آلودگی هوا، تغذیه های نامناسب و درنتیجه بروز انواع بیماری هایی که سلامت اطرافیان را هم تحت تاثیر قرار می دهد، درطلاق‌های امروزی نقش عمده ای دارد؛ حالا دیگر امراض روحی روانی نیز هم ردیف عواملی چون اعتیاد، بزه و عدم تمکین مالی قرار داشته و بیش از هر زمان دیگری، آثار خود را نشان می‌دهد.به گفته کارشناسان بهداشتی و مشاورین حقوقی،اگرچه موضوع اقتصادی و داشتن شغل مناسب از عمده ترین دغدغه های ذهنی زوجین،خصوصا خانواده دختراست، اما دردنیای فعلی برای شکل گیری ازدواج ها باید بیشتر نگران سلامت واقعی روح و روان طرفین بود تا مسایل دیگر.

شایع ترین امراض متـارکه ای

سلامت نیوز: آلودگی هوا، تغذیه های نامناسب و درنتیجه بروز انواع بیماری هایی که سلامت اطرافیان را هم تحت تاثیر قرار می دهد، درطلاق‌های امروزی نقش عمده ای دارد؛ حالا دیگر امراض روحی روانی نیز هم ردیف عواملی چون اعتیاد، بزه و عدم تمکین مالی قرار داشته و بیش از هر زمان دیگری، آثار خود را نشان می‌دهد.به گفته کارشناسان بهداشتی و مشاورین حقوقی،اگرچه موضوع اقتصادی و داشتن شغل مناسب از عمده ترین دغدغه های ذهنی زوجین،خصوصا خانواده دختراست، اما دردنیای فعلی برای شکل گیری ازدواج ها باید بیشتر نگران سلامت واقعی روح و روان طرفین بود تا مسایل دیگر.


به گزارش سلامت نیوز، شهربانومومنی، قاضی شعبه 8 اجرای احکام کیفری استان اصفهان درگفت وگو با روزنامه نسل فردا، پیرامون این موضوع، نکات قابل تاملی را مورد تاکید قرارمی دهد؛ وی با مروری برمفاد عقد نامه ها می گوید: متاسفانه کمتر کسی درهمان ابتدا به مواردی که درعقد نامه به عنوان دلایل محکمه‌پسند طلاق ذکر شده، دقت می کند؛درحقیقت موضوع پیشگیری بهتر از درمان در این مرحله از زندگی نیز باید رعایت شود،درج آن نکات درواقع زنگ هشداری است به هریک از زوجین برای واکاوی دقیق سلامت یکدیگر تا بعدها با مشکل مواجه نشوند.


وی ادامه می دهد: البته برخی از امراض جسمی و روانی پس از زندگی مشترک خودش را نشان می دهد و دسته ای نیز دراثر وضعیت جوی وسبک زندگی بروز می کند؛ مانند ام اس و افسردگی که درحال حاضر همانطور که گفته شد، با توجه به افزایش معضلات آب و هوایی و تغذیه ای، این بیماری ها هم زیاد شده و باعث می شود تا ادامه زندگی برای طرفین مشکل ساز شود.


مومنی بااشاره به زوج هایی که به نوعی با اینگونه مشکلات مواجهند،خاطرنشان می کند: البته چنین دلایلی هنگامی محکمه پسند تر است که هیچ یک ازاقدامات درمانی، مثمر ثمر واقع نشده باشد. دراین مرحله است که زوجین می توانند از حق طلاق خود استفاده کنند.


قاضی شعبه 8 اجرای احکام کیفری استان اصفهان اعلام می کند: ام اس، افسردگی و استرس بیماری هایی است که در یکی دو دهه اخیر مانند اعتیاد و مفاسد اجتماعی، بیشترین عامل جدایی به حساب می آید.


وی در توضیح بیشتر اضافه می کند: بیماری‌هایی وجود دارد که بعد از ازدواج و رابطه زناشویی، خودش را نشان می دهد؛ مانند: ناتوانی در تمکین روابط زناشویی،بیماری های جنسی و.... بنابراین از آنجا که یکی از معیارهای مهم زندگی، مسایل جنسی است، فرد با مواجه با چنین مشکلی به دادگاه های خانواده مراجعه می کند.


مومنی به لزوم انجام مشاوره های قبل از ازدواج تاکید کرده و می گوید: استفاده از مشاورین کاربلد و واکاوی صحیح و منطقی خصوصیات روحی روانی یکدیگر با راهنمایی این فرد ،شانس زندگی مشترک مطلوب را افزایش می دهد.


وی با انتقاد از عملکرد کلاس های آموزشی قبل از ازدواج نیز یادآور می شود: به نظر می رسد کلاس های آموزشی قبل از ازدواج، چیزی حالت فرمالیته و نمادین است و یک سری مسایل کلیشه ای و کلی عنوان می شود؛ درحالی که دوطرف باید تکنیک های آشنایی با جزییات رفتاری و روانی یکدیگر را بیاموزند.ضمن اینکه انجام تحقیقات که درگذشته بیشتر مورد توجه قرار می گرفت نیز بسیار حائز اهمیت است.


قاضی شعبه 8 اجرای احکام کیفری استان اصفهان،پدیده ازدواج های اینترنتی را خاطرنشان و به خانواده ها هشدار می دهد: هرچند جدایی در ازدواج های سنتی هم رخ می‌دهد، اما اکنون آشنایی های اینترنتی و گفت وگوهای شبکه های اجتماعی، بیشترین عامل کوتاهی زندگی های مشترک است؛ چراکه بسیاری از شناخت های روحی روانی درچنین روابطی مغفول مانده و بعد به محض قرار گرفتن زیر یک سقف به مرور نواقص خودش را نشان می دهد.بنابراین باید از ازدواج های اینچنینی که فوق العاده خطرناک است،پرهیز شود و عقلانیت و منطق را فدای احساسات زودگذر و خام نکرد...فراموش نشود که در ازدواج های مجازی، شخصیت واقعی فرد پنهان می ماند و اصلا امکان شناخت واقعی وجود ندارد.


وی درپایان متذکرمی شود: رسیدن به تعالی وآسایش روح و جسم، مهم‌ترین هدف زندگی مشترک است؛ بنابراین باید مراقب پیامدهای خطرناک طلاق های عاطفی هم باشیم.انجام مشاوره های صحیح  چه قبل از ازدواج و چه حین زندگی مشترک، آن هم برای نسل امروز بسیار مهم و ضروری است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha