پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز با حضورمعصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسئولان و هنرمندان سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و فرهیختگان افتتاح شد.

ابتکار : سینما رسالت سبز دارد/ هنرمندان جشنواره فیلم سبز را استمرار دهند

سلامت نیوز:پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز آغاز بکار کرد/ ابتکار : سینما رسالت سبز دارد/ هنرمندان جشنواره فیلم سبز را استمرار دهند
پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز با حضورمعصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسئولان و هنرمندان سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و فرهیختگان افتتاح شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز، در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز علاوه بر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، فرهاد توحیدی دبیر جشنواره، امیر عابدی دبیر بخش تجسمی، علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی، حسین محجوبی، اسماعیل کهرم، افشین بختیار و کامبیز درم بخش از اعضای هیات انتخاب و داوری بخش تجسمی، مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره، علیرضا شجاع نوری، نیکولای نیمان و ترزاکاموگواررو از داوران بخش بین الملل، سید غلامرضا کاظمی دینان رئیس انجمن روابط عمومی ایران، خسرو معصومی، شهاب الدین عادل، جعفر صانعی مقدم از داوران بخش سینمای ایران، مهدی قربان پور دبیر بخش سینمای ایران، بهمن آقایی، دبیر بخش بین الملل، شبنم قلی خانی و اعضای گروه پالت از سفیران محیط زیست، محمد حیدری، دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر، سفیر و رایزنان فرانسه و جمعی از اهالی سینما و رسانه در سینما فلسطین کاخ جشنواره بین المللی فیلم سبز حضور داشتند.


معاون رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز گفت: خوشبختم پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز با همت، تلاش و فدارکاری و پیگیری مصرانه جمعی از هنرمندان علاقمندان به هنر به محیط زیست شکل گرفت و امروز شاهد افتتاح این جشنواره بین المللی هستیم.
ابتکار ادامه داد: جشنواره بین المللی فیلم سبز نه تنها در تهران بلکه در 31 مرکز استان برگزار می شودو من تشکر می کنم مخصوصا انکه برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی کار بسیار ارزشمندی است و واقعا از همه هنرمندانی که در جشنواره هنرهای تجسمی شرکت کردند تشکر می کنم از دیدن همه این آثار لذت بردم.


وی همچنن گفت: تشکر می کنم از تک تک کسانی که در نقاط دنیا با این حرکت همراهی و هم دلی کردند و آثار خودشان را فرستادند همچنین از همه فیلمسازان از نقاط دنیا که با ما همراه بودند. چهمانطور که می دانید موضوع محیط زیست موضوع جهانی است که همه بشیریت را به هم پیوند می دهد.
ابتکار ادامه داد: برخی از آثار سینمایی موجب ناراحتی ما می شود زیرا متوجه می شویم که مداخله بی حساب و کتاب بشر بر زمین و طبیعت بی کرانی که خداوند در اختیار ما قرار داده عوارض و خسارت جبران ناپذیری را به جوامع انسانی وارد کرده است ولی از طرفی بسیار امید بخش است.


وی ادامه داد: اما با این حال برای رسیدگی به این معضلات همواره تلاش هایی وجود داشته و این تلاش ها هر کدام برای استمرار زندگی و تلاش و برای برای مقابله با این خرابی و ویرانی ها ادامه دارد و این کاری ارزشمند است و این معجزه هنر است که در دل تاریکی و ناامیدی بذری از امید و جوانه می زند و انشالله درختی تنومند شروع می شود.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: سال 1377 درحالیکه این جشنواره را شروع کردیم که جشنواره های دیگری در جهان برگزار می شد و ما خیلی امید نداشتیم که در ایران از این جشنواره استقبال شود اما همه هنرمندان ما ر ا همراهی کردند و ما توانستیم چهار دوره جشنواره را به همراهی هنرمندان بین المللی برگزار کنیم که بسیار هم جالب بود.


ابتکار ادامه داد: اما متاسفانه جشنواره فیلم سبز مانند خیلی از مسائل با کمال ناباوری با یک تاخیر چندین ساله با تعطیلی مواجه شد. از همت ویژه آقای فرهاد توحیدی  و همکاران شان تشکر می کنم که این جشنواره را دوباره احیا کردند . همچنین تشکر ویژه ای ازحامیانی داریم که این پیکری که از نفس افتاده بود را دوباره احیا کردند و همچنین تشکر ویژه ای از 31 استان کشور که با ما همراه بودند و کشورهایی که آثاری را به این جشنواره فرستادند.


وی ادامه داد: از همه شما می خواهم با همت عالی این جشنواره استمرار داشته باشد زیرا با برگزاری جشنواره فیلم سبز درواقع کار فرهنگی در سطح دنیا انجام می دهیم و به نظرم این جشنواره وجه مشترکی دارد که میان ما و سایر کشورها ایجاد می کند و همانطور که می دانید زیباترین شکل انتقال پیام ها هنر است و موثرترین آن سینمااست.


ابتکار با بیان اینکه سینما رسالت سبز دارد گفت:  ماباید بتوانیم بخشی از این رسالت را در جشنواره به نمایش بگذاریم تا همه لذت ببرند. امیدوارم پیام حفاظت از طبیعت که پیام توجه به مواهبی است که خدا به همه انسان ها داده بتواند تاثیرگذار باشد و در ذهن و اندیشه و روح ما انسان ها قدر زمین و حیات را بیشتر بدانیم.

محیط زیست موضوعی است که ملت ها بر سر آن باهم توافق دارند

فرهاد توحیدی دبیر جشنواره فیلم سبز نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم گفتن به مهمانان گفت: بعد از وقفه ای 10 ساله به همت مدیران نیک اندیش سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه معصومه ابتکار این جشنواره در حال برپایی است.
وی افزود: وال استیس فیلسوف انگلیسی می گوید حقیقت می تواند باعث هلاک ما شود. او توصیه می کند که بهتر است چشم بر حقایق ببندیم و با توهمات کوچکی مثل شیرینی پول، ارزش شهرت و افتخار و قدرت زندگی کنیم.چون اگر دریابیم که این امور تا چه اندازه پوچ هستند، زندگی دشوار و تلخ و غیرقابل تحمل می شود.


دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز تاکید کرد: با این حساب اگر دانشمندانی که در میانه دهه 60 میلادی، وقتی برای اولین بار به رقیق شدن لایه اوزون برفراز قطب ها پی بردند، چشم بر این حقیقت می بستند تا خواب هیچ یک از ما آشفته نشود، امروز عبور غیر قابل کنترل تابش فرابنفش خورشیدی با زمین چه می کرد؟


وی بیان کرد: واقعیت این است که علیرغم رقابت ها، منازعات و نبردهای خونین در میان بسیاری از کشورهای جهان، تنها موضوعی که اکثریت قاطع ملت ها و دولت بر آن توافق دارند، فوریت و قطعیت خطرات زیست محیطی است که فارغ از مرزهای جغرافیایی، نظام های سیاسی و تفاوت های نژادی، تمام زمین را یکسان تهدید می کند.


توحیدی با بیان این که شکنندگی نگران کننده محیط زیست در همه ابعاد قابل تصور آن منشا گفت و گو و مبنای عمل جهانی شده است توضیح داد: توافق 190 کشور جهان در کنفرانس تغییرات اقلیمی در پاریس بر سر کاهش ورود آلاینده ها به جو و حداکثر میزان افزایش دمای زمین نشانه ای است از سودمندی گفت و گو و چشم گشودن بر حقیقت تلخی که می تواند باعث هلاک زمین شود.

غزال جشنواره فیلم سبز باردیگر در بین هنرمندان
در مراسم افتتاحیه مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره و شبنم قلی خانی برای رونمایی از تندیس به روی سن آمدند و توحیدپور گفت: بسیار خوشحالم که پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز پس از 10 سال سکوت با تلاشی در حدود 21 ماه در حال برگزاری است.


وی ادامه داد: پس از سال ها دوری غزال جشنواره باردیگر در بین هنرمندان و علاقمندان به محیط زیست قرار می گیرد و این جشنواره حرف هایی برای گفتن دارد زیرا جشنواره بین المللی فیلم سبز سال ها بود که جایش در بین جشنواره های دیگر خالی بود.


دبیر اجرایی جشنواره فیلم سبز همچنین گفت: امروز با همکاری تشکل های مردم نهاد، فستیوال های سبز دنیا و هنرمندان این جشنواره برپا می شود و امیدوارم در طول این هفت روز خاطرات خوبی برای ما بسازد  .


اجرای این مراسم بر عهده جمشید گرگین بود  و  در این مراسم از خسرو معصومی کارگردان برجسته سینمای ایران به پاس ساخت فیلم های محیط زیستی تجلیل شد.  همچنین بعد از مراسم افتتاحیه فیلم زمین (terra ) ساخته یان آرتوس برتران نمایش داده شد.

پنجمین جشنواره بین الملی فیلم سبز به منظور ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست با ابزار و بیان هنری و نیز شناسایی آثار ارزشمند در توجه بخشیدن به حفاظت محیط زیست و توسعه اگاهی مردم در این حوزه جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران با گستره بین المللی توسط سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران از  ۲۴  تا ۳۱ اردیبهشت ماه در تهران (سینما فلسطین و مرکز فرهنگی هنری صبا) و همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

       
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha