وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تخصیص 35 هزار میلیارد ریال اعتبار برای جبران عقب ماندگی بیمه‌ها در جلسه اخیر هیات دولت و حمایت وزارت بهداشت از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در صورت اختصاص بودجه خبر داد.

اعتباری برای  تعرفه گذاری خدمات پرستاری نداریم/شکاف درآمدی پزشک و پرستار مربوط به مسئولان سابق وزارت بهداشت است

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تخصیص 35 هزار میلیارد ریال اعتبار برای جبران عقب ماندگی بیمه‌ها در جلسه اخیر هیات دولت و حمایت وزارت بهداشت از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در صورت اختصاص بودجه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید حسن هاشمی این مطلب را در دیدار جمعی از نمایندگان جامعه پرستاری کشور با او بیان کرد.

هاشمی اظهار امیدواری کرد که با اختصاص این منابع، مشکل معوقات بیمارستان ها و مراکز درمانی وزارت بهداشت برطرف شود تا عقب ماندگی ما از نظر پرداخت حقوق کارکنان به حداکثر 2 ماه برسد و مقرر شد که در ابتدا حقوق پرستاران و کادر درمانی را پرداخت کنند.

هاشمی افزود: اگر به پرستاری بی‌توجه باشیم آسیب‌های زیادی به مردم می رسد. تنها کافی است یک همراه به مدت یک هفته در بیمارستان باشد تا ارزش کار پرستاری را درک کند. من 30 سال است پزشک هستم و با نقش مهم و اثرگذار پرستاران بیگانه نیستم.

**گرفتار حاشیه‌ها شده‌ایم
وزیر بهداشت بر لزوم ارتقای جایگاه حرفه‌ای پرستاری تاکید کرد و گفت: لازم است تا گرایش های متعدد پرستاری در کشور وجود داشته باشد اما اکنون گرفتار حاشیه شده‌ایم که البته منحصر به پرستاری نیست و در پزشکی نیز گرفتار برخی حاشیه‌ها هستیم.

**کارد به استخوان مردم رسیده بود
هاشمی با اشاره به آغاز طرح تحول سلامت، اضافه کرد: این طرح زمانی آغاز شد که کارد به استخوان مردم رسیده بود و در بخش بستری دچار مشکل بودند، پزشک نیز به اندازه مورد نیاز در مناطق کشور حضور نداشت و سیاستگذاران هم به وزارت بهداشت اعتبار قابل توجهی نمی‌دادند و همواره از پدیده زیرمیزی حرف می‌زدند؛ اما در عمل چشم خود را به آن می‌بستند.


هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی مقامات و مسئولان دولت با پرداخت یکنواخت و عدم هدفمندی یارانه‌ها مخالف بودند، گفت: در دولت تصمیم گرفته شد که بخشی از یارانه را به صورت هدفمند به فقرا و طبقات ضعیف جامعه بدهند و بخشی را نیز در بخش های تولید، اشتغال، خدمات و سلامت سرمایه‌گذاری کنند زیرا با پرداخت یارانه‌ها سالانه 110 هزار میلیارد ریال کسری بودجه پیش می‌آمد که معادل 2 ‌برابر بودجه طرح تحول سلامت بود.


وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دولت امیدوار بود که با انصراف برخی مردم از دریافت یارانه ها، بتواند 250 هزار میلیارد ریال صرفه جویی کند و 100 هزار میلیارد ریال آن را در بخش خدمات و سلامت و 150 هزار میلیارد ریال از آن را در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند اما به دلیل وجود بانک های اطلاعاتی ناقص از مردم نظرسنجی شد که بیش از 90 درصد آنان علام کردند که یارانه حق مسلم ماست و بنابراین اعتباری از این راه به حوزه سلامت نرسید.

**کسری اعتبارات ناشی از افزایش تعرفه‌های پزشکی نیست
هاشمی یکی دیگر از مشکلات دولت را کاهش قیمت نفت از 120 به 30 دلار عنوان کرد و گفت: نمی توانستیم بیمارستان ها را تعطیل کنیم و از طرف دیگر نیز منابع مورد نیاز از راه حذف دهک های پردرآمد و کاهش قیمت نفت محقق نشد بنابراین بر خلاف آنچه که در محافل مختلف گفته می‌شود، کسری اعتبارات ناشی از افزایش تعرفه‌ها نیست بلکه ناشی از کاهش درآمدهای دولت در بخش های مختلف است.

**قادر به استخدام پرستاران نیستیم
هاشمی وضعیت ایران از نظر نسبت پرستار به بیمار حتی در مقایسه با کشورهای منطقه را بسیار نامناسب دانست.
وی افزود: نمی توان بیمارستان ها را تعطیل کرد و از سوی دیگر نیز قادر به استخدام پرستاران نیستیم به عنوان نمونه در بازدیدی که از تفرش داشتم در آنجا 57 پرستار بودند که 50 تن از آنان بازنشسته شده بودند.


وی خاطرنشان کرد: با وجود افزایش جمعیت و نیز بار مراجعات به بیمارستان ها، مجبوریم به جای نوسازی و ایجاد تخت ها و بخش های جدید بیمارستانی از درآمد اختصاصی بیمارستانی حقوق پرستاران فاقد ردیف استخدامی را پرداخت کنیم.

**پیگیر استخدام و تبدیل وضعیت پرستاران هستیم
وزیر بهداشت افزود: بیشتر از نیروهای قراردادی به دنبال استخدام و تبدیل وضعیت پرستاران هستیم. مجوز استخدام 17 هزارتن به وزارت بهداشت داده شد اما تا پایان دولت 20 هزار تخت جدید ایجاد می‌کنیم که برای هر تخت حدود 2.4 نیرو نیاز داریم بنابراین باید 50 هزار تن استخدام شوند.
وی ادامه داد:هفت هزار نفری که سال گذشته استخدام شدند برای بیمارستان هایی بودند که در دوران گذشته احداث شده بودند اما به دلیل نبود نیروی انسانی به بهره‌برداری نرسیده بودند.

** 110 هزار پرسنل شرکتی در وزارت بهداشت
هاشمی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت 110 هزار پرسنل شرکتی دارد که ردیف مصوبی برای پرداخت حقوقشان نیست به عبارتی برای پرداخت حقوق آنان به وزارت بهداشت بودجه نمی دهند.


هاشمی با اشاره به اجحاف برخی شرکت ها به نیروهای انسانی وزارت بهداشت، اظهار کرد:در یکی از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان، یک شرکت، حقوق هفت ماه پرستاران را پرداخت نکرده بود بنابراین به فکر ایجاد شرکتی زیر نظر هیات امنای ارزی وزارت بهداشت افتادیم تا در تاریخ مشخصی حقوق به پرستاران پرداخت شود که اگر پرستاران همراهی می کردند و در قالب یک شرکت نیروها ساماندهی می شدند ممکن بود از مشکلات کاسته شود.


وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: گاهی همکارانم فکر می کنند اجرای برنامه هایی همچون ارتقای کیفیت هتلینگ و نوسازی بیمارستان ها از محل اعتباری است که می توانست آنها را استخدام کند که این برداشت اشتباهی است.

**شکاف درآمدی پزشک و پرستار مربوط به مسئولان سابق وزارت بهداشت است
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شکاف درآمدی مربوط به دوره ما نیست و مربوط به نظام فی فور سرویس (نظام پرداخت کارانه در مراکز درمانی) است که در 27 سال پیش در زمان وزارت یا مسئولیت برخی از افراد در وزارت بهداشت اجرا شد که همان افراد امروز از شکاف خود ساخته انتقاد می‌کنند، یکی ما را متهم به پزشک سالاری و دیگری به ضد پزشک یا پرستار و پزشک ستیز متهم می کند.

**مشکل عمده کشور سیاست زدگی و لجاجت است
هاشمی تاکید کرد: مشکل عمده کشور ما سیاست زدگی و لجاجت است که باعث شده است بسیاری از فرصت ها را از دست بدهیم و گرفتاری کشور، حسادت، قدرت طلبی، خودبینی، منفعت طلبی است که منحصر به گروه، جناح یا قشر خاصی نمی شود زیرا در افراد خلوص وجود ندارد.

**باج نمی‌دهیم
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بر تشکیل کارگروهی به منظور کمک به مردم، دولت و پرستاران تاکید کرد.
وی افزود: این کارگروه مشکلات دولت و پرستاران را در نظر داشته باشد و من شخصا تمام موضوعات این کارگروه را پیگیری خواهم کرد اما جلوی برخی از درخواست ها کوتاه نمی آییم و باج نمی‌دهیم زیرا هدفم از قبول مسئولیت و وزارت، منافع شخصی، خانوادگی، شهرت و ریاست نبود بلکه برای کمک به کشور و مردم و رعایت حقوق شهروندی که مورد تاکید امام راحل بود این مسئولیت را پذیرفتم.

**نبود اعتبارات لازم برای اجرای تعرفه پرستاری
هاشمی به تصویب 9 سال پیش تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: حاضریم هر کار قابل انجامی را انجام دهیم اما آیا برای اجرای تعرفه پرستاری اعتبارات لازم را داده اند؟


هاشمی اضافه کرد:اعتباراتی که برای طرح تحول سلامت به ما داده شده است از سوی سازمان ها و نهادهایی مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات نظارت می شود.

**لزوم اجرای سریع مصوبه مراقبت های خانگی پرستاری
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم تصمیم صحیح و سریع در مورد مراقبت های خانگی پرستاری، خاطرنشان کرد: این مراقبت ها در برخی از موارد توسط برخی افراد غیر پرستار ارائه می شود که لازم است صدور پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران را به قطب ها یا استان‌ها واگذار کنیم تا این موضوع به سرعت اجرایی شود.
هاشمی گفت: مراقبت های خانگی پرستاری اهمیت بسیار زیادی دارد که نیاز به حمایت بیمه ها دارد اما در صورت حمایت نکردن بیمه‌ها حداقل باید تعرفه های آن اعلام شود.


هاشمی همچنین از عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که پرستار نیز هست، خواست تا هر اقدام لازمی برای ارتقای حرفه پرستاری را اعلام کند.

** وزارت بهداشت تعرفه های خدمات پرستاری را پیگیری می‌کند
وزیر بهداشت یادآور شد: اگر اجازه داده بودند تعرفه های 256 خدمت پرستاری در کتاب تعرفه ها ذکر شود، بسیاری از مشکلات حل می شد؛ شخصا آنچه در توان دارم برای پیگیری تعرفه ها انجام خواهم داد.


وی گفت: اگر قانون تعرفه پرستاری نیاز به تجدیدنظر دارد یا باید اجرا شود حتما باید انجام شود. مجلس اجرای آن را از دولت بخواهد و اعتبار مورد نیاز آن را تخصیص دهد زیرا علاقه مندیم که وضعیت پرستاران و دیگر گروه های پزشکی و غیر پزشکی بهتر شود و من شخصا هر اقدام لازم را انجام می دهم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 0
    ای بابا ای ویزر چقدر مظلومه طفلکی چه کار باید بکنه که ما بفهمیم او با پرستارا مشکل نداره دوره یک ماهه پرستاری برگزار کنه یا انتخابات نظام پرستاری رو غیر قانونی اعلام کنه وقتی پول نداره تعرفه های پزشکی چند برابر کنه برای پرستاری چکار میتونه بکنه