وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: روند واگذاری تصدی بیمارستان های دولتی به بخش غیر دولتی بسیار کند است که واقعی نبودن تعرفه های پزشکی، تاخیر بیمه‌ها و مقاومت در بدنه کارشناسی وزارت بهداشت از مهم ترین عوامل این کندی است.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: روند واگذاری تصدی بیمارستان های دولتی به بخش غیر دولتی بسیار کند است که واقعی نبودن تعرفه های پزشکی، تاخیر بیمه‌ها و مقاومت در بدنه کارشناسی وزارت بهداشت از مهم ترین عوامل این کندی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سید حسن هاشمی درباره روند واگذاری تصدی بیمارستان های دولتی به بخش غیر دولتی گفت: قرار بود مطابق قانون برنامه‌های توسعه گذشته، تصدی‌گری در دولت و از جمله در وزارت بهداشت کاهش یابد اما روند آن خیلی کند است.
وی افزود: در حوزه وزارت بهداشت یکی از دلایل مهم استقبال نکردن بخش خصوصی از قبول تصدی بیمارستان ها، تا حدی دخالت های زیاد دولتی است که لازمه رفع این مشکل تغییر دادن قانون است که باید با تغییر قانون، اثرگذاری دولت را در بعضی از بخش ها که می‌شود مسئولیت های تصدی را واگذار کرد، کم کنیم و موانع را برای حضور بخش خصوصی کاهش دهیم.


هاشمی ادامه داد: البته ما در دولت یازدهم در وزارت بهداشت در این زمینه بیکار نبوده ایم؛ به عنوان مثال خدمات بهداشتی که در حاشیه شهرها و شهرها و روستاهای مختلف برای 24 میلیون تن ارائه می‌شود، از طریق واگذاری به بخش خصوصی و خرید خدمت از بخش خصوصی انجام می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: هدف مهم وزارت بهداشت در این دوره این بود که با ایجاد یک شرکت جدید اداره بیمارستان ها در سراسر کشور به یک شرکت بزرگ واگذار شود و وزارت بهداشت از این شرکت خرید خدمت کند.


وزیر بهداشت اظهار کرد: این یک روال معمول در دنیاست که کار تصدی و بهره برداری از بیمارستان ها را بخش خصوصی انجام می‌دهد و دولت از آن خرید خدمت می‌کند اما تا امروز نتوانسته‌ایم این هدف را محقق کنیم.

**چرا واگذاری بیمارستان های دولتی محقق نشد؟
هاشمی در پاسخ به این پرسش ایرنا که علت محقق نشدن این هدف چه بوده است، چنین توضیح داد: یکی از دلایل مهم آن همین واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی و اعلام با تأخیر آن است، علت دیگر آن این است که پرداخت بیمه‌ها هنوز به روز نشده است؛ در چنین شرایطی چطور بخش خصوصی مسئولیت و تصدی بیمارستان های دولتی را قبول کند؟
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بخش خصوصی برای انجام هر کاری هزینه و درآمد را محاسبه می‌کند و وقتی می‌بیند که در این بخش هزینه و درآمد با هم تناسب ندارد از قبول تصدی خدمات درمانی استقبال نمی‌کند.

**مقاومت در بدنه وزارت بهداشت
وزیر بهداشت گفت: یک مقدار هم در داخل وزارت بهداشت درباره واگذاری تصدی به بخش غیر دولتی مقاومت وجود دارد، برخی هستند که با گوشت و پوست و خونشان عجین شده است که همه کار را باید دولت انجام دهد و به ویژه در حوزه بهداشت و درمان تصور می‌کنند، همه امور حاکمیتی است و قابل واگذاری نیست.
هاشمی خاطرنشان کرد: این خطوطی است که در طول 30 سال گذشته متاسفانه وجود داشته است و گرفتار آن هستیم.

**استقلال 20 درصد بیمارستان های دولتی در دولت یازدهم
هاشمی در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت بهداشت برای واگذاری تصدی‌ها چیست، گفت: هنوز نا امید نیستیم و امیدواریم حداقل بتوانیم تا پایان این دولت حرفی که از روز اول برای هیات امنایی کردن حداقل 20 درصد بیمارستان های دولتی زدیم را اجرا کنیم.


وی تاکید کرد: امیدوارم حداقل20 درصد بیمارستان های دولتی را از این طریق مستقل کنیم تا هم در استخدام نیرو و هم در توسعه بیمارستان و هم از نظر درآمد و هزینه وابستگی بیمارستان ها به اعتبارات دولتی کم شود.


در بند ج ماده 32 قانون برنامه توسعه پنجم کشور بر خرید راهبردی خدمات(بهداشتی و درمانی از بخش غیر دولتی) و واگذاری امور تصدی توسط وزارت بهداشت در طول اجرای این برنامه تاکید شده است. در بند دال این ماده قانونی نیز از وزارت بهداشت خواسته شده است که بیمارستانهای آموزشی این وزارتخانه را به سمت هیات امنایی شدن یعنی استقلال نسبی از دولت سوق دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha