دانشمندان در آمریکا برای رشد اجزای بدن انسان در خوک تلاش می کنند به طوری که امکان پیوند آنها به انسان فراهم شود.

رشد لوزالمعده انسان در جنین خوک با کمک سلول بنیادی

سلامت نیوز:دانشمندان در آمریکا برای رشد اجزای بدن انسان در خوک تلاش می کنند به طوری که امکان پیوند آنها به انسان فراهم شود.
آنها سلول بنیادی انسان را به جنین خوک تزریق کردند تا یک جنین انسانی-خوکی تشکیل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی این جنین‌ها بخشی از تحقیقاتی هستند که هدف آن حل مشکل جهانی کمبود ارگان‌های پیوندی است.

تیم محققان در دانشگاه کالیفرنیا در دیویس می گویند که این جنین ها پس از رشد باید مثل همه خوک های عادی باشند فقط یک ارگان آنها متشکل از سلول های انسانی است.

بارداری خوک ماده پس از ۲۸ روز پایان داده می شود تا بافت ها برای تحلیل از جنین آزمایشی خارج شوند.
ایجاد جنین انسانی-خوکی در دو مرحله انجام می شود. ابتدا با استفاده از یک تکنیک ویرایش ژنتیکی موسوم به کریسپر (CRISPR) بخشی از دی‌ان‌ای از جنین خوک بارور خارج می شود.


بعد با تزریق سلول های بنیادی انسان و پر شدن جای خالی ایجاد شده در اثر استخراج دی‌ان‌ای، امکان رشد لوزالمعده در آن فراهم می شود.
پابلو راس زیست‌شناس تولیدمثل که هدایت این تحقیقات را به عهده دارد به بی بی سی گفت:‌ "امید ما این است که این جنین خوک به طور طبیعی رشد کند اما لوزالمعده آن تقریبا به طور کامل از سلول های انسانی درست شده باشد تا امکان پیوند آن به انسان پیدا شود."

این نوع آزمایش ها البته جنجال‌آفرین است. سال گذشته موسسه ملی بهداشت آمریکا ممنوعیتی موقتی را بر تامین بودجه چنین آزمایش هایی اعمال کرد.
نگرانی اصلی این است که سلول های انسان به مغز خوک مهاجرت کند و باعث شود خوک از برخی جهات کمی شبیه انسان شود.


پابلو راس می گوید که چنین اتفاقی بعید است اما همین سبب شده تحقیقات با احتیاط انجام شود.
این تیم قبلا سلول بنیادی انسان را به جنین خوک تزریق کرده است اما بدون آنکه ابتدا یک جای خالی ژنتیکی ایجاد کند.
پروفسور راس گفت که هرچند سلول های انسانی در چندین بخش جنین درحال رشد خوک پیدا شد اما این سلول ها برای رقابت با سلول های خوک "در تقلا" بودند.


آنها با حذف یک ژن مهم که در رشد لوزالمعده خوک نقش دارد امیدوارند که سلول های انسان شانس موفقیت بیشتری در ایجاد یک لوزالمعده انسان در جنین خوک داشته باشند.


قبلا تیم های دیگری در آمریکا جنین انسانی-خوکی ایجاد کرده اند اما هرگز اجازه نداده اند که جنین متولد شود.
والتر لو، استاد جراحی اعصاب در دانشگاه مینه‌سوتا، گفت که خوک ها برای رشد اجزای بدن انسان ایده‌آل هستند و به طور بالقوه می توان از آنها برای رشد سایر اجزای بدن مثل قلب، کبد، کلیه، ریه و قرنیه استفاده کرد.


ابزارهای جدید ویرایش ژنتیکی به تحقیقات علمی درباره پیوند خارجی به بدن و استفاده از اندام‌های سایر حیوانات جان تازه ای بخشیده است.


در اواسط دهه ۹۰ این امید پیدا شده بود که خوک های اصلاح شده از نظر ژنتیکی منبع بی‌پایانی برای اجزایی باشند که به انسان پیوند زده می شود.
اما آزمایش های بالینی به دلیل نگرانی از انتقال ویروس خوک به انسان متوقف شد.


سال گذشته گروهی از پزشکان در دانشکده پزشکی هاروارد از کریسپر برای حذف بیش از ۶۰ کپی یک ویروس خوک استفاده کردند.
اما تحول تازه باعث یاس سازمان هایی شده که برای پایان پرورش کارخانه‌ای حیوانات می کوشند.


پیتر استیونسون از سازمان "رأفت در صنعت پرورش حیوانات" گفت:‌ "درست کردن رنج تازه ای برای حیوانات من را مضطرب می کند. بیایید اول سعی کنیم افراد بیشتری را ترغیب به اعطای اجزای بدن کنیم. آن وقت اگر کمبودی وجود داشت می توانیم استفاده از خوک ها را بررسی کنیم اما باید از مصرف گوشت خوک را کم کنیم تا شمار خوک هایی که برای نیاز انسانی استفاده می شوند افزایش پیدا نکند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha