سلامتی مهم‌ترین مقوله‌ای‌ست که در هر جای دنیا به یک اندازه مورد توجه مردم واقع می‌شود و همه‌ی افراد در گزینه‌های مختلف برای داشتن امکانات و پول و... اول از همه به آن رأی خواهند داد؛ اما این روزها دیگر یک پای سلامت‌بودن و سلامت‌ماندن هم در نخود هر آش زندگی یعنی «پول» گیر است و بالارفتن هزینه‌های بهداشت و درمان به مشکل اساسی بسیاری کشورها تبدیل شده است.

حرکت تعرفه‌های درمان در مسیر گرانی

سلامت نیوز: سلامتی مهم‌ترین مقوله‌ای‌ست که در هر جای دنیا به یک اندازه مورد توجه مردم واقع می‌شود و همه‌ی افراد در گزینه‌های مختلف برای داشتن امکانات و پول و... اول از همه به آن رأی خواهند داد؛ اما این روزها دیگر یک پای سلامت‌بودن و سلامت‌ماندن هم در نخود هر آش زندگی یعنی «پول» گیر است و بالارفتن هزینه‌های بهداشت و درمان به مشکل اساسی بسیاری کشورها تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سایه در ادامه می نویسد: به‌طور قاطع نمی‌توان گفت کدام کشور در این زمینه نرخ متعادل‌تری را ارائه می‌دهد، زیرا این امر متاثر از چندین عامل مختلف است که سطح اقتصادی و برنامه‌های کلان هر کشوری در ارتباط با فرهنگ پیشگیری از بیماری‌ها و سبک زندگی مردم، رفتارهای عمومی در جهت خودمراقبتی‌ها، میزان خودکفایی در تولید دارو و فناوری‌های پزشکی یا وابستگی به این مسائل و شدت تحریم‌ها و... سهم ویژه‌ی خود را در افزایش یا کاهش نرخ خدمات بهداشت و درمان هر کشوری دارند. البته در کشوری مانند ایران که رابطه‌ی معکوس میان کاهش خدمات و افزایش نرخ همیشه جاری و ساری بوده است، خود جامعه‌ی پزشکی و خواسته‌های طیف پزشکان از عمومی تا متخصصان در هر بخشی از پروسه‌ی درمان، یکی از بزرگ‌ترین عوامل تاثیرگذار و منحصربه‌فرد در شکل‌گیری نرخ مصوب است. 

به‌تازگی و بالاخره بعد از گذشت سه ماه از مهلت قانونی، کلیات افزایش ١٠‌درصدی تعرفه‌های پزشکی سال ٩٥، دهم خردادماه از سوی هیئت دولت تصویب و تعیین جزییات تعرفه به شورای‌عالی بیمه محول شد، اتفاقی که صدای صنف پزشکان را درآورد تا جایی‌که دکتر علیرضا زالی، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ی‌ اعتراض‌آمیزی، حجت را تمام و تاکید کرد که انتظار حمایت سازمان نظام پزشکی از چنین تعرفه‌هایی چه در بخش دولتی و خصوصی غیرمنطقی خواهد بود!

اینکه درنهایت بازنده‌ی نزاع، مردم خواهند بود و با مشکلات همیشگی که در بخش بیمه و سایر حوزه‌های وابسته وجود دارد، آن افزایش تعرفه‌ی مصوب، هرچقدر هم که باشد جیب مردم را متضرر خواهد کرد.

براساس آنچه در سایت خبری worldatlas در دسامبر سال ٢٠١٥ منتشر شد، افزایش تعرفه‌های پزشکی تنها مربوط به کشورهای فقیر نیست و این ماجرا گریبان بسیاری کشورهای توسعه‌یافته را هم گرفته است و این موضوع نگران‌کننده درحالی رخ می‌دهد که اساسا و همیشه، افزایش تعرفه‌ها مترادف با رسیدن نتایج بهتر در درمان نیست.

در واقع، آنچه مربوط به بهتر شدن فرآیند درمان و رسیدن به سطح سلامتی بیشتر است، در پروسه‌ی تحقیقات و افزایش آگاهی‌‌رسانی عمومی و موارد مربوط به یافته‌های علمی در پیشگیری، درمان و تولید داروها و روش‌های سلامتی‌بخش است که چیزی کاملا جدا از ویزیت پزشکان محسوب می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر آنچه در روند افزایش تعرفه‌های پزشکی رخ می‌دهد که بخشی از آن مربوط به ماجرای دستمزد پزشکان است، ربط مستقیمی با بهبود بیمار و درمان وی ندارد.

براساس گزارشی که گاردین در فوریه ٢٠١٦ منتشر کرد، مسئله‌ی اقتصادی مهمی چون تولید ناخالص ملی هم در چگونگی سطح و نوع خدمات درمانی کشورها موثر است. برای مثال، در این گزارش فرانسه به‌عنوان کشوری معرفی شده است که شهروندان در آن بیمه‌ی درمانی ٧٠ تا ١٠٠درصد دریافت می‌کنند و افراد در هر طبقه‌ی اجتماعی و با هر دوره‌ی بیماری ولو طولانی‌مدت می‌توانند مشمول خدمات شوند. این مسئله حاوی نکته‌ی بسیار مهمی‌ست و آن‌هم تکامل خدمات بیمه‌ای در این کشور و کشورهای مشابه است. برای مثال، در کشوری مانند ژاپن، بیماران حتی لازم نیست پول اولیه را شخصا پرداخت کنند که متاثر از سازمان بیمه‌ی بهبودیافته‌تر در این کشور آسیایی‌ست. البته نمی توان به‌طور کاملا شفاف گفت کدام کشور در ارائه‌ی خدمات گسترده‌تر و کامل‌تر با هزینه‌های کمتر در صدر می‌ایستد و مناسبات متعددی در این ماجرا دخیل هستند.

در مقام مقایسه براساس آنچه در گزارش internationalliving آمده است هزینه‌ی عمل جراحی ایمپلنت زانو در آمریکا چیزی حدود ٣٠‌هزار دلار است، اما همین جراحی در کلمبیا با مبلغی حدود ١٠‌هزار دلار امکان‌پذیر می‌شود. چنین اختلافی در نگاه اول می‌تواند ما را دچار این باور اشتباه کند که هزینه‌های درمان در کلمبیا ارزان‌تر از آمریکاست، اما آیا این ماجرا در سایر مقوله‌های مربوط به بهداشت و درمان هم همین اختلاف سطح را دارد؟ بی‌شک یک شهروند آمریکایی به نسبت از خدمات گسترده‌تر بیمه‌ای نسبت به یک کلمبیایی برخوردار است که او را در جوانب مختلفی از حیطه‌ی بهداشت و درمان حمایت می‌کنند. شاید بهترین کار برای کشور ما هم این باشد که پیش از تغییرات کم‌وزیاد تعرفه‌های پزشکی، که هم موجب دلخوری پزشکان و هم مردم خواهد بود، بیمه‌های درمانی را مدون‌تر و کامل‌تر کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha