كافی است زمانی كه برای خود یا كودك‌تان بستنی می‌خرید به تركیبات آن نگاهی بیندازید؛ در كنار شیر، شكر، وانیل و سایر افزودنی‌ها عنوان روغن گیاهی حتماً نظرتان را به خود جلب می‌كند.

طعم پالم در 80 درصد خامه‌ها

سلامت نیوز: كافی است زمانی كه برای خود یا كودك‌تان بستنی می‌خرید به تركیبات آن نگاهی بیندازید؛ در كنار شیر، شكر، وانیل و سایر افزودنی‌ها عنوان روغن گیاهی حتماً نظرتان را به خود جلب می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: جالب است بدانید این روغن گیاهی همان پالمی است كه یكی دو سال پیش استفاده آن در شیر و ماست پر‌چرب حسابی سر و صدا به راه انداخت و قرار بود از فهرست خوراكی‌ها حذف شود یا به حداقل مجاز برسد. با وجود این همچنان این روغن در خوراكی‌ها وجود دارد، به گونه‌ای كه به گفته نایب رئیس انجمن صنفی تولید‌كنندگان خامه قنادی كشور 80 درصد از خامه قنادی مصرفی ما گیاهی و پالم‌دار است.

دو سال پیش بود كه شیرها و ماست‌های چرب شده با پالم حسابی سر و صدا به پا كرد و خود رئیس سازمان غذا و دارو در این‌باره هشدار داد و اطلاع‌رسانی كرد و گزارش شیرها و ماست‌های پرچرب پالم‌دار تا روی میز رئیس‌جمهور هم رفت.

هر‌چند بنا بود اسامی شركت‌های لبنی متخلف در این حوزه اطلاع‌رسانی شود اما در نهایت این كار هرگز صورت نگرفت و رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به همین كه با متخلفان استفاده از پالم برخورد شده، بسنده كرد. این در حالی است كه همچنان این روغن مضر در بسیاری از محصولات غذایی مانند بستنی، ‌خامه و شكلات جا خوش كرده است، آن هم با مجوز سازمان غذا و دارو. مجوز داشتن پالم برای استفاده در محصولات غذایی اما نتوانسته نظر كارشناسان تغذیه و پزشكان را نسبت به این دانه روغنی ارزان‌قیمت و با استفاده غالباً صنعتی مثبت كند.
 
طعم پالم در 80 درصد خامه‌ها
فارغ از نگاه‌های منفی پزشكان به پالم همچنان از پالم برای مصارف خوراكی استفاده می‌شود، به گونه‌ای كه به گفته حسن علیزاده، نایب رئیس انجمن صنفی تولید‌كنندگان خامه قنادی كشور سالانه 100 هزار تن خامه در كشور تولید می‌شود كه 80 هزار تن آن گیاهی و حاوی پالم است.
نایب رئیس انجمن صنفی تولید‌كنندگان خامه قنادی كشور با اشاره به تولید 20 هزار تن خامه حیوانی در كشور می‌گوید: با توجه به آزاد بودن واردات پالم در سال 94 بیش از 480 هزار تن پالم وارد شده است. وی با اشاره به اینكه پالم بخشی از روغن‌های مصرفی در خامه است، تصریح می‌كند: 25 تا 30 درصد خامه مصرفی در قنادی‌ها را چربی تشكیل می‌دهد كه شامل كلزا، روغن آفتابگردان، سویا و پالم است.

به جز خامه قنادی، روغن‌های سرخ كردنی، صنایع شكلات سازی، ‌بستنی و پنیر پیتزا نیز حاوی پالم است؛‌روغنی كه اگرچه در برخی از محصولات نظیر موارد ذكر شده مجوز استفاده دارد اما همچنان خیلی از پزشكان و كارشناسان با آن مخالفند.
 
موافقان و مخالفان
از مخالفان سرسخت روغن پالم دكتر فریدون نوحی رئیس انجمن قلب ایران است. این پزشك متخصص معتقد است روغن پالم یا همان روغن هسته خرما بیشتر كاربرد صنعتی دارد و اصلاً سالم نیست.
اما به باور برخی دیگر همانند دكتر محمد‌حسین عزیزی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع غذایی ایران پالم هم یك روغن گیاهی است و به طور كلی نباید بیش از 30 درصد انرژی مورد نیاز برای بدن از روغن‌ها تأمین شود چه روغن‌هایی با اسید چرب ترانس بالا و چه روغن‌هایی با اسید چرب ترانس پایین.
این كارشناس صنایع غذایی در گفت‌وگو با «جوان» تصریح می‌كند:‌ در مجموع صحبت‌هایی كه در رسانه‌ها درباره پالم صورت گرفت خیلی هم صحت ندارد. وی در عین حال كه اسیدهای چرب اشباع روغن پالم را زیاد می‌داند و همین اسیدها با سلامت افراد ناسازگار هستند اما می‌افزاید: روغن پالم در همه جای دنیا مصرف می‌شود اما به اندازه و روغن صنعتی نیست.

دكتر حاجی‌فرجی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور معتقد است مصرف همین مقدار روغن نیز موجب بسته شدن رگ‌ها و مشكلات قلبی می‌شود. عضو هیئت مدیره انجمن صنایع غذایی ایران در پاسخ به این سؤال «جوان» درباره مضرات استفاده از روغن پالم در محصولاتی مانند بستنی و شكلات، می‌گوید: به طور كلی خوراكی‌هایی مانند بستنی یا شكلات نباید زیاد مصرف شوند، در غیر این صورت چه پالم موجود در آنها و چه شكری كه دارند می‌تواند بیماری‌زا باشد.
 
ارتباط پالم با افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی
در آخرین اظهار نظر وزیر بهداشت در رابطه با روغن پالم آمده بود: تمام مجوزهایی كه در گذشته جهت استفاده از این روغن در لبنیات صادر شده بود، باطل شد. البته هدف‌گذاری شورای عالی امنیت غذا، كاهش مصرف روغن پالم به 30 درصد است كه امیدواریم بتوانیم این عدد را به ۱۵ درصد برسانیم. با وجود این، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور مصرف زیاد اسید پالمتیك را كه 44 درصد روغن پالم را تشكیل می‌دهد، موجب افزایش كلسترول خون و احتمال وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی بیان كرد.

مسعود حاجی‌فرجی با بیان اینكه بخش عمده انواع روغن پالم وارداتی به كشور در صنایع غذایی مصرف می‌شود، می‌افزاید: نتایج تحقیقات نشان داده است كه مصرف مقادیر زیاد از انواع نامناسب چربی می‌تواند باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها شود، به نحوی كه انواع اسیدهای چرب اشباع، 9 تا 24 درصد خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha