تکثیر باکتری وجود دارد.وجود این میکروب ها و کثیفی می تواند باعث بروز کیست زیر بغل شود.اما جای نگرانی ندارد . بهتر است به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که در برخی موارد وجود کیست می تواند نشانه اولیه سرطان باشد.

دیابت

این بیماری می تواند در زیر بغل درد ایجاد کند.زیرا به علت بالا بودن قند خون ،اعصاب محیطی دچار آسیب می شود. آسیب دیدگی اعصاب محیطی باعث احساس درد یا سوزش در برخی از قسمت های بدن می شود.

پر کاری تیروئید

به گزارش سایت "ام اس ان " پر کاری تیروئید می تواند باعث متورم شدن غدد زیر بغل و در نتیجه بروز درد در قسمت های مختلف از جمله زیر بغل شود.برای رفع این مشکل باید مشکل پر کاری تیروئید برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha