بعد از حوادثی كه برای محیط‌بانان هرمزگانی و فارس در هفته گذشته پیش آمد، لایحه حمایتی محیط‌بانان است كه هر روز خبر از تكمیل فوری آن در آینده‌ای نزدیك داده می‌شود، ‌لایحه‌ای كه قرار است پس از تدوین در سازمان محیط زیست، ‌راهی دولت و مجلس شود.

محیط‌بانان باید از حمایت‌های محكم‌تر قانونی برخوردار شوند

سلامت نیوز: بعد از حوادثی كه برای محیط‌بانان هرمزگانی و فارس در هفته گذشته پیش آمد، لایحه حمایتی محیط‌بانان است كه هر روز خبر از تكمیل فوری آن در آینده‌ای نزدیك داده می‌شود، ‌لایحه‌ای كه قرار است پس از تدوین در سازمان محیط زیست، ‌راهی دولت و مجلس شود.

به گزارش سلامت نیوز، مدیركل حفاظت سازمان محیط زیست در خصوص این لایحه ٤ بخشی به روزنامه اعتماد گفت: لایحه حمایت محیط‌بانی در ٤ بخش حقوق و مزایا، شیفت كاری محیط‌بانان، افزایش جذب نیروی انسانی، ‌مسوولیت‌های مدنی و معاضدت قضایی (حمایت قضایی) قرار است ارایه شود.


علی تیموری در خصوص حمایت‌های قضایی گفت: در بحث كمك‌ها و معاضدت قضایی، باید به این مساله توجه كنیم كه محیط‌بانان ما در برابر متخلفان مسلح قرار می‌گیرند. در دستگاه‌های دیگر، متخلفان به ندرت مسلح‌اند اما مامور محیط زیست چون با متخلف مسلح برخورد می‌كند، باید از حمایت و معاضدت قضایی محكم‌تری برخوردار باشد. تمام اینها به قانون استفاده از سلاح و مهمات برمی‌گردد كه یك مامور دولتی كه ضابط خاص و عام قضایی است، باید از نحوه به كار‌گیری سلاح و مهمات آگاهی داشته باشد. در حال حاضر كه از ٢٧٠٠ محیط‌بان، كه شیفتی كار می‌كنند، ١٣٠٠ نفر مشغول به كارند، هر محیط‌بان از ١٠ تا ٤٠ هزار هكتار محافظت می‌كند، ‌در حالی كه در استاندارد جهانی هر هزار تا ٣ هزار هكتار را یك محیط‌بان حفاظت می‌كند. این تعداد كه مطرح شده فقط برای مناطق چهارگانه است، اگر مناطق آزاد را هم حساب كنیم، وسعت بیشتر می‌شود و نسبت‌مان از استاندارد دورتر. مدیركل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شكار سازمان محیط زیست در ادامه به مسوولیت مدنی كه در این لایحه در نظر گرفته شده اشاره كرد و گفت: اگر محیط‌بانی متخلفی را زخمی كند، در حال حاضر بعضی از استان‌ها این امكانات را ندارند مسوولیت مدنی را بررسی كنند. ما مسوولیت مدنی را یك وظیفه تلقی می‌كنیم، اما سازمان مدیریت هم باید اعتبارش را در نظر بگیرد. این مساله هم در لایحه دیده شده است.


او همچنین در نشستی كه به مناسبت تشریح اقدامات سازمان برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها برگزار شده بود، دلیل ٩٥درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها را عامل انسانی دانست و گفت: مقصران در آتش‌سوزی در جنگل‌ها یا مانند گردشگران و كوهنوردان كسانی‌‌اند كه سهوا اقدام به آتش‌‌افروزی می‌كنند یا انتقام‌گیرانی‌اند كه عامدانه نسبت به آتش‌سوزی پارك‌ها، جنگل‌ها و مراتع كشور اقدام می‌كنند. در میان این دو گروه، ٣٠ درصد آتش‌سوزی‌ جنگل‌‌ها عمدی‌ است
تیموری همچنین میزان حریق در سال ٩٣ را ٦٧٠٠ هكتار اعلام كرد و گفت: در سال ٩٤ این عدد را به ٣٤٠٠ هكتار كاهش دادیم، یعنی حدود ٥٠ درصد میزان آتش‌سوزی كاهش یافت. حدود ٥/١٧میلیون هكتار مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند كه پوشش گیاهی بهتری دارد و حساسیت ما هم بیشتر است به دلیل حفظ تنوع زیستی و گونه‌های حیات وحش اما امكانات و اختیارات پیشگیری و پایش و اطفای حریق در مناطق آزاد را نداریم. او همچنین از به كارگیری سنسور‌های هشدار‌دهنده حریق خبر داد كه قرار است به‌طور رسمی در لرستان، ایلام و فارس این هفته نصب شوند.

به گفته تیموری، آمار جدید امسال نشان می‌دهد تا ١٢ تیر امسال حدود ٦٥ بار در سطح كشور آتش‌سوزی داشته‌ایم، بیشترین آتش‌سوزی را چهار محال بختیاری داشته، همچنین استان فارس به لحاظ وسعت آتش‌سوزی رتبه اول را دارد كه ٩٤ هكتار بوده. میزان حریق از ابتدای سال ٩٥ تاكنون ٥/٢٩٥ هكتار بوده، این میزان نسبت به سال گذشته كاهش ٤٠درصدی داشته است. كمبود بالگرد از كمبودهای همیشگی برای اطفای حریق بود كه تیموری اعلام كرد: هم‌اكنون ١٤ بالگرد برای اطفای حریق در ١٤ استان مستقل شده‌اند. در استان فارس از ابتدای سال ٥ بار از بالگرد برای اطفای حریق استفاده شده است. تاخیر استفاده از بالگرد در آتش‌سوزی پاسارگاد یك زنگ خطر برای وزارت دفاع و سازمان هوا فضا بود كه ٧ استانی كه دسترسی به بالگرد داشتند را به ١٤ بالگرد تبدیل كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha