تحقیقات جدید نشان می‌دهد وارد كردن فشار به قفسه سینه و نه تنفس دهان به دهان، كلید نجات جان بیمارانی است كه دچار ایست قلبی شده‌اند.

فشار به قفسه سینه موثرتر از تنفس دادن به قربانیان ایست قلبی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نتایج یك مطالعه در ژاپن نشان می‌دهد تمركز بر فشردن سینه بجای دادن تنفس احتمال بهبودی بیمار بدون بروز آسیب مغزی را افزایش می‌دهد. برخی كارشناسان حتی حذف تنفس دهان به دهان را در عملیات احیای قلبی ریوی توصیه می‌كنند.

مشروح این مطالعه در مجله پزشكی "لانست" منتشر شده است.

بیش از یك سال پیش انجمن قلب آمریكا پس از بازنگری رهنمودهای احیای قلبی ریوی، بر وارد كردن فشار به سینه تاكید بیشتری كرد.

رهنمود جدید خواستار انجام ‪ ۳۰‬مرتبه فشار بر سینه بجای ‪ ۱۵‬بار به ازای هر دو نوبت تنفس مصنوعی شده است. توقف فشردن سینه برای دمیدن جریان هوا به داخل ریه‌ها در فردی كه واكنش ندارد انحراف از وظیفه مهمتر رساندن خون برای تامین اكسیژن و مواد غذایی مورد نیاز مغز و قلب است.

یك مزیت بزرگ حذف تنفس مصنوعی تمایل شاهدان در انجام احیای قلبی ریوی است. بسیاری از افراد تمایلی به تنفس دهان به دهان ندارند و از دادن تنفس دهان به دهان و وارد كردن فشار به سینه را به تعداد و فواصل درست دچار تشویق و نگرانی می‌شوند.

ایست ناگهانی قلبی كه در آن قلب ناگهان از فعالیت بازمی‌ایستد، می‌تواند پس از حمله قلبی یا در اثر برق گرفتگی یا غرق شدن بروز كند. ایست قلبی عمدتا در اثر بی‌نظمی در آهنگ ضربان قلب بروز می‌كند كه در نتیجه آن تنفس فرد از حال رفته قطع می‌شود و در برابر تكان واكنش نشان نمی‌دهد.

پژوهشگران به سرپرستی دكتر كن ناگائو از بیمارستان دانشگاهی سوروگادای نیهون در توكیو ‪ ۴‬هزار و ‪ ۶۸‬بیمار بزرگسال را كه دچار ایست قلبی شده بودند بررسی كردند. از این تعداد برای ‪ ۴۳۹‬حاضران فشردن سینه را انجام دادند و ‪ ۷۱۲‬بیمار تحت احیای قلبی ریوی متعارف قرار گرفتند.

هر گونه تلاش احیای قلبی ریوی شانس نجات بیماران را افزایش داد اما نسبت نجات یافتگان در كسانی كه شیوه وارد كردن فشار به سینه برای آنها انجام شده بود، ‪ ۲۲‬درصد بود در حالی كه این نسبت در افرادی كه احیاء قلبی ریوی متعارف برای آنها انجام شد، ار ده درصد تجاوز نمی‌كرد.

دكتر گوردون اوی متخصص قلب در دانشكده پزشكی دانشگاه آریزونا در تاكسون می‌گوید حذف لزوم تنفس دهان به دهان شانس دست به كار شدن شاهدان برای كمك به بیمار و در نتیجه نجات جان بیمار را افزایش می‌دهد.

یك نكته قابل توجه آنست كه در تحقیق ژاپنی ها، احیای قلبی ریوی بر اساس رهنمود قدیمی یعنی ‪ ۱۵‬فشار بر سینه در مقابل هر دو تنفس و نه ‪۳۰‬ مورد فشار انجام شد.

انجمن قلبی آمریكا این تحقیق را تاییدی بر موثر بودن فشار بر سینه توصیف كرد. این انجمن به كسانی كه شاهد ایست قلبی بیماری هستند توصیه كرد در صورت عدم تمایل یا ناتوانی برای انجام تنفس دهان به دهان فقط فشردن سینه را انجام دهند.

این انجمن می‌افزاید فشردن سینه و دادن تنفس در افرادی كه در اثر برق گرفتگی یا غرق شدن دچار ایست قلبی شده‌اند و نیز ایست قلبی در كودكان مفید است.

ایست قلبی در آمریكا سالیانه بیش از ‪ ۳۰۰‬هزار قربانی می‌گیرد. حدود ‪ ۷۵‬تا ‪ ۸۰‬درصد موارد ایست قلبی كه در خارج از بیمارستان رخ می‌دهد، در خانه اتفاق می‌افتد و احیای قلبی ریوی موثر می‌تواند شانس زنده ماندن بیمار را دو برابر كند.

از هر ‪ ۱۰‬بیماری كه دچار ایست قلبی می‌شوند، ‪ ۹‬تن قبل از رسیدن به بیمارستان جان می‌سپارند كه بخشی از این امر ناشی از عدم احیای قلبی ریوی برای آنها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha