سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 184821

معاون اول رئیس جمهور گفت: محیط زیست یک مسئله زینتی نیست که از سر بی‌دردی به آن بپردازیم بلکه عین درد جامعه است و در متن زندگی مردم قرار گرفته و جزو اولویت‌های کشور است.

جهانگیری:محیط‌زیست مسئله زینتی نیست

سلامت نیوز:معاون اول رئیس جمهور گفت: محیط زیست یک مسئله زینتی نیست که از سر بی‌دردی به آن بپردازیم بلکه عین درد جامعه است و در متن زندگی مردم قرار گرفته و جزو اولویت‌های کشور است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری در مراسم جایزه ملی محیط زیست گفت: امروز دیگر روشن شده است که پیشاپیش همه مسائلی که کشور ما و کشورهای جهان با آن روبرو هستند، بحران های محیط زیستی و ضرورت پایبندی به توسعه پایدار قرار گرفته است. محیط زیست نخستین مسئله مورد توجه مردم و دولت ها است.

جهانگیری افزود: اگر به مسائل محیط زیستی توجه نشود، حتما کشور با مسائل پیچیده ای در آینده روبرو خواهد شد. همه پذیرفته‌اند که محیط زیست یک مسئله زینتی نیست که از سر بی‌دردی به آن بپردازیم بلکه عین درد جامعه است و در متن زندگی مردم قرار گرفته و جزو اولویت های کشور است.

وی ادامه داد: اگر از مسئله محیط زیست غفلت کنیم، به همه مسائل جامعه آسیب می رسد. اقتصاد، جامعه و فرهنگ همه در معرض خطر قرار می گیرند؛ چراکه هم کمیت و هم کیفیت زندگی انسان به محیط زیست وصل شده است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: بدون پرداختن به موضوع طبیعت و مسائل محیط زیستی اصلا نمی شود به توسعه و حل مسائل اقتصادی کشور پرداخت. باید محیط زیست در رأس مسائل توسعه قرار بگیرد و شناختمان را نسبت به طبیعت اصلاح کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه تا رسیدن به نقطه توسعه یافتگی فاصله زیادی داریم، گفت: خوب است در همین ابتدای حرکت، اصلاحاتی در شناخت خودمان نسبت به طبیعت داشته باشیم. زمین به عنوان نخستین سرمایه ارزشمند طبیعت در معرض تهدیدها و آسیب‌های زیادی قرار گرفته که ثمره توسعه یکجانبه بدون توجه به مسائل محیط زیستی بوده است.

وی تصریح کرد: نتیجه بی اخلاقی نسبت به طبیعت، شرایط فعلی است که اگر به آن دقت نشود ممکن است مهمترین مرکز زیست بشر دچار آسیب شود. جامعه جهانی به دنبال آن است که تا فرصت باقی است، گام های بلندی بردارد. در همین راستا، مصوبات مهمی در سطح بین المللی وجود دارد که ما هم پای این توافق ها را امضاء کرده ایم و متعهد شده ایم در کشورمان گام هایی در جهت حفظ محیط زیست و توسعه پایدار برداریم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در ایران سیاست های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده که جهت گیری کلیه دستگاه های کشور، دولت، بخش خصوصی و مردم را مشخص کرده است. دولت هم اراده جدی دارد که محیط زیست در سرلوحه کارش قرار گیرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه رئیس جمهور مکررا از دولت خود به عنوان دولت محیط زیست یاد کرده است، خاطرنشان کرد: اولین مصوبه دولت یازدهم مربوط به دریاچه ارومیه بوده و در بدترین شرایط کمبود منابع آبی پذیرفتیم که باید حقابه محیط زیست را هم به رسمیت بشناسیم.

وی تاکید کرد: جریانی که اکنون در دولت، سازمان ها و مردم شکل گرفته، باید با قوت پیش برود. جایی که مردم و سازمان های مردم‌نهاد مطالبه‌گر می شوند دولت ها را وادار می کنند که در این مسیر قرار بگیرند. خوشبختانه محیط زیست به عنوان موضوعی بین گروه های مرجع و صاحب نفوذ در جامعه نیز مطرح است. حضور هنرمندان در جشنواره فیلم سبز و حضور ورزشکاران به عنوان سفیران سبز ارزشمند است و طبیعی است که نقش دانشگاهیان، پژوهشگران و رسانه ها نباید نادیده گرفته شود.

معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد: ما در کشوری قرار گرفته ایم که موضوع مهم آن اقتصاد، به حرکت درآوردن تولید و سرمایه‌گذاری است. آمار بیکاری کشور قابل توجه است. نسل جوان برای هر کشوری فرصت است زیرا جوان تولیدکننده ثروت به شمار می رود. خوشبختانه جامعه جوان ایرانی، نیروی بسیار و فرصتی جدی در اختیار کشور قرار داده، اما اگر از این فرصت خوب استفاده نشود، باید به تهدیدهایی از جانب جوانان بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه رفاه مردم اصل مهمی است و درآمد سرانه مردم باید بالاتر برود، گفت: ایران در منطقه رقبای جدی دارد. اقتصاد یکی از مولفه های اصلی اقتدار ملی کشور است. اینها چالش های اصلی ایران از منظر اقتصادی است. لازمه این راه این است که اینها یعنی محیط زیست و اقتصاد، در کنار هم دنبال شوند. کارآفرین و سرمایه گذار نباید به بهانه محیط زیست از صحنه خارج شود بلکه باید بداند که به طور کامل مسائل محیط زیست را مورد توجه قرار دهد.

جهانگیری در پایان با بیان اینکه تصمیم گرفتیم هیچ طرح بزرگی تصویب نشود مگر آنکه پیوست محیط زیستی داشته باشد، توضیح داد: خوشبختانه بارندگی در ماه های اخیر خوب بوده و به خیلی از تالاب های ما آب خوبی رسیده است. جنگل‌کاری را به یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی بدل کردیم و از بسیج برای جنگل‌کاری در مناطقی که می تواند منشأ ریزگردها باشد، استفاده کردیم هر چند که منشأ ریزگردها عمدتا در کشورهایی است که درگیر پدیده شوم جنگ هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha