یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1831

در اطراف شهر رشت در استان گیلان برخی کشاورزان برنجکار تمایل ویژه ای برای پرورش ماهی قرمز پیدا کرده و شالیزارهای خود را به تولید این ماهی های کوچک و زیبا اختصاص داده اند.

ماهی های قرمز از کجا می آیند


به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، در میان آب گل آلود استخرها ماهی های قرمز به چشم نمی آیند، اما به محض این که دریچه استخرهای خاکی باز می شود آدمی در حیرت می ماند که این موجودات زیبا و ریز در میان این آب گل آلود چطور زنده مانده اند.

استخرهای پرورش زیاد عمیق نیست و مساحت آنها معمولا از 500 متر شروع می شود و گاه به 2000 متر و بیشتر هم می رسد.

تعداد ماهی های استخر به سادگی قابل محاسبه نیست. برای یک استخر 500 تا 600 متری حدود 700 هزار تومان قیمت گذاشته می شود و تولید کنندگان می گویند حداقل 30 هزار ماهی قرمز دارد. برای استخر دو هزار متری حدود دو میلیون تومان قیمت گذاری شده و گفته می شود حدود 100 هزار ماهی قرمز دارد.

البته بسته به تعداد ماهی های استخر اندازه ماهی ها فرق می کند. هر چه تعداد ماهی استخر بیشتر باشد، اندازه آنها کوچکتر است.

اواسط بهمن ماه خریداران اصلی و توزیع کنندگان ماهی قرمز سروکله شان پیدا می شود و ماهی های تولید شده را به صورت کلی برای توزیع در سراسر کشور خریداری می کنند.

به صورت عددی هم صورت می گیرد. هر قطعه ماهی قرمز 3 تا 4 سانتی متری (سوزنی) 30 تومان، ماهی های کمی بزرگتر5 تا 6 سانتی متری (بادامی) 50 تومان و ماهی های بزرگتر حدود 10 سانتی متری (نیمچه) 60 تومان فروخته می شوند.

بعد از این که ماهی ها خریداری شدند یک روز در حوضچه های تمیزی که در کنار استخرها ایجاد شده نگهداری می شوند تا آرامش پیدا کنند و بعد از طریق دبه های بزرگ آب به شهرهای مختلف حمل می شوند.

البته گیلان مرکز پرورش ماهی قرمز نیست، اصفهان و کاشان در صدر فهرست تولید کنندگان ماهی قرمز در ایران قرار دارند.

خبر ناخوشایند

داود خدابخشی که نزدیک به هفت سال است به کار توزیع و فروش ماهی قرمز در تهران مشغول است، امسال برای خرید ماهی روستاهای اطراف رشت و صومعه سرا رفته می گوید: "قیمت ها گران بود و ما آنجا ماهی قرمز نخریدیم و مثل سال های قبل ماهی های مورد نیازم را از بازار تهران تهیه کردم."

او می گوید: "سالی بیشتر از 20 هزار ماهی قرمز می فروشم، ولی امسال بازار فروش مناسب نیست."

در اوایل اسفند خبرهایی مبنی براین که ماهی قرمز ناقل بیماری های پوستی به انسان است، منتشر شده بود اما در میانه ماه سازمان دامپزشکی اعلام کرد این خبر شایعه است و ماهی قرمز هیچ بیماری منتقل نمی کند و مردم می توانند با خیال راحت آنها را خریداری کنند.

 
آقای خدابخشی می گوید: "معمولا نیمه دوم اسفند زمان گرمی بازار ماست، اما امسال ذهن ها را خراب کردند برای همین فروش به شدت کم شده و مردم در خرید ماهی قرمز تردید پیدا کرده اند به همین دلیل قیمت ماهی قرمز در بازار به شدت افت کرده است."

با کاهش شدید قیمت و فضای منفی که به دلیل انتشار این خبر ایجاد شده به نظر می رسد برخی از فروشندگان ماهی قرمز که معمولا در هفته پایانی سال بیش از یک میلیون تومان فروش داشتند، ناچارند برای کاهش زیان خود به فروش سبزه، سمنو و دیگر اقلام مورد نیاز سفره هفت سین دلخوش کنند.

انتقال و نگهداری ماهی های قرمز کار دشواری است و باید با ظرافت این کار صورت بگیرد، چون ماهی ها با کوچکترین بی احتیاطی در حمل و نقل ممکن است بمیرند.

آقای خدابخشی ماهی های قرمز تولید شمال را برای تهران مناسب تر می داند و می گوید: "ماهی های تولید شده کاشان به دلیل وجود املاح در آب آن منطقه خیلی زود در تهران می میرند، اما ماهی های شمال در آب تهران بیشتر زنده می مانند."

این توزیع کننده ماهی قرمز به خریداران توصیه می کند که اگر می خواهند ماهی قرمز را در تنگ آب نگهداری کنند ابتدا برای مدت یک روز آب تهران را که حاوی کلر است در تنگ بریزند و بعد ماهی را به تنگ انتقال دهند.

به هر حال ماهی های قرمز عمر طولانی ندارند و خیلی هایشان حتی به سال تحویل هم نمی رسند، اما نگهداری دقیق می تواند عمر آنها را بیشتر کند.

نماد نوروز 
 

با این که سالهاست ماهی های قرمز گل گلی عضو ثابت سفره هفت سین شده اند، اما کسی دقیقا نمی داند که این تنها جاندار سفره از چه وقت پایش به سفره نوروزی باز شده است.

برخی می گویند، ماهی قرمز یک نماد چینی است که کمتر از 100 سال پیش وارد ایران شده است با این تفاوت که در آنجا نماد حیات است و چینی ها آن را در رودخانه رها می کنند اما در ایران معمولا این ماهی های قرمز زیبا در فاصله چند روز در تنگ های کوچک می میرند.

آنهایی که زنده می مانند با تهمیداتی که شهرداری به خصوص شهرداری پایتخت در نظر گرفته عمر بیشتری خواهند داشت.

در چند سال گذشته شهرداری به کمک رادیو و تلویزیون مردم را تشویق می کند که مردم ماهی قرمز خود را در استخرهای پارک ها بریزند.

بر اساس گزارش سازمان شیلات ایران، برای نوروز امسال حدود 60 میلیون قطعه ماهی قرمز برای شب عید در شهر های مختلف توزیع شده است.

اسماعیل شمس کلاهی مجری ماهیان تزئینی سازمان شیلات ایران در گفتگو با ایرنا- خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است "حدود 15 میلیون قطع ماهی قرمز در سطح استان تهران توزیع شده است."

در یک حساب سر انگشتی سهم هر خانوار ایرانی از ماهی های قرمز چهارتاست و در مقابل جمعیت 70 میلیونی ایران شگفت انگیز به نظر می رسد.

برای همین در نیمه آخر اسفند ماهی های قرمز را می توان در همه جای کشور دید از شمال تا جنوب از شرق تا غرب. آنها از چند دهه پیش به این طرف به یکی از پیام آوران نوروز بدل شده اند. هر چه عمرشان کوتاه، پیام شان تازه و نو است. آنها فصل رویش وآمدن بهار را بشارت می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha