عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه رژیم غذایی کمبود آهن را جبران نمی کند، گفت: در صورت کمبود آهن حتما باید دارو مصرف شود.

مهمترین دلایل کمبود آهن در مردان

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه رژیم غذایی کمبود آهن را جبران نمی کند، گفت: در صورت کمبود آهن حتما باید دارو مصرف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کم‌ خونی ناشی ازفقرآهن ( Iron deficiency anemia) شایع ترین گونه کم خونی بوده و ناشی از کمبود آهن در تغذیه، دفع بیش از حد خون در بلندمدت یا سوجذب آهن رخ می‌دهد.شایع ترین علائم آن نیز عبارتند از احساس سستی، خستگی همیشگی یا هنگام فعالیت و احساس کسالت عمومی است.
سرگیجه کاذب، ابتلای مکرر به بیماریهای ویروسی مانند سرماخوردگی ، ناخن های قاشقی شکل، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها از دیگر علایم فقر آهن است. کمبود آهن گاهی سبب رنگ پریدگی و زخم غیرطبیعی در گوشه لب نیز می‌شود.
دکتر محمد جهانی افزود:جذب آهن توسط بدن به کندی صورت می گیرد و برای رفع این عارضه باید از درمان دارویی استفاده شود.
وی مهمترین مشکل خونی در افراد را کم خونی ناشی از کمبود آهن اعلام کرد و گفت: کمبود آهن شایع ترین کم خونی در تمام دنیا بوده و این روند در کشور ما هم وجود دارد.
جهانی با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام شده یک سوم زنان آمریکایی دچارکمبود آهن هستند، گفت:آمار دقیقی در این زمینه در کشور نداریم اما این بیماری در ایران نیز شایع است.
وی بارداری و شیردهی را از جمله مهمترین عوامل دفع آهن در زنان اعلام کرد و گفت: زنان باید آهن مورد نیاز بدن خود را تامین کنند تا سلامتی آنان به خطر نیفتد.
این متخصص خون به کاهش میزان مصرف سبزیجات درکشور اشاره کرد و گفت:تمایل مردم به فست فودها سبب شده تا آنان از سیزیجات کمتر مصرف کنند که این روند باید تغییر کند.مصرف سبزی و میوه تازه در تمام سنین توصیه می شود و مردم باید بیشتر از آنها استفاده کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه افرادی که در مراحل پیشرفته فقر آهن قرار دارند به خوردن جسم های سفت مانند یخ، خاک، کشک، ماکارونی نپخته، چای خشک و حتی صابون تمایل دارند، افزود: این افراد باید برای مشخص کردن کمبود آهن به پزشک مراجعه کنند.
وی با اشاره به کمبود آهن در مردان، گفت: مهمترین دلایل کمبود آهن در مردان می تواند بر اثر ابتلا به سرطان روده و معده باشد.علائم این بیماری با کم خونی در مردان 40 سال به بالاتر بروز می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha