مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه باید در شهرهای تا 100 هزار نفر جمعیت، برنامه پزشک خانواده همراه با بیمه سلامت را تعمیم داده و بستر نظام ارجاع را ایجاد کنیم، گفت: کارگروه‌های تخمین هزینه در استان‌ها توانستند 50 خدمت با هزینه بالا را شناسایی کنند و در همه این استان‌ها ردپای پزشک عمومی کمرنگ است.

لزوم بازنگری جدی در طرح تحول سلامت

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه باید در شهرهای تا 100 هزار نفر جمعیت، برنامه پزشک خانواده همراه با بیمه سلامت را تعمیم داده و بستر نظام ارجاع را ایجاد کنیم، گفت: کارگروه‌های تخمین هزینه در استان‌ها توانستند 50 خدمت با هزینه بالا را شناسایی کنند و در همه این استان‌ها ردپای پزشک عمومی کمرنگ است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد جواد کبیر در چهارمین گردهمایی سالانه انجمن پزشکان عمومی گفت: سازمان بیمه سلامت ایرانیان، برای پیاده‌سازی شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" راهی ندارد، جز اینکه میزان تقاضا را در نظام سلامت کنترل کند. حال برای انجام این کار باید سیمای سلامت کشور را به خوبی شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه شاید انجام اقدامات مورد نیاز در هر منطقه نیازمند همگرایی بیشر در میان دستگاه‌های اجرایی باشد تا بتوانیم مدیریت منابع را به خوبی انجام دهیم، افزود: اکنون دو سال از آغاز طرح تحول نظام سلامت می‌گذرد و نیاز به بازنگری جدی وجود دارد. برای مدیریت مالی منابع، درب‌های ورودی سیستم ما باید در ورود مراجعین هوش بالایی داشته باشند. اگر قرار باشد که ما 11 میلیون نفر را بیمه کنیم و آنها با دفترچه خود بتوانند به هر بخشی از سیستم مراجعه کنند، منابع کشور دچار مشکل می‌شوند.

کبیر ادامه داد: ارزش خدمات را به واسطه افزایش تعرفه‌ها و پذیرش کتاب ارزش‌های نسبی و پرواخت‌های 2k به اعضای هیات علمی، تحت پوشش بیمه قرار دادیم. حال اگر در این موارد به صورت منطقی عمل نکنیم و کار را بدون استقرار نظام ارجاع و بدون ردپای اثربخش خدمات با محوریت پزشک عمومی دنبال کنیم، دچار مشکل می‌شویم.

وی با بیان اینکه پزشک خانواده باید بتواند رهبر سلامت در منطقه، برقرار کننده ارتباط با جامعه، تضمین کننده مراقبت‌ها و تصمیم‌گیر باشد، افزود: بنابراین لازم است که پزشکان عمومی را توانمند کرده و نقش‌های جدیدی را در نظام سلامت برای آنها تعریف کنیم. همچنین می‌توان از ظرفیت پزشکان عمومی به عنوان دروازه‌بانان و نگهبانان اصلی ورود مردم به خدمات تخصصی استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان همچنین اظهار کرد: کارگروه‌های تخمین هزینه در استان‌ها توانستند 50 خدمت با هزینه بالا را شناسایی کنند و در همه این استان‌ها ردپای پزشک عمومی کمرنگ است. از طرفی بیمه سلامت ایرانیان اهتمام جدی به پیاده‌سازی شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" دارد و کنترل تقاضا را به عنوان مهم‌ترین استراتژی جهت کنترل منابع پیش می‌برد. چرا که با توجه به محدودیت منابع، راهی جز مدیریت بهینه منابع نداریم.

کبیر افزود: بر این اساس باید در شهرهای تا 100 هزار نفر برنامه پزشک خانواده همراه با بیمه سلامت را تعمیم داده و بستر نظام ارجاع را ایجاد کنیم. من مطمئنم که با اهتمام انجمن پزشکان عمومی و با همگرایی و هم‌افزایی میان بیمه‌ها، وزارت رفاه و وزارت بهداشت می‌توانیم فضایی ایجاد کنیم که نظام مراقبت فراهم شود و با بهینه‌سازی مدیریت، استفاده مناسب از منابع داشته باشیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha