بعد از پشت سر گذاشتن ۲روز سیاه برای محیط‌بانان کشور که در جریان آن ۲ محیط‌بان در منطقه گنو هرمزگان و محیط‌بان دیگری در پارک ملی بمو فارس به ضرب گلوله شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیدند، دستگیری قاتلان در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرهمی بر دل داغدار خانواده‌هایشان و دوستداران محیط‌زیست بود.

جزئیات تازه از دستگیری قاتلان محیط‌بانان

سلامت نیوز: بعد از پشت سر گذاشتن ۲روز سیاه برای محیط‌بانان کشور که در جریان آن ۲ محیط‌بان در منطقه گنو هرمزگان و محیط‌بان دیگری در پارک ملی بمو فارس به ضرب گلوله شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیدند، دستگیری قاتلان در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرهمی بر دل داغدار خانواده‌هایشان و دوستداران محیط‌زیست بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، حالا با گذشت 2 روز از این حوادث تلخ، مقامات قضایی جزئیات تازه‌تری از این جنایت و اعترافات اولیه قاتلان را بازگو كرده‌اند.

    جنایت در گنو

اولین حادثه ظهر روز پنجشنبه گذشته در ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده گنو در شمال غربی بندرعباس اتفاق افتاد. 2محیط‌بان به نام‌های محمد دهقانی و پرویز هرمزی كه از ورود چند شكارچی غیرمجاز به منطقه باخبر شده بودند، مشغول گشت‌زنی در آنجا شدند. بخشی از منطقه گنو صعب‌العبور است و محیط‌بانان با پای پیاده در حال پایش منطقه بودند تا اینكه با 2شكارچی مواجه شدند.

آنها مسلح بودند و محیط‌بانان از آنها خواستند تا خودشان را تسلیم كنند اما ناگهان یكی از شكارچیان كه جوان‌تر بود با تفنگ سیمینوف از فاصله حدود 3متری به سوی محمد دهقانی شلیك كرد. محیط‌بان دیگر تا خواست دست به سلاح ببرد و از خود دفاع كند، شكارچی جوان به سوی او نیز شلیك كرد. 2شكارچی غیرمجاز وقتی دیدند هیچ شاهدی برای جنایتی كه مرتكب شده‌اند وجود ندارد، سلاح محیط‌بانان را سرقت كردند و با پای پیاده از آنجا گریختند.

ساعتی از شهادت 2محیط‌بان گنو می‌گذشت كه این خبر همه جا پیچید و كارآگاهان پلیس آگاهی به دستور محسن مینا، بازپرس جنایی بندرعباس تحقیقات گسترده‌ای را برای شناسایی و دستگیری قاتلان آغاز كردند. مأموران در قالب 10گروه عملیاتی به گشت‌زنی در منطقه پرداختند و در همان ساعت‌های اول توانستند 10نفر را به‌عنوان مظنون دستگیر كنند اما هیچ‌كدام از آنها عاملان این جنایت نبودند.

تا اینكه كارآگاهان به اطلاعاتی دست یافتند كه نشان می‌داد قاتلان پدر و پسری 60 و 26ساله هستند كه بعد از قتل محیط‌بانان به منطقه‌ای در حوالی رودخانه كر گریخته‌اند. به این ترتیب تیم‌های عملیاتی پلیس مخفیگاه آنها را واقع در محدوده پل فلزی به سمت كشار محاصره و آنها را دستگیر كردند.

    انگیزه جنایت

قاضی محسن مینا، بازپرس جنایی بندرعباس كه دقایقی بعد از شهادت محیط‌بانان گنو تحقیقات خود را در این‌باره آغاز كرده بود، درباره انگیزه این جنایت گفت: پدر و پسری كه دستگیر شده‌اند از شكارچیان غیرمجاز باسابقه منطقه هستند و پیش از این نیز چند مرتبه برای شكار وارد منطقه شده بودند. آنها در اعترافات اولیه‌شان ترس از دستگیرشدن و پرداخت جریمه را به‌عنوان انگیزه اصلی‌شان از درگیری با محیط‌بانان اعلام كرده‌اند.

وی ادامه داد: در جریان تحقیقات مقدماتی معلوم شد عامل اصلی جنایت پسر جوان است اما پدرش نیز او را همراهی كرده است. پسر جوان اعتراف كرد كه بعد از روبه‌رو شدن با محیط‌بانان از ترس دستگیرشدن از فاصله نزدیك به آنها تیراندازی كرده و بعد از شهادت 2محیط‌بان سلاح آنها را نیز سرقت كرده است. به گفته بازپرس مینا، هم‌اكنون متهمان با صدور قرار قانونی در بازداشت به‌سرمی‌برند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

    شهادت در بمو

روز جمعه در شرایطی كه ساعتی از دستگیری عاملان شهادت 2محیط‌بان گنو گذشته بود، خبر رسید محیط‌بان دیگری در پارك ملی بمو در استان فارس به ضرب گلوله شكارچیان غیرمجاز به‌شدت مجروح شده است. این محیط‌بان وظیفه‌شناس منوچهر شجاعیان نام داشت كه عصر جمعه هدف گلوله‌های چند شكارچی غیرمجاز قرار گرفته است. او كه هنگام حادثه در نزدیكی پرتگاه قرار داشت بعد از اصابت گلوله به سینه و گلویش از روی صخره سقوط كرد و به‌شدت مجروح شد.

به‌دنبال این حادثه پیكر نیمه‌جان این محیط‌بان به وسیله بالگرد به بیمارستان شهید رجایی شیراز منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت اما شدت جراحات وی به حدی بود كه نیمه‌شب جمعه به خیل شهدای محیط‌بان پیوست.به‌دنبال این حادثه مأموران توانستند 2ضارب را دستگیر و در بازرسی از آنها یك اسلحه شكاری تك لول قاچاق و اسلحه دولول مجاز كشف كنند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha