دبیر اجرایی نخستین کنگره ملی کارشناسان پرتو درمانی ایران گفت: در استان‌های سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویر احمد و خراسان جنوبی مراکز رادیوتراپی وجود ندارد و بیماران این استانها مجبور هستند به استان‌های همجوار یا تهران مراجعه کنند.

کوچ اجباری بیماران سه استان به «تهران» به دلیل فقدان مراکز رادیوتراپی

سلامت نیوز: دبیر اجرایی نخستین کنگره ملی کارشناسان پرتو درمانی ایران گفت: در استان‌های سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویر احمد و خراسان جنوبی مراکز رادیوتراپی وجود ندارد و بیماران این استانها مجبور هستند به استان‌های همجوار یا تهران مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، حسن نصرتی - دبیر اجرایی نخستین کنگره سالیانه کارشناسان رادیو تراپی ایران، با بیان اینکه تعداد فارغ التحصیلان کارشناسی رادیوتراپی بیش از نیاز مراکز درمانی کشور است، عنوان کرد: در حال حاضر در برخی از استان‌های کشور مانند سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویر احمد و خراسان جنوبی مراکز رادیوتراپی وجود ندارد و بیماران مجبور هستند به استان‌های همجوار یا تهران سفر کنند، بنابراین نیاز است که ابتداد تعداد مراکز درمانی گسترش و سپس جذب دانشجو بر اساس نیاز این مراکز انجام پذیرد.

نصرتی در آستانه برگزاری اولین کنگره سالیانه کارشناسان رادیو تراپی ایران، اظهار کرد: این کنگره با محوریت آشنایی کارشناسان رادیوتراپی کشور با دست آوردها و تکنیک‌های جدید این رشته جهت ارتقاء سطح کیفی خدمات رادیوتراپی در کشور برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرتودرمانی یکی از درمان‌های اصلی در درمان سرطان است و بیش از نیمی از مبتلایان به بدخیمی تحت رادیوتراپی قرار می‌گیرند، افزود: بنا بر نوع بدخیمی و مرحله پیشرفت آن پزشک متخصص رادیوتراپی آنکولوژی نوع درمان و تعداد جلسات را برای بیماران تعیین می‌کند.

مسئول کمیته کارشناسان انجمن رادیوتراپی ایران در ادامه یادآور شد: رادیوتراپی یک روش موثر برای درمان بسیاری از تومورها است، این روش درمانی ممکن است موجب عوارض جانبی برای بیمار شود. افراد مختلف واکنش متفاوتی نسبت به پرتو درمانی دارند و بعضی از بیماران شاید هیچ گونه عوارض جانبی نداشته باشند. عوامل زیادی بر نوع و شدت عوارض درمان تأثیرگذار است، بسته به اینکه کدام قسمت از بدن در معرض پرتو قرار گیرد، عوارض جانبی ایجاد شده نیز متفاوت است. ممکن است واکنش بدن نیز در هر دوره از پرتودرمانی تغییر کند. این عوارض جانبی را معمولأ می توان با کمک داروها و مراقبت های خاص کاهش داد.

این کارشناس ارشد رادیوبیولوژی با توجه به دستگاه‌ها و تکنولوژی رادیوتراپی در کشور، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها دچار محدودیت در خرید و تجهیز کردن مراکز درمانی بودیم اما با رفع تحریم‌ها این مشکل در حال برطرف شدن است اما متاسفانه این روند با سرعت کمی در حال انجام است که انشالله با همکاری و مشارکت بیشتر دولت و بخش خصوصی این روند تسریع شود.

نصرتی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان رشته رادیوتراپی در کشور مازاد بر نیاز مراکز درمانی موجود است، گفت: باید انجمن علمی رادیوتراپی آنکولوژی، دانشگاه‌ها و مراکز خصوصی با یکدیگر همکاری داشته باشند تا تعداد فارغ التحصیلان این رشته با نیاز موجود در کشور مطابقت داشته باشد.

به گزارش انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران - دبیر اجرایی نخستین کنگره سالیانه کارشناسان رادیو تراپی ایران در پایان خاطرنشان کرد: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 66912678 تماس حاصل کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha