پژوهشگران آمریکایی با هدف کشف رازهای حافظه، مکانیزمی را شناسایی کردند که به خاطرات اجازه می دهد برای همیشه در صندوقهای مغز ذخیره و حفظ شوند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا امیدوارند نتایج این کشف بتواند امیدهای جدیدی را در مبارزه با بیماری آلزایمر و اشکال دیگر زوال عقل ارائه کند.

سیناپسها یا کلیدهایی که نورونها را به هم متصل می کنند و به سلولهای مغزی اجازه می دهند که با هم ارتباط برقرار کنند همیشه به عنوان محلی برای ساخت حافظه مورد ملاحظه قرار گرفته اند اما انجام این فرایند نیازمند ساخت پروتئینهای جدیدی است که همانند نوعی سیمان استحکام و ثبات خاطرات را در صندوق حافظه تضمین کنند.

اکنون این دانشمندان با آزمایش بر روی موشها دریافتند که این پروتئینهای جدید می توانند تنها زمانی که RNA وارد عمل می شود سنتز و ساخته شوند.

RNA پیامهای حاوی اطلاعات نوشته شده در DNA را از هسته به سایر نقاط سلول انتقال می دهد به طور کلی RNA توسط یک مولکول پروتئینی خاموش کننده کنترل می شود، اما زمانی که یک سیگنال خارجی مداخله می کند، برای مثال دیدن یک چیز مورد توجه، این مولکول خاموش کننده غیرفعال می شود و به این ترتیب RNA می تواند عمل کند به عبارت دیگر در این لحظه خاطرات می توانند شکل گیرند و در مغز ثبت شوند.

براساس گزارش مجله علمی نورون، نتایج این تحقیقات نشان می دهد زمانی که یک سیناپس فعال می شود همزمان هم سنتز و هم کاهش پروتئنیهای Busillis نیز آغاز می شود کاهش این پروتئنیها امکان سنتز پروتئینهای جدید را فراهم می کند و به این ترتیبب بایگانی و ذخیره خاطرات مستحکم تر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha