یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1826

دو نفر از متخصصین برجسته هواشناسی بریتانیا از اینکه برخی از همکاران آنان در پیش بینی گرمایش هوای زمین غلو می کنند انتقاد کرده اند.

هشدار در مورد 'اغراق در خطرات گرمایش زمین'


به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، پرفسور پل هارداکر و پرفسور کریس کولیر، که هردو عضو انجمن سلطنتی هواشناسی بریتانیا هستند در کنفرانسی در اکسفورد به این موضوع پرداختند.

این دو دانشمند می گویند برخی از پژوهشگران ادعاهایی درباره تاثیرات احتمالی در گرمایش زمین می کنند که از نظر علمی نمی تواند موجه باشد و ممکن است سبب شود که اعتبار تمام کارشناسان هواشناسان به خطر افتد.

نظر دو دانشمند مورد بحث این است که که پیش بینی فاجعه آمیز تغییرات جوی تنها ایجاد سردرگمی درمردم می کند و باید توضیحات مستدل تر و منطقی تری درباره تغییرات احتمالی هوای زمین داده شود.

پرفسور هارداکر و کولیر به عنوان مثال به بیانیه اخیر انجمن آمریکایی پیشرفت علم، که یکی از معروفترین نهادهای علمی آمریکاست اشاره می کنند که در آن افزایش خشکسالی ، موج هوای گرم، سیل، آتش سوزی جنگل ها و طوفان های شدید با پی آمدهای فاجعه آمیزی برای جوامع و اکوسیستم های آسیب پذیر، پیش بینی شده است.

دو دانشمند یاد شده می گویند ممکن است این پیش بینی ها درست باشد ولی شواهد قانع کننده ای برای اثبات این ادعاها ارائه نشده است.

پرفسور کولیر می گوید ممکن است در اثر گرمتر شدن هوای کره زمین تعداد گردبادها بیشتر شده باشد ولی اصل را براین قرار دادن که ابعاد بیشتر بلایای طبیعی در اثر تغییرات جوی به سطح خطرناکی می رسد یک اظهار نظر عجولانه است.

پرفسور کولیر از این نگران است که یک چنین اظهار نظرهایی ممکن است سبب شود که پیام جدی درباره خطرات گرمایش هوای کره زمین نادیده گرفته شود.

پرفسور هارکر نیز با تایید نظر همکار خود می گوید بعضی نهاد های هواشناسی از این جهت که در پیام خود درباره تغییرات جوی غلو کرده اند مقصرند. او تاکید می کند که هیچ گونه مدرکی که نشان دهد بشر در آینده بسیار نزدیک با تاثیرات ویران کننده گرمایش زمین روبرو خواهد بود وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha