صدرالدین علیپور؛ فرزند محیط‌‌بان شهید علیپور، با وجود آنکه پدرش در حادثه سقوط بهمن در حین انجام وظیفه به شهادت رسید، اما مسیر وی را ادامه داد و امروز او دارای دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی محیط زیست، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سرپرست دفتر پژوهش و توسعه فناوری این سازمان است وسابقه مدیریت کل حفاظت محیط زیست استان قزوین را نیز در کارنامه خود دارد، با او در مورد مشکلات محیط‌بانان به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

درآمد محیط‌بانان تناسبی با کارشان ندارد

سلامت نیوز: صدرالدین علیپور؛ فرزند محیط‌‌بان شهید علیپور، با وجود آنکه پدرش در حادثه سقوط بهمن در حین انجام وظیفه به شهادت رسید، اما مسیر وی را ادامه داد و امروز او دارای دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی محیط زیست، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سرپرست دفتر پژوهش و توسعه فناوری این سازمان است وسابقه مدیریت کل حفاظت محیط زیست استان قزوین را نیز در کارنامه خود دارد، با او در مورد مشکلات محیط‌بانان به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،بسیاری افراد معتقدند؛ در صورت افزایش کمی و کیفی تجهیزات، درگیری محیطبانان و متخلفان کاهش پیدا می‌کند، نظر شما در مورد این مساله چیست؟

من تصور می‌کنم که در بحث تجهیزات، مشکل خاصی در سازمان وجود ندارد، یعنی گارد محیط زیست در موقعیت‌های مختلف به تجهیزات انفرادی و وسایل مورد نیاز برای اقامت و پایش مجهز است و سازمان حفاظت محیط زیست به بحث دوربین و پهپاد نیز ورود پیدا کرده است، اما آنچه اهمیت بیشتری دارد، از نظر من بحث قانون چگونگی استفاده از این تجهیزات است و نه خود این تجهیزات.

بنابراین باید مسائل قانونی پیگیری شوند تا نیروهایی که وظیفه حفاظتی واجرای قوانین را بر عهده دارند؛ بتوانند از تجهیزاتشان به خوبی استفاده کنند و در مقابل، بحث آموزش و فرهنگ‌سازی نیز می‌تواند؛ در راستای نحوه مواجه با متخلفان بسیار اهمیت داشته باشد.

به هر حال درگیری در فضای خارج از شهر تبعاتی را به همراه دارد؛ بنابراین بحث قانون و مقررات کنترل متخلفان بسیار مهم است.

علاوه بر بحث قوانین به نظر شما مهم‌ترین مشکل محیط بانان چیست؟

قطعا محیط‌بانان به عنوان کسانی که با انواع مشقات در حوزه کاری خود روبرو هستند و به دلیل طبیعت و مناطق صعب‌العبوری که در آن کار می‌کنند، با چالش در بحث‌های درآمدی و حمایتی روبرو هستند، این قشر عاشق کارشان هستند و گرنه درآمدشان تناسبی با کارشان ندارد، محیطبانان باید بیشتر از نظر مالی و بودجه‌ای از طرف دولت حمایت شوند و از طرف دیگر نیز از نظر سیستم‌های نظارتی و قوانین حمایتی تقویت شوند.

همچنین تعداد محیطبانان نیز با توجه به سطح مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست که ۱۰ درصد سطح کل کشور است، در مقایسه با استاندارد‌های دنیا کم است که حل این مشکل نیاز به حمایت دولت در راستای جذب افراد جدید دارد.

گمان می‌کنید با توجه به مشکلات فراوان در این شغل و خبرهای ناگواری که در مورد شهادت یا درگیری محیط‌بانان به گوش می‌رسد؛ در میان نسل جدید علاقه‌ای به انتخاب این شغل و حفاظت از محیط زیست وجود خواهد داشت؟

پشت این کار بیش از منطق، عشق وجود دارد؛ کسی که این مخاطرات را به جان می‌خرد، بیش از هر چیز عاشق است، من به آینده این حوزه خوشبین هستم، زیرا به نظر می‌آید؛ جامعه با محیط بانان همدلی پیدا کرده و همراه شده است و وضعیت جامعه در قدر دانستن از آن‌ها بهتر از قبل است، بنابراین هنوز هم کسانی هستند که تمایل به این کار داشته باشند و قطعا ما و رسانه‌ها در جهت همراه شدن مردم و جوامع محلی در راستای حفاظت محیط زیست می‌تواند؛ بسیارتاثیرگذار باشیم، زیرا مردم خواستار حفاظت از محیط زیست هستند و تنها باید خواست مردم را جهت دار کنیم تا مردم هم خود حافظ محیط زیست باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha