سلامت نیوز: مدرس کشوری زایمان فیزیولوژیک، از روند اجرای طرح «مراقب سلامت» به شدت انتقاد کرد و گفت: وظیفه ماما مراقبت از سلامت مادران و زنان است، نه مردان و سالمندان.

محبوبه والیانی در گفتگو با  مهر، اظهارداشت: طرح تحول سلامت با وجود محاسنی که دارد ولی ایراداتی هم دارد و این ایرادات می تواند طرح را با شکست روبرو سازد چرا که خیل عظیمی از مجریان این طرح (ماماها)ناراضی هستند.

وی افزود: این نارضایتی نه تنها در ماماهای قدیمی و استخدامی وجود دارد چرا که به زور و اجبار بعد از سالیان سال خدمت وارد این طرح می شوند بلکه در ماماهای جدیدالورود نیز که به دلیل بیکاری به نوعی مورد سوءاستفاده شغلی قرار می گیرند نیر وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ادامه داد: یکی از دلایل نارضایتی ماماها، تغییر عنوان اختصاصی ماما به عنوان عمومی مراقب سلامت است در حالی که برای کارشناسان دیگر تغییر عنوان رخ نداده است.

والیانی افزود: وادار ساختن ماماها در طرح مراقب سلامت به انجام اموری که تا کنون وظیفه حرفه ای یک ماما نبوده و برای این موضوع تربیت نشده مثل مراقبت از سالمندان و مردان که مورد اخیر خلاف طرح انطباق نیز هست، چرا که از ابتدا مامایی حرفه ای بوده در خدمت زنان نه مردان و برای ارتقاء بهداشت باروری جامعه است نه بهداشت سالمندان.

مدرس کشوری زایمان فیزیولوژیک، با طرح این سئوال که این همه اصرار برای تغییر ماماها در طرح مراقب سلامت برای چیست، گفت: اگر ماما در این طرح همان خدمات را بطور جدی تر و کامل تر ارائه می کرد چه اشکالی داشت؟ چرا از افراد انتظار داریم بتوانند همه کاری انجام دهند؟؟

والیانی افزود: چهار کارشناس در پایگاه هست و اگر هر كدام در حوزه تخصصی خود كار كند خدمات بهتری به مردم ارایه می دهند به خصوص که تمامی خدمات مربوط به زنان أعم از میانسالی و سالمندی و كودكان كه دو سوم جمعیت تحت پوشش هر پایگاه است، از قابلیت های تخصصی مامایی است. همكاران بهداشت عمومی، پرستاران و سایر كارشناسان هم با نام حرفه ای خود تخصصی تر و بهتر و با رضایت بیشتر خدمات اولیه مردم را ارایه می دهند.

وی ادامه داد: این روند حرفه ای نیست و به طرح تحول سلامت ضربه می زند چرا که یک ماما بجای آنکه همه تمرکز خود را بر روی سلامت مادران و زنان بگذارد حالا باید نیمی از وقت خود را صرف مراقبت از مردان و سالمندان و دانش آموزان کند.

والیانی گفت: انتظار از همه پرسنل برای انجام همه امور یعنی نادیده گرفتن نقش علم و تجربه در خدمات بهداشتی و متاسفانه تاوان این نادیده انگاری را مردم متحمل می شوند. امیدوارم که سیاست گزاران این طرح با یک بازنگری مجدد و مشورت با کارشناسانی که با کار در مراکز آشنا هستند، ایرادات این طرح را رفع نموده تا بتوان خدمتی با کیفیت به مردم ارایه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha