شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 187004

یک فوق تخصص عفونی کودکان علایم و چگونگی روند درمان بیماری مننژیت در کودکان را تشریح کرد.

علایم مننژیت در کودکان

سلامت نیوز:‌یک فوق تخصص عفونی کودکان علایم و چگونگی روند درمان بیماری مننژیت در کودکان را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حمیدرضا شرکتالعباسیه گفت: مننگوآنسفالیت التهاب در دو قسمت مغز و مننژ است که سبب اختلالات رفتاری، نقصان سطح هوشیاری، سردرد، استفراغ، بیقراری، تب و تشنج میشود.

این فوق تخصص عفونی کودکان با اشاره به اینکه التهاب به دلیل عفونت یا استفاده برخی از داروها ایجاد میشود، افزود: داروهای شیمی درمانی ممکن است منجر به التهاب بافت مغز و مننژیت شود. ویروسها شایعترین علت بروز عارضه آنسفالیت و مننگوآنسفالیت هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه در افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها مشکل دارد یا اقدام به شیمیدرمانی میکنند یا دارای نقص سیستم ایمنی مادرزادی هستند، با ورود قارچ و میکروب به بدن آنها، دچار عفونت میشوند، اضافه کرد: در سنین نوزادی (28 روز اول) اگر نوزاد از خوردن شیر امتناع کند یا دارای ضعف و بیقراری باشد، این علائم نشان از عفونت مغزی است. البته در بیشتر مواقع در سنین نوزادی علائم مشخص نیست و باید از مغز نخاع نمونهگیری شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان یادآور شد: در سنین یک سالگی به بعد علائم مننژیت تب، استفراغ، بیقراری، سفتی گردن، بیحالی و سردرد است.

وی با گلایه از اینکه نمونهگیری مایع مغز نخاعی(CFS) در جامعه نهادینه نشده، افزود: عامه مردم معتقدند که گرفتن مایع نخاعی برای تشخیص مننژیت عارضه برای بیمار دارد؛ در حالی که اینگونه نیست و نمونهگیری صرفا برای تشخیص و سپس درمان گرفته میشود.

شرکتالعباسیه تصریح کرد: درمان این بیماری براساس نوع آزمایش متفاوت است و معمولا درمان با مصرف آنتیبیوتیک 10 روز به طول میانجامد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: در مواقعی که تشخیص بیماری هم به موقع باشد، حتی ممکن است درمان پاسخگو نباشد.

وی عوارض بیماری مننژیت را تشنج، کاهش سطح هوشیاری و مرگ بیان کرد و افزود: افرادی که در قسمتهایی از سیستم ایمنی بدن مشکل دارند، مستعد عارضه مننژیت و افرادی که در سیستم مغزی دچار نقیصههایی هستند، مستعد عفونتها خواهند بود.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha