شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 186471

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست در پی شهادت سه تن از محیط بانان منوچهر شجاعیان، محمد دهقانی و پرویز هرمزی گزارش از وضعیتی محیط بانان کشور ارائه کرد.

محیط بانان سربازان شجاع خط مقدم

سلامت نیوز:معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست در پی شهادت سه تن از محیط بانان منوچهر شجاعیان، محمد دهقانی و پرویز هرمزی گزارش از وضعیتی محیط بانان کشور ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گزارش وضعیت محیط بانان معصومه ابتکار در پی به شهادت رسیدن سه تن از محیط‌بانان به این شرح است:

دیشب، در شب قدر، شهادت سومین محیط بان سرفراز  منوچهر شجاعیان رقم خورد... هولناک و تلخ ...
حفاظت از محیط زیست برای تلاشگران عرصه طبیعت به دلیل اینکه همواره با منافع عده یا گروه های خاصی در تضاد قرار می گیرد، آسیب زا و پر مخاطره است.


بررسی ها نشان می دهد که 185 نفر در جهان فقط در سال 2015 حین دفاع و حفاظت از محیط زیست کشته شده اند. در ایران نیز شهید شجاعیان صد و نوزدهمین محیط بانی است که طی حدود نیم قرن فعالیت محیط بانی در ایران به شهادت رسید.


حالا چند روزی همه توجهات به سوی محیط بانان جلب می شود. بنابراین لازم است برای آنان که در خط مقدم و دفاعی محیط زیست قرار دارند، مواردی مطرح و برای علاقمندان به طبیعت شفاف سازی شود.


محیط بانان دارای یگان و ساختار رسمی هستند و در هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت می کنند. این ساختار سال گذشته نهایی و ابلاغ شد. محیط بانان ضابط قوه قضاییه و دارای اسلحه بوده و مانند هر مامور مسلح دیگری از قانون نحوه به کارگیری سلاح و آیین نامه های مرتبط تبعیت می کنند.


محیط بانان آموزش های تخصصی ویژه ای را در زمینه های حقوقی، سلاح، تنوع زیستی، تعامل با جوامع محلی، مدیریت و توان افزایی برای کار در شرایط سخت محیطی می گذرانند.


از ابتدای دولت یازدهم، بهبود وضع معیشتی و آموزشی محیط بانان از دغدغه های جدی بوده و به همین علت موضوع سختی و مخاطرات کار آنها مطرح شد و با پیگیری های سازمان، دولت حداکتر امتیاز و سقف آن یعنی 3000 امتیاز را به محیط بانان داد.


به نظر می رسد محیط بانی تنها مورد از مشاغل باشد که طی این مدت به این سقف دست یافته است. به علاوه، محیط بانان از حق الکشف برخوردار می شوند که مبلغ مربوطه در سال 92 و 93 پرداخت شده و سال 94 نیز در مسیر دریافت است.


به منظور ارتقای امنیت شغلی، 450 محیط بان در سال 93 و تعداد دیگری اخیرا تبدیل وضعیت شدند و درجه بندی آنان نیز براساس آیین نامه به طور کامل صورت پذیرفته است. از سال 93 همچنین پس از حدود 10 سال وقفه، آموزش محیط بانان از سر گرفته شد و 850 محیط بان در مرکز تخصصی آموزش محیط بانان کرج دوره دیدند.


امسال نیز 600 محیط بان در این دوره تخصصی آموزش می بینند، ضمن اینکه در قالب همکاری های بین المللی و به طور مثال تفاهم نامه ای که با اتریش امضا کرده ایم، آموزش محیط بانان در سطح بین المللی آغاز شده و بعد از اعزام 12 نفر در اردیبهشت ماه به اتریش، برای ماههای آینده نیز برنامه داریم.
ارتباط سازمان در این سال ها با قوه قضاییه برای رسیدگی دقیق به پرونده ها تسهیل و تقویت شده و با معاضدت حقوقی آن قوه از ٨ محیط بان اعدامی در سال ٩٢، ٧ نفر آنها در مذاکراتی نفس گیر وهمکاری اولیای دم آزاد شده اند.


سازمان حفاظت محیط زیست در جهت کمک به محیط بانان در حفاظت از مناطق تحت مدیریت خود، به دنبال توسعه تجهیزات و دوربین های پایش هوشمند بوده که در برخی استان ها این نوع پایش اعمال شده، ولی برای توسعه آن به اعتبارات لازم وابسته است. از فناوری های جدید کمک و تجهیز محیط بانان، پهباد بوده که با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و وزارت دفاع در حال انجام است.


در زمینه مقابله با شکار و متخلفین در این حوزه خوشبختانه سازمان های مردم نهاد حرکت های موثری را ایجاد کردند که از جمله آموزش و جلب مشارکت جوامع محلی برای کنار گذاشتن اسلحه بوده و نیروی انتظامی و پلیس فتا نیز برخوردهای قاطعی با شکارچیان غیر مجاز داشته اند. اما جلب همکاری وزارت دفاع برای توقف تولید سلاح های شکاری پیامی قوی در جهت حفاظت از گونه های جانوری ایران بوده که در سال گذشته محقق شد. سلاح هایی که قلب محیط بانان را نشانه می رود و باید به جد با آنها مقابله شود.


موضوع آموزش سوارکاری و توسعه اسب به عنوان یک راهکار موثر در افزایش توان محیط بانان و مقابله با متخلفین نیز مطرح و آغاز شده تا آسیب پذیری محیط بانان را کاهش دهد. به علاوه امضای تفاهم نامه اخیر با ستاد مشترک برای بهره مندی از پشتیبانی هوایی در حوادث مختلف مانند آتش سوزی شرایط را برای محیط بانان مناسبت و راحت تر خواهد ساخت. هلی برد نیروها در چندین عملیات طی هفته اخیر و به طور مثال برای اطفای حریق منطقه میان جنگل فسا از نتایج این تفاهم نامه و جلسات و پیگیری های مربوطه بوده است.


سازمان حفاظت محیط زیست، لایحه قانونی حمایت از محیط بانان و تشدید مجازات مهاجمان مسلح را در دست تدوین دارد که البته این لایحه تکمیل کننده مقررات حمایتی فعلی است. همچنین امید است براساس قانونی که در دولت هشتم به تصویب رسید، خانواده شهدای محیط بان حمایت بنیاد شهید را نیز با خود داشته باشند.


نمایندگان مردم در دوره دهم مجلس شورای اسلامی می توانند با تقویت قوانین مربوط به جمع آوری سلاح های غیرمجاز، حمایت ویژه از تامین اعتبارات لازم برای تجهیزات پایش هوشمند و وسایلی مانند موتورسیکلت و خودرو را که اغلب اکنون متعلق به دهه گذشته است، محیط بانان را یاری کنند.
شهادت سه محیط بان سرفراز و شجاع یک بار دیگر چشم ها را متوجه این نگهبانان طبیعت کرده است. با آرزوی صبر برای خانواده شهیدان منوچهر شجاعیان، محمد دهقانی و پرویز هرمزی، این ضایعه را به خانواده بزرگ دوستداران محیط زیست تسلیت می گویم.


بی تردید محیط بانان که به مانند نیروهای انتظامی و نظامی کار حراست از سرزمین را بر عهده دارند، همواره دلگرم حمایت و پشتیبانی مردم در مسیر دشوار خدمت خود هستند و ما نیز مرهون تلاش ها و فداکاری های آنها هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha