جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 182650

محققان انگلیسی دریافتند نوزادان زنانی که به دیابت بارداری مبتلا می شوند، بیش از سایر نوزادان در معرض چاقی در ماه های نخست تولد هستند و این امر می تواند ناشی از تغییر متابولیسم آنها در دوران جنینی باشد.

دیابت بارداری و تغییر متابولیسم در بدن جنین

سلامت نیوز: محققان انگلیسی دریافتند نوزادان زنانی که به دیابت بارداری مبتلا می شوند، بیش از سایر نوزادان در معرض چاقی در ماه های نخست تولد هستند و این امر می تواند ناشی از تغییر متابولیسم آنها در دوران جنینی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا،  مطالعات متعددی در زمینه عوارض دیابت بارداری انجام شده است، اما تازه ترین تحقیق نشان می دهد که نوزادان مادران مبتلا به دیابت بارداری حتی در صورت داشتن وزن طبیعی در بدو تولد، در همان ماه های نخست اضافه وزن بیشتری در قیاس با سایر نوزادان پیدا می کنند.


به گزارش تلگراف،محققان مرکز سلامت کودک رویال کالج برای این مطالعه و مقایسه میزان چربی بدن از اسکن های ام آر آی استفاده کردند. این بررسی ها روی 42 نوزاد مادران دیابتی و 44 نوزاد مادران سالم و در دو مرحله پس از تولد و در 10 هفتگی صورت گرفت.


نتیجه بررسی این بود که گرچه در بدو تولد هیج تفاوتی میان نوزادان دو گروه نبود، اما توده چربی بدنی نوزادان مادران دیابتی در 10 هفتگی، 16 درصد بیشتر از گروه دوم بود.
گرچه دلایل این اختلاف مشخص نیست، اما محققان می گویند که می تواند ناشی از تغییراتی در متابولیسم نوزاد در دوران جنینی، تفاوت هایی در ترکیبات شیر مادران دیابتی و تغییراتی در هورمون های گرسنگی نوزاد باشد.


این نخستین مطالعه ای است که تغییر زودهنگام در بدن نوزاد را بر اثر دیابت دوران بارداری مادر نشان می دهد و با توجه به مساله گسترش چاقی کودکان و بیماری زایی این پدیده تا آخر عمر، بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم تاکید دارد.


به گفته محققان، دیابت بارداری در حال شیوع است و نوزادان این مادران بیش از دیگران در معرض ابتلا به دیابت در آینده هستند، وضعیتی که تحقیقات بیشتری را در زمینه تاثیر دیابت بارداری می طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha