نتایج یك تحقیق جدید حاكیست؛ تاكنون هیچ مدرك علمی بدست نیامده كه تایید كند مصرف مكمل‌های نوعی گیاه سنتی چین موسوم به جینكو سرعت تحلیل رفتن توان ذهنی و قدرت حافظه را كاهش می‌دهد.

محققان تاكید كردند: نتایج یك آزمایش بالینی بزرگ كه به تازگی انجام شده نشان می‌دهد: استفاده طولانی مدت از مكمل گیاهی جینكو بیلوبا از كاهش توان ذهنی پیشگیری نمی‌كند.

متخصصان می‌گویند؛ گیاه جینكو یكی از پرفروش‌ترین مكمل‌های گیاهی در آمریكا است.

جینكو در طب سنتی چین برای تقویت گردش خون، بهبود حافظه و جلوگیری از ناتوانی ذهنی ناشی از افزایش سن و اختلال مشاعر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان می گویند؛ با این حال تاكنون هیچ مدرك بالینی بدست نیامده كه نشان دهد این گیاه دارویی در پیشگیری از كاهش توان ذهنی در سالمندان موثر است.

به گفته محققان؛ گیاه جینکو بیلوبا علاوه بر دارا بودن ارزش‌های زیاد پزشکی، عوارض جانبی نیز به همراه دارد. مصرف این گیاه مثل یک شمشیردو لبه می‌تواند شماری از آثار منفی را نیز در بیماران مصرف کننده آن ایجاد نماید. افرادی که از این فرآوده‌های گیاهی استفاده می‌کنند باید دوز موثر و ایمن آن را استفاده كنند.

عوارض جانبی جینکوبیلوبا در زنان حامله یا شیرده به وضوح دیده می‌شود. بنابراین اگر شما جز این افراد هستید باید در مصرف این ماده مکمل دقت نمائید.

این گیاه در درمان مشکلات گردش خون سرخرگی، تصلب شرائین مغزی، تورم مغزی، نارسایی عروق مغزی، ناشنوایی گوش داخلی، کاهش بینایی و شنوایی در اثر نارسایی عروق، اختلال در حافظه یا قدرت تمرکز، لنگی متناوب پاها در نتیجه انسداد عروق و نرسیدن خون کافی به آنها، اختلال در شبکیه چشم، سرد شدن انتهای دست‌ها و پاها به دلیل نرسیدن خون کافی به رگ های محیطی، تضعیف حافظه کوتاه مدت، زنگ زدن گوش‌ها با منشاء عروقی، بیماری‌های عروقی و سرگیجه با منشاء عروقی موثر است.

به گزارش ایسنا، این گیاه دارویی به خصوص در بیماری آلزایمر و اختلال در حافظه به دلیل پیری یا بیماری مفید است. این داروی گیاهی به شکل کپسول، قرص یا شربت وجود دارد.

از عوارض جینکوبیلوبا، می‌توان به تهوع، بی قراری، اسهال، سرگیجه و سردرد اشاره کرد. هنگام مصرف فرآورده های این گیاه به این علائم توجه نموده و در صورت لزوم دوز آن را کم و یا مصرف آن را قطع کنید.

اگر شما دچار اختلالات انعقادی هستید، ممکن است جینکو بیلوبا میزان خونریزی را بیشتر نماید. کودکان ممکن است به این گیاه حساسیت داشته باشند بنابراین بدون مشورت با پزشک آن را برای کودکان تجویز نکنید. از جمله عوارض دیگر این گیاه، ایجاد مشکلات روده‌ای- معدی، ورم و خارش شدید است.

این دارو ممکن است با داروهای ضد افسردگی از دسته مونوآمینواکسیدازها تداخل منفی پیدا کنند. مكمل جینكو مانند هر داروی دیگری باید پس از ارزیابی صحیح و با مشورت متخصص، مصرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی هاشمی فر ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    بنده جینکو بیلوبا امریکایی مصرف کردم نتیجه گرفتم خوب بود