عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی با بیان اینكه كشت سلول مادری و پیوند آن به مردان آزواسپرم از درمان‌های نوین ناباروری در دنیا است، گفت: در درمان سرطان میزان اسپرم در مردان در تست اسپوموگرام كاهش می‌یابد.

دكتر ناصر امیر جنتی، باروری مردان بالغ مبتلا به سرطان را فریز اسپرم پیش از آغاز درمان سرطان برشمرد و افزود: در نوجوانانی كه هنوز اسپرماتوژنز(مراحل تولید اسپرم) آغاز نشده است باید از بیوپسی و كشت و فریز بافت استفاده كرد.

دكتر علیرضا میلانی فر، عضو هیات علمی گروه حقوق و اخلاق زیستی پژوهشگاه هم گفت: همه موضوعات جسمانی، روانی و اجتماعی باید با مسایل حقوقی بررسی و نقد شود.

وی با بیان این كه روانپزشكان همواره یك پایه درمان در همه بیماری‌ها هستند، افزود: در انجام امور پزشكی، كسب رضایت و آگاه سازی بیمار و افراد تصمیم ساز (والدین) درباره عواقب درمان حائز اهمیت است.

دكتر میلانی فر خاطرنشان كرد: موارد به بحث گذاشته شده در این پانل، بازبینی در مقررات را ضروری كند.

دكتر امیر حسین زرنانی، دبیر علمی كنگره حفظ باروری هم با بیان اینكه آشنایی بیماران مبتلا به سرطان به حقوق قانونی خود در زمینه ارجاع از سوی پزشك به مراكز باروری برای حفظ قدرت باروری از رسالت‌های این كنگره است، گفت: البته این كنگره تاكیدی هم بر پزشكان معالج برای تعامل بیشتر با متخصصان مربوطه دارد.

وی با بیان اینكه حفظ باروری در مبتلایان به سرطان و نیز بسیاری از موارد ژنتیكی و ازدواج دیررس مطرح است، افزود: از 149 مقاله ارسالی به دبیرخانه كنگره 45 مقاله به صورت پوستر و 15 مقاله به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

زرنانی از ارایه و جمع آوری 25 مقاله سفارشی خبر داد و گفت: در مجموع 40 سخنرانی ارایه و پنج پانل تخصصی برگزار می‌شود.

وی به چاپ و انتشار دو كتاب (خلاصه و اصل مقالات) اشاره كرد و افزود: این كار برای نخستین بار انجام می‌شود.

وی در پایان از نمایش فیلمی با نام «فصلی دیگر» به كارگردانی "نادی جعفری" در مراسم گشایش كنگره خبر داد و گفت: این فیلم حامل این پیام است كه سرطان پایان زندگی نیست و امكان حفظ باروری وجود دارد.

گفتنی است، این كنگره 7 امتیاز بازآموزی برای فوق تخصصان خون و انكولوژی، رادیوتراپی، زنان و زایمان و اورولوژیست‌ها دارد و به متخصصان اطفال، ایمونولوژی و رشته‌های علوم پایه 3 امتیاز بازآموزی تعلق می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha