شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 185778

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیماری تب مالت در مغز باعث مننژیت، در قلب آندوکاردیت، در مفاصل آرتریت و در استخوان استئومیلیت می‌شود و به همین علت از سوی محققان و دانشمندان به بیماری هزارچهره معروف است.

تنها راه جلوگیری از ابتلا به بیماری تب مالت

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیماری تب مالت در مغز باعث مننژیت، در قلب آندوکاردیت، در مفاصل آرتریت و در استخوان استئومیلیت می‌شود و به همین علت از سوی محققان و دانشمندان به بیماری هزارچهره معروف است.

دکتر مسعود مردانی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: بیماری تب مالت معمولا در خرداد به علت افزایش زایش دام‌ها شیوع می‌یابد و شیر و دیگر فرآورده‌های آن در معرض آلودگی بیشتر به این بیماری قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر گرایش مردم به مصرف مواد لبنی سنتی و غیرپاستوریزه به علت گرانی فراورده‌های لبنی پاستوریزه بیشتر شده، بنابراین شیوع تب مالت از طریق فرآورده های لبنی دام آلوده را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه آمار شیوع تب مالت در ایران نسبت به سال‌های قبل به خصوص در استان های کرمانشاه، مرکزی، آذربایجان افزایش داشته است گفت: این بیماری، بیماری مشترک بین انسان و دام بوده است و به تبع آن از طریق تماس با حیوان یا مصرف گوشت و فرآورده های لبنی به انسان منتقل می شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: در کشور ما مواد غذایی که ابتلای تب مالت را افزایش می دهد شامل شیر غیرپاستوریزه، پنیرهای محلی،‌ خامه و سرشیر محلی و کشک و بستنی محلی است، همچنین گوشت نپخته، کباب‌های آبدار و جگر آبدار از جمله موادی است که ابتلا به این بیماری را بالا می برد.

دکتر مردانی گفت: علائم این بیماری شامل تب، درد عضلانی، عرق ریزی شبانه، خستگی و در مراحل پیشرفته ناتوانایی در راه رفتن است که البته از طریق طب آزمایشگاهی، به سادگی می توان آن را تشخیص داد.

وی افزود: درمان این بیماری حداقل 6 تا 8 هفته طول می کشد و نیازمند مصرف دو دوره آنتی بیوتیک است.

دکتر مردانی گفت: اگرچه درمان این بیماری 6 تا 8 هفته طول می کشد اما حتی با درمان دارویی ممکن است در 10 درصد موارد عود بیماری منجر به مرگ بیمار و یا بروز ناتوانی حرکتی دائم شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک توصیه می شود در فصل بهار و تابستان از مصرف گوشت خارج از زنجیره ذبح سازمان نظام دامپزشکی و مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه تا حد ممکن خودداری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تب مالت با جوشاندن طولانی مدت شیر از بین می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha