یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 18719

فردی را که گرفتار اعتیاد شده است تهدید نکنید و به او اولتیماتوم ندهید؛ انتقاد شما می تواند با شکل دادن حس شرمندگی او، به اعتیادش دامن بزند؛ انتظار تغییر فوری را نداشته باشید چرا که گذشتن از هر مرحله ی زندگی صبوری می طلبد.

آموزش نحوه رفتار با معتادان در حین ترک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، اگر دوست یا خویشاوندی دارید که با اعتیاد زندگی می کند، ممکن است از خود بپرسید که چگونه می توانید به او کمک کنید. چرا که فرد مورد علاقه شما اغلب شانس بیشتری برای غلبه بر چالش های خود با حمایت شما خواهد داشت.

در این مقاله به نحوه کمک به یک معتاد می پردازیم. این شامل استراتژی هایی است که می توانید برای کمک به دوست یا عزیزی که برای مدیریت مصرف مواد خود به کمک نیاز دارد، استفاده کنید. ما همچنین در مورد حمایت از خانواده ها صحبت می کنیم، بنابراین شما می دانید چه کاری برای خود انجام دهید و در عین حال به عزیزان خود کمک و حمایت کنید.

تنها نمانید، برای خود پشتیبان پیدا کنید

داشتن رابطه با فردی که دارای اختلال مصرف مواد است اغلب استرس زا است. مهم این است که بپذیرید آنچه را که می گذرانید دشوار است و به دنبال حمایت باشید. منابع زیادی برای این منظور وجود دارد.

به عنوان مثال، پیوستن به یک گروه پشتیبانی را در نظر بگیرید. اداره خدمات سوء مصرف مواد و سلامت روان (SAMHSA) منابع مختلفی را ارائه می دهد که برای ارائه بینش و حمایت از خانواده های معتادان طراحی شده اند.

همچنین توسعه استراتژی های مدیریت استرس ضروری است. این یک قدم مهم برای کمک به شما عزیزان است. این استراتژی‌ها به شما کمک می‌کنند تا با استرس‌هایی که احتمالاً هنگام کمک به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده برای جستجو و دریافت کمک برای اعتیاد با آن‌ها مواجه می‌شوید، کنار بیایید.

به هر نحو ممکن فرد باید خود را از محیطی که شرایط قبل از ترک را برایش تداعی می کردند فاصله بگیرد؛ از این رو ارائه و برگزاری کلاس‌های آموزشی رفتار درمانی، شناخت درمانی و ... ضروری است که فرد با کسب این مهارت‌ها و تمرین آن در گروه‌های سالم بتواند به شرایط عادی و قبل از ترک خود بازگشته و شاهد یک ترک موفق و سالم باشد.

روشی را پیدا کنید که کار کند

تعدادی از گزینه های درمانی مختلف وجود دارد که می تواند موثر باشد، بنابراین مهم است که گزینه های مختلف را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که کدام رویکرد ممکن است برای شما و نیازها و اهداف عزیزتان مناسب‌تر باشد.

بسته به ماهیت اعتیاد، درمان ممکن است شامل روان درمانی، دارو درمانی، گروه های حمایتی یا ترکیبی از همه اینها باشد. چند گزینه ی درمان عبارتند از:

تقویت جامعه و آموزش خانواده (CRAFT)

CRAFT یک روش مبتنی بر شواهد برای کمک به خانواده ها برای کمک به عزیزانشان است. این روش جایگزین مداخلات سنتی، به عنوان روش ارجح، برای کمک به افراد مبتلا به اعتیاد برای دریافت کمک های درمانی شده است.

دارو

سازمان غذا و دارو (FDA) تعدادی از داروهایی را تایید کرده است که می توانند در درمان وابستگی به الکل و سایر اختلالات مصرف مواد موثر باشند. اینها شامل ویویترول (نالترکسون) ، کامپرال (آکامپروسات) و سوباکسون (بوپرنورفین و نالوکسان) هستند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان اعتیاد که از CBT استفاده می کند بر کمک به افراد برای درک اینکه چگونه باورها و احساسات آنها بر رفتارهای آنها تأثیر می گذارد متمرکز است. این روش درمانی با کمک به افراد در تغییر الگوهای فکری و رفتاری که به مصرف مواد کمک می کند، عمل می کند.

درمان آنلاین

تحقیقات نشان می دهد که درمان آنلاین نیز می تواند یک گزینه درمانی موثر برای اختلالات مصرف مواد باشد. چنین برنامه هایی اغلب شامل عناصری از CBT و مصاحبه انگیزشی است که شامل استفاده از مکالمات ساختاریافته برای کمک به مردم در مورد بهبود زندگی آنها با پایان دادن به اعتیاد است.

درمان یا توانبخشی بستری

درمان بستری ممکن است بهترین نتایج را ارائه دهد، به خصوص زمانی که مصرف مواد شدیدتر باشد یا اگر فرد اختلالات همزمان را تجربه کند. برنامه توانبخشی معمولاً 30، 60 یا 90 روز طول می کشد. موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA) توصیه می کند که افراد حداقل 90 روز را تحت درمان بگذرانند.

گروه های پشتیبانی

گروه‌های حمایتی دوازده مرحله‌ای و همتایان نیز می‌توانند در طول فرآیند بهبودی مفید باشند. هدف این گروه ها ترویج هوشیاری است و ممکن است رویکردهای مختلفی در پیش گیرند. برخی پرهیز کامل را ترویج می کنند، در حالی که برخی دیگر بر اعتدال(تا پایان مصرف) تمرکز می کنند. بسیاری از این جلسات حضوری می باشند، اما گروه های پشتیبانی آنلاین نیز در دسترس هستند.

عوامل مهم دیگری که می تواند بر بهبودی فرد تأثیر بگذارد شامل مشارکت خانواده و سایر حمایت های اجتماعی است. خانواده درمانی بخش مهمی از یک برنامه موثر ترک اعتیاد است.

انتظار مشکلات

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کمک به فردی که برایتان مهم است و دارای اختلال مصرف مواد است دشوار است. نظیر:

  • آنها ممکن است موافق نباشند مشکلی دارند
  • آنها ممکن است نخواهند کاری که انجام می دهند را تغییر دهند
  • آنها ممکن است از عواقب آن بترسد (مثلاً از دست دادن شغل یا رفتن به زندان)
  • آنها ممکن است احساس خجالت کنند و نخواهد در مورد وضعیت خود با شما (یا هر کس دیگری) صحبت کنند.
  • آنها ممکن است در مورد بحث در مورد مسائل شخصی خود با یک متخصص، مانند یک پزشک یا مشاور، احساس ناخوشایندی داشته باشند.
  • آنها ممکن است درگیر اعتیاد خود به عنوان راهی برای جلوگیری از برخورد با مشکل دیگری (مانند بیماری روانی) شوند.

هیچ راه سریع و آسانی برای کمک به فرد مبتلا به اعتیاد وجود ندارد. غلبه بر اعتیاد نیاز به تلاش و حمایت زیادی دارد. اگر کسی نمی خواهد رفتار خود را تغییر دهد، تلاش برای متقاعد کردن او برای دریافت کمک بعید است که کارساز باشد.

کاری که می توانید انجام دهید این است که اقداماتی را انجام دهید تا به فرد مورد علاقه خود کمک کنید تا در طولانی مدت تغییراتی ایجاد کند. همچنین مهم است که حمایت لازم برای مقابله را نیز دریافت کنید.

اعتماد ایجاد کنید

اگر فرد مورد علاقه شما قبلاً به اعتماد شما خیانت کرده است، بازیابی و حفظ آن می تواند دشوار باشد. با این حال، ایجاد حس اعتماد اولین قدم مهم در کمک به فرد مبتلا به اعتیاد است که در مورد تغییر فکر کند.

حس اعتماد به راحتی تضعیف می شود، حتی زمانی که شما می خواهید کمک کنید. هنگام صحبت کردن با عزیزانتان در مورد اعتیاد آنها باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

  • دیدگاه ها متفاوت است: در حالی که ممکن است فقط بخواهید به عزیزتان کمک کنید، آنها ممکن است فکر کنند که شما سعی دارید آنها را کنترل کنید. این احساسات می تواند آنها را بیشتر به اعتیاد سوق دهد.
  • استرس می تواند اوضاع را بدتر کند: فرد مورد علاقه شما احتمالاً از رفتار اعتیادآور خود (حداقل تا حدی) به عنوان راهی برای مدیریت استرس استفاده می کند. اگر فضای بین شما دو نفر استرس زا باشد، ممکن است بیشتر به رفتار اعتیادآور خود روی بیاورند .
  • اعتماد دو طرفه است: ایجاد اعتماد یک فرآیند دو طرفه است. وقتی به تحمل رفتار ناخواسته ادامه می دهید، اعتماد ایجاد نمی شود.
  • نقش پیامدها را درک کنید: افراد مبتلا به اعتیاد به ندرت تغییر می کنند تا زمانی که این رفتار عواقبی داشته باشد. در حالی که ممکن است بخواهید از عزیزتان محافظت کنید، در مقابل این اصرار مقاومت کنید که سعی دارید از کسی که اعتیاد دارد از عواقب اعمال او محافظت کنید.

استثناء مجاز به عواقب این است که فرد مورد علاقه شما در حال انجام کاری است که می تواند برای خود یا دیگران مضر باشد - به عنوان مثال، مشروبات الکلی و رانندگی.

ارتباط موثر برقرار کنید

شما ممکن است بیش از حد آماده باشید تا به عزیزانتان بگویید که در مورد اعتیاد آنها چه احساسی دارید. داشتن یک مکالمه موثر، شامل یادگیری نحوه برقراری ارتباط با فردی است که اعتیاد دارد.

در حالی که ممکن است ناامید کننده باشد، به یاد داشته باشید که تصمیم برای تغییر، با آنهاست.

اگر شما صادقانه و بدون تهدید ارتباط برقرار کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که فردی که اعتیاد دارد به فکر تغییر باشد.

تکنیک‌های ارتباطی که می‌توانند به برقراری مکالمه شما کمک کنند عبارتند از:

  • استفاده از جملات «من» در مقابل جملات «تو»: (گفتن «وقتی مشروب می خوری غمگین می شوم» به جای «تو هرگز در نظر نمی گیری وقتی می خوری با من چه می کنی»)، در نتیجه سرزنش و تقابل را کاهش می دهد.
  • تبدیل جملات منفی به موارد مثبت: (به جای «تو وقتی که خمار می‌شوی» با «وقتی هوشیار هستی من واقعاً از شرکت تو لذت می‌برم»)، که می‌تواند احتمال تدافعی شدن آنها را کاهش دهد.
  • ارائه همدلی: ("می توانم بگویم که اعتیاد ناامیدکننده است و گاهی اوقات کنار آمدن با آن دشوار است")، به طوری که احساس نکنند هیچ کس متوجه نمی شود که در چه شرایطی قرار دارند یا از کجا آمده اند.
  • به آنها بگویید که می خواهید بخشی از راه حل باشید: ("خوشحال می شوم تا زمانی که شما کمک دریافت می کنید از بچه ها مراقبت کنم")، این فرصت را برای آنها فراهم می کند تا بدون نگرانی در مورد چیزهای دیگر به دنبال کمک باشند.

همچنین مهم است که به ارتباطات غیرکلامی خود توجه کنید. اگر زبان بدن یا حالات صورت شما منفی است، ممکن است برای عزیزتان دشوارتر باشد که نگرانی شما را واقعی بداند یا کمک شما را بپذیرد.

اگر می خواهید فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد تغییر کند، احتمالاً شما نیز باید تغییر کنید. اگر نشان دهید که مایل به تلاش صادقانه هستید، احتمالاً فرد مورد علاقه شما نیز برای کنار گذاشتن اعتیاد تلاش خواهد کرد.

اگر در درمان شرکت می کنید

روند درمان اعتیاد بسته به نوع درمانی که فرد دریافت می کند متفاوت است. اگر درگیر درمان عزیزتان هستید:

  • به کار بر روی ایجاد اعتماد ادامه دهید: سعی کنید قبل از رفتن به مشاوره با فرد مورد علاقه خود، حس اعتماد بینتان را قوی تر کنید.
  • در مورد احساسات خود صادق باشید: به عزیزتان بگویید اعتیاد او برای شما چگونه بوده است و در مورد آنچه می خواهید در آینده اتفاق بیفتد صادق باشید.
  • در مشاوره فرد مورد علاقه خود را سرزنش، انتقاد یا تحقیر نکنید: به سادگی بگویید که اعتیاد او چه کرده است؛ متضاد بودن معمولاً کارساز نیست و می تواند به رابطه شما آسیب برساند.
  • برای سرزنش آماده باشید: تعجب نکنید اگر عزیزتان کارهایی را که انجام داده اید یا گفته اید که به اعتیاد او دامن زده است را بیان کند.آرام بمانید و واقعاً به آنچه می گویند گوش دهید و قلب و ذهنی باز داشته باشید.

اگر فرد مورد علاقه شما تصمیم می گیرد درمان را به تنهایی دنبال کند:

  • به حریم خصوصی آنها احترام بگذارید: دوستان، خانواده یا دیگران را بدون رضایت آنها در مورد رفتار با عزیزانتان مطلع نکنید. اگر آنها نمی خواهند در مورد آن صحبت کنند، به آنها فشار نیاورید تا به شما بگویند چه اتفاقی افتاده است.
  • صبر را تمرین کنید: رویکردهای زیادی برای درمان اعتیاد وجود دارد، اما هیچ تغییری یک شبه اتفاق نمی افتد.

رابطه افسردگی و گرفتار شدن در دام اعتیاد

دکتر علی فرهودیان، عضو هیات علمی دانشگاه در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: استفاده از یک درمان طولانی بعد از سم زدایی از نشانه‌های درمان موفق و قابل قبول است و درکنار آن به کارگیری روش‌های درمانی اثربخش اعم از خانواده درمانی، ارائه آموزش‌های کسب مهارت‌های اجتماعی، تغییر حلقه دوستان و ... در یک ترک موفق تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: فرد معتاد به دلایل مختلف اعم از مشکلات روانشناختی مانند افسردگی و در کنار سایر روش‌های خود درمانی و دارویی به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کند که این مساله متاسفانه به غلط در میان مردم رایج است که مصرف مواد مخدر می‌تواند در کاهش آلام روحی مؤثر باشد.

وی گفت: در بسیاری از موارد فرد مشکلات جدی ندارد اما پس از استفاده از مواد مخدر دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود و این مواد شرایط جسمی و روحی برای اجتماعی، اقتصادی برای فرد به وجود می‌آورد که نتیجه‌ای جز مشکلات دوچندان ندارد.

دکتر فرهودیان حل مشکلات روانی افراد معتاد را از مهمترین راههای درمان و ترک مؤثر دانست و افزود: ترک، اولین گام از سلسله مراحل درمانی است.

وی ادامه داد: در قدم اول یا همان ترک، فرد معتاد شرایطی را پیدا می‌کند که در آن بتواند با کسب مهارت‌های اجتماعی با وسوسه عواملی که وی را به سمت مواد سوق می دهد مبارزه کند و به گونه‌ای مهارت نه گفتن به مواد را می‌آموزد.

فرهودیان با اشاره به اینکه حلقه دوستان فرد معتاد در دوره مصرف به یک‌سری گروههای خاصی محدود می‌شده و فرد معتاد فقط با گروه همتایان خود ارتباط داشته است، اظهار داشت: در دوره پس از ترک فرد معتاد باید حلقه دوستان را تغییر داده که لازمه تحقق این مطلب یادگیری مهارتهای ارتباطی است.

وی افزود: به هر نحو ممکن فرد باید خود را از محیطی که شرایط قبل از ترک را برایش تداعی می کردند فاصله بگیرد؛ از این رو ارائه و برگزاری کلاس‌های آموزشی رفتار درمانی، شناخت درمانی و ... ضروری است که فرد با کسب این مهارت‌ها و تمرین آن در گروه‌های سالم بتواند به شرایط عادی و قبل از ترک خود بازگشته و شاهد یک ترک موفق و سالم باشد.

وی اظهار داشت: زمانی که یک فرد مصرف خود را قطع می‌کند و در دوره ترک قرار می‌گیرد باید مورد پایش و نظارت باشد نه کنترل، با این روش می‌توان مدت پاک بودن فرد را اندازه‌گیری و در جریان مشکلات فرد قرار گرفت.

دکتر فرهودیان استفاده از خانواده درمانی در کنار سایر روش‌های درمانی را مفید دانست و افزود: در دوران ترک و پس از آن باید خانواده فرد معتاد نحوه رفتار با فرد معتاد را یاد بگیرند و با خلقیات و روحیات فرد معتاد و نحوه رفتار با وی در این دوران بیشتر آشنا شوند.

این روانپزشک ادامه داد: فراهم کردن زمینه اشتغال و حفظ استقلال اقتصادی به فرد برای یک ترک خوب و دائم بسیار مفید است چرا که بیکاری و مشکلات مالی زمینه را برای بازگشت به سمت مواد مخدر فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد زمانی که فرد هنوز در دوره اعتیاد و مصرف مواد قرار دارد به علت فشارهای اقتصادی نمی‌تواند توجه زیادی به وضعیت تغذیه و بهداشت خود داشته باشد از این رو اغلب معتادان از لحاظ سلامت در وضعیت مناسبی قرار ندارند و به بیماریهای طبی مبتلا هستند.

این پژوهشگر اعتیاد در پایان خاطرنشان کرد: گاهی معتادان مشکلات قانونی در حیطه مواد مخدر مانند حمل مواد، خرید و فروش و ... دارند. از این رو رفع موانع قانونی معتادان پس از ترک و کسب وجاهت اجتماعی برای آنان می‌تواند زمینه ساز یک ترک خوب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زینب موسوی ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    1 0
    گلم حتما با یه مشاور صحبت کن ویه سری به تی سی شهرتون بزن مطمئنن کمکت میکنن درسته هزینه داره تی سی ولی خیلی می ارزه خیلی عزیزم سعی کن همسرت رو یجوری قانع بکنی که به تی سی سر بزنه واونجا ترک کنه بهتر از کمپ