سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 184220

خطر افزایش تب مالت با خوردن آیس پک

سلامت نیوز:مصرف برخی بستنی‌ها همچون آیس پک در تابستان می تواند عوارض جبران ناپذیری همچون افزایش ابتلا به تب مالت را در پی داشته باشد.

ضیاءالدین مظهری دکتری تغذیه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران؛ درباره آیس پک و سایر بستنی ها بیان کرد: همانطور که شیر و خامه در اثر آلودگی برای فرد مشکلاتی را از مسمویت گرفته تا تب مالت ایجاد می کنند، بستنی های غیر پاستوریزه هم می توانند این عوارض را در پی داشته باشند.

وی افزود: از این رو مصرف زیاد بستنی‌های غیرپاستوریزه مثل آیس پک بخصوص در فصل تابستان می تواند خطر ابتلا به تب مالت را افزایش دهد.

مظهری اظهار داشت: نه تنها مواد اولیه بستنی بلکه اصول تهیه آن نیز باید بهداشتی و صحیح باشد، مثلا یخ‌های اطراف ظرف تهیه بستنی در صورت آلودگی می توانند تعداد زیادی از باکتری‌های مقاوم را به دلیل برودت بستنی به آن انتقال دهد.

این دکتری تغذیه درباره برخی بستنی های دارای برند مثل آیس پک عنوان کرد: این بستنی های تحت لیسانس، ملزم به رعایت استاندارهای لازم تهیه و توزیع بستنی هستند  به همین دلیل هر از چندگاهی باید مسئولان کنترل بهداشت از ترکیبات و مواد افزودنی آنها نمونه گیری کرده تا سلامت این بستنی‌ها برای مصرف کننده تضمین شود.

وی بیان کرد: در بستنی هایی همچون آیس پک با رنگ های مختلف، باید دقت شود که از رنگ‌های صنعتی با پایه فلزات سنگین ( از جمله سرب، آلومینیوم، جیوه، مس و کادمیوم) بیش از حد استفاده نشود چرا که این فلزات منجر به مشکلات عصبی، مسمویت‌های غذایی، فقر مواد مغذی و عفونت های ویروسی مزمن می شوند.

مظهری یادآور شد: رنگ های مصرفی در انواع خوراکی ها باید درحدی باشد که از جانب صنایع غذایی، سلامتی آنها تایید شود اما تا حدامکان بهتر است از رنگ‌های طبیعی استفاده شود که نه تنها ضرر ندارند بلکه برعکس رنگهای صنعتی عاملی برای خنثی کردن رادیکال های آزاد هستند.

گفتنی است؛ رادیکال های آزاد با سرعتی باور نکردنی در هر لحظه در بدن تولید می شوند و اگر با همان سرعت به دام نیفتند، به شدت مشکل زا هستند. درواقع رادیكال آزاد می تواند به چربی های بدن حمله و غشاء سلولی را پاره كند یا مواد سمی را به بافت های دور خود انتشار دهد. این تخریب های غیرقابل جبران، منجر به تغییر عملكرد سلولی و یا مرگ سلولی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha