محققان به سرنخ‌های تازه‌ای دست یافته‌اند كه نشان می‌دهد چرا برخی افراد بعد از سیر شدن باز هم به خوردن ادامه می‌دهند.

شرایطی را تصور كنید كه گرسنگی شما را مقابل فروشگاه مواد غذایی و سوپرماركت میخكوب می‌كند و به دلیل اینكه معده‌تان خالی است در نهایت تصمیم می‌گیرید كه با كیسه پر از مواد خوراكی و البته كیف پول خالی به خانه برگردید.

تحقیقات پیشین نشان می‌دهد كه هورمون گرسنگی موسوم به «گرلین» كه هنگام گرسنگی در بدن تولید می‌شود در واقع روی مغز تاثیر می‌گذارد تا چنین رفتاری از انسان سر بزند. اما در یك پژوهش جدید كه در موشهای آزمایشگاهی انجام شده، دانشمندان مركز پزشكی دانشگاه جنوب غرب تگزاس در آمریكا نشان دادند كه هورمون گرلین هم چنین در مغز برخی از افراد باعث می‌شود كه آنها حتی پس از سیر شدن به طور كامل نیز به خاطر لذت بردن از غذا، به خوردن ادامه دهند.

دكتر جفری زیگمن می‌گوید: آنچه ما نشان دادیم این است كه گاهی ممكن است مردم در جستجوی خوردنی‌هایی باشند كه برایشان بسیار لذت بخش است حتی در مواقعی كه كاملا سیر هستند و هیچ دلیلی برای این كار ندارند جز این كه مغزشان به آنها دیكته می‌كند.

دانشمندان این ارتباط را در گذشته در مورد لذت مصرف كوكائین و الكل شناسایی كرده بودند. این محققان هم چنین دریافتند كه متوقف كردن فعالیت هورمون گرلین از ایجاد این احساس و میل به خوردن افراطی در موشها جلوگیری می‌كند. در گام بعدی این تحقیق، محققان به دنبال شناسایی مدارهای عصبی خواهند بود كه در مغز عملكردهای «گرولین» را تنظیم می‌كنند تا از این طریق بتوان برای جلوگیری از پرخوری راهی مناسب پیدا كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha