150 دانشمند و کارشناس برجسته سلامت عمومی در جهان با انتشار نامه‌ای خطاب به سازمان جهانی بهداشت (WHO) خواهان آن شده‌اند که به دلیل شیوع ویروس زیکا، المپیک ریودوژانیرو به تعویق بیفتد یا به جای دیگری منتقل شود.

المپیک برزیل را بخاطر زیکا لغو کنید

سلامت نیوز:150 دانشمند و کارشناس برجسته سلامت عمومی در جهان با انتشار نامه‌ای خطاب به سازمان جهانی بهداشت (WHO) خواهان آن شده‌اند که به دلیل شیوع ویروس زیکا، المپیک ریودوژانیرو به تعویق بیفتد یا به جای دیگری منتقل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، این دانشمندان در نامه سرگشاده‌شان به سازمان جهانی بهداشت گفته‌اند یافته‌های جدید درباره این ویروس، برگزاری المپیک در برزیل را به امری "غیراخلاقی" بدل می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دکتر امیر عطاران از دانشگاه اتاوا در کانادا که از تهیه‌کنندگان و امضاکنندگان این نامه است گفت: اگر قرار است از همه کشورهای جهان آدم‌ها به برزیل بیایند، طبیعی است بعضی از این افراد در معرض ویروس زیکا قرار خواهند گرفت و در بازگشت به کشورشان آن را به دیگران هم منتقل خواهند کرد. این یک واقعیت علمی غیرقابل انکار است. حال اگر کمیته جهانی المپیک بیشتر به فکر چند میلیارد دلار درآمد خود از محل این بازی‌هاست و کوکاکولا و مک‌دونالد هم فقط نگران تبلیغات خودشان هستند و به فکر نوزادانی که قرار است با ضایعه مغزی به دنیا بیایند نیستند، که هیچ!

مدتی پیش کمیته بین‌المللی المپیک گفت که شیوع بیماری زیکا در نقاطی از آمریکای جنوبی و مرکزی مانع برگزاری بازی‌های سال 2016 در ریودوژانیرو (برزیل) نخواهد شد.

با وجود این، به گفته دکتر عطاران که از مدرسان رشته حقوق پزشکی در کانادا است، او و بیش از 100 دانشمند امضاء کننده این نامه از سازمان جهانی بهداشت خواسته اند که دلایل علمی خود در این رابطه را اعلام کند.

در این نامه آمده است: ما به این سازمان نامه نوشتیم و از آنها خواستیم که مداخله کنند. اما آنها گفتند نه! جواب ما را هم از نظر علمی ندادند که چرا نه. ما بیش از 150 دانشمند و کارشناس مسائل بهداشت عمومی هستیم که این نامه را نوشتیم و دلایل علمی متعددی داریم اما سازمان جهانی بهداشت هنوز هیچ دلیل علمی ارایه نکرده است. آشکار است این سازمان با کمیته جهانی المپیک برای این رویداد قراداد بسته است و مفاد این قرارداد را هم به ما ارایه نمی‌کند، بنابراین اجازه دهید بگویم سازمان جهانی بهداشت در این مورد فاسد است و طبیعی است که اگر قراردادی با کمیته المپیک منعقد کرده به علت پول صدایش در نخواهد آمد و این فساد این نهاد جهانی را نشان می‌دهد.

آلودگی زنان باردار به ویروس زیکا باعث تولد نوزادانی با عارضه مغزی "جمجمه کوچک" (میکروسفالی) می‌شود از ماه مه سال گذشته که ویروس زیکا در برزیل مشاهده شد، رد آن در 20 کشور دیگر جهان نیز گرفته شده است.

برخی پژوهشگران هشدار می‌دهند که ویروس زیکا ممکن است خطرناکتر از چیزی باشد که تاکنون تصور می‌شد. سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده که امسال حدود چهار میلیون نفر در کشورهای آمریکای جنوبی به این ویروس آلوده شوند.

دانشمندانی که به سازمان جهانی بهداشت نامه نوشته‌اند می‌گویند که برنامه‌های مبارزه با زیکا در برزیل موفقیت‌آمیز نبوده و سیستم درمانی به گفته آنها ضعیفِ برزیل دلیل دیگری برای تغییر برنامه‌های المپیک برزیل است.

دکتر امیر عطاران که به همراه دیگر پزشکان امضاء کننده این نامه، وبسایتی برای اعتراض خود به راه انداخته‌اند و از پزشکان سراسر جهان برای پیوستن به اقدامشان دعوت کرده‌اند می‌گوید: ما تلاش می‌کنیم فریاد کسانی باشیم که ممکن است حتی خواندن و نوشتن ندانند اما بعد از المپیک ریو در معرض اپیدمی زیکا قرار خواهند گرفت. ما اکنون در اکثر نقاط آفریقا بیمار مبتلا به زیکا نداریم. ما هنوز زیکا از نوع برزیلی آن در هندوستان نداریم، اما بعد از المپیک مردم این مناطق در معرض ابتلا به زیکا قرار خواهند گرفت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha