هنوز در خاطره ها باقی است که آقای دکتر ربیعی وزیر رفاه گفت که به اتفاق دکتر هاشمی پشت در سالن هیئت دولت آنقدر منتظر ماندند تا آقای رییس جمهور بیاید و همانجا امضاء اجرای این طرح را از ایشان گرفتند!

پس از طرح تحول سلامت برای ذینفعان چه اتفاقی خواهد افتاد؟

سلامت نیوز-*علی اکبر قربانی :اگر بخواهیم طرح موسوم به تحول سلامت را به طور اختصار توضیح دهیم می شود : افزایش چند برابری هزینه های درمان کشور و ملت
شاید برای اولین بار بود که امپراطوری رسانه های دولتی و صدا و سیما گران شدن حیرت آور خدمات درمانی را با میدان داری سیاسیون و پزشکان مستقر در دولت به عنوان یک دستاورد بزرگ! انقلاب! عملیات شجاعانه! و...جشن می گرفتند.

هنوز در خاطره ها باقی است که آقای دکتر ربیعی وزیر رفاه گفت که به اتفاق دکتر هاشمی پشت در سالن هیئت دولت آنقدر منتظر ماندند تا آقای رییس جمهور بیاید و همانجا امضاء اجرای این طرح را از ایشان گرفتند!

تا بازار زیر میزی که مدعی بودند گردش مالی ده هزار میلیارد تومانی دارد را جمع کنند!

تبدیل سریع مراکز درمانی دولتی به بنگاه های اقتصادی عده‌ای خاص که لاجرم مراجعین آنها هم به عنوان کسانی که باید هزینه‌های این بنگاه ها را تامین کنند منتها غیرمستقیم! باعث شد که به نقطه بی بازگشت امروز برسیم.

اما در پسا طرح تحول سلامت برای ذینفعان آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟


الف -پزشکان :این گروه عملاً خواستار شکست این طرح هستند چرا که کاملا به هدف خود رسیدند و حالا زیرمیزی با تعرفه های جدید، ارجاع به بخش خصوصی، و محاسبه K با شیوه های خاص! را با خیال آسوده انجام می دهند و ازطرفی کارانه چند برابر شده را هم از دولت می گیرند ولی با تاخیر.


ب-پرستاران :شکست این طرح چیزی عاید این قشر زحمتکش که طرح تحول بر شانه های استوار آنان بنا گردید، نمی کند. فقط اضافه کاری اجباری و چندر غاز! کارانه مرحمتی سیستم را با تاخیر های بیشتر و کسورات زیادتر دریافت می کنند و زمینه برای بد اخلاقی های وزارت بهداشت با آنها و نیز بهانه برای عدم اجرای قوانین مصوب شغلی آنها فراهم تر می شود.


ج- دولت :دولت روحانی که با تمامی دار و ندار خود پای این طرح ایستاد، و منتقدان این طرح را از میدان به درکرد،چاره ای ندارد جز اینکه عواقب ویرانگر آن را بپذیرد و تا اوضاع بدتر از این نشده چاره کار کند که البته کار سختی است. شاگرد اول کابینه که از منتها اول راست تا منتها الیه چپ! همه وی را تحسین می کردند، حالا تبدیل به بزرگترین چالش دولت شده است.

دیگر حضور ملال آور پی در پی جلوی دوربین هم چاره کار نیست. رسانه های منتقد دولت که با هوشمندی و آینده نگری! ابتدا تمام قد از این طرح دفاع می کردند اکنون در یک چرخش قهرمانانه! پنبه آن را می زنند. دولت فرصت چندانی ندارد.راه بازگشتی هم ندارد.


د -بیماران :همچنان برای دریافت خدمات اورژانس به مراکز درمانی مراجعه خواهند کرد.
برای خدمات الکتیو آواره این مطب و آن مطب خواهند شد و هزینه های رومیزی سنگین و زیرمیزی سنگین تر با هر مصیبتی که شده پرداخت خواهند کرد.
مردم همچنان گرفتار عواقب طرح تحول خواهند بود، طرحی که بزرگترین عیب آن عدم توانایی تغییر رفتار در ارایه کنندگان خدمات درمانی بود،اکنون باید بداخلاقی های ناشی از تاخیر در پرداخت ها را هم تحمل کنند.

* عضو شورایعالی سازمان نظام پرستاری کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha