یک مطالعه شکاف قابل توجه مرگ و میر افراد را در 18 کشور اروپایی بررسی کرده است. محققان دانشگاه پورتو، امید به زندگی در میان افراد سالمند در کشور‌‌های مختلف را مطالعه کرده‌اند. آنها عقیده دارند که افزایش امید به زندگی در کشور‌های توسعه‌یافته در درجه اول به میزان مرگ و میر سالمندان بستگی دارد.

طول عمر سالمندان در کدام کشورها بیشتر است؟

سلامت نیوز: یک مطالعه شکاف قابل توجه مرگ و میر افراد را در 18 کشور اروپایی بررسی کرده است. محققان دانشگاه پورتو، امید به زندگی در میان افراد سالمند در کشور‌‌های مختلف را مطالعه کرده‌اند. آنها عقیده دارند که افزایش امید به زندگی در کشور‌های توسعه‌یافته در درجه اول به میزان مرگ و میر سالمندان بستگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرصت امروز، آنها به منظور مشخص کردن طول عمر افراد، نرخ توزیع افراد بالای 75 سال را در کشور‌های مورد نظر در دو بازه زمانی، بین سال‌های 1991 تا 2001، و سپس سال‌2001 تا 2011‌ مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه در نشریه پزشکی British Medical Journal منتشر شد. این مجله یک مجله اپیدمیولوژی و بهداشتی ‌است.

کشور‌های مورد مطالعه در این تحقیق، 18 کشور یونان، قبرس، ایرلند، نروژ، سوییس و چند کشور‌ دیگر بودند. در مقیاس کوچک‌تر، محققان حدود 4000 منطقه را در این 18 کشور مقایسه کردند. نتیجه مطالعه به این شرح منتشر شد: میزان زنده ماندن در مناطق نیمه شمالی اسپانیا، غرب و جنوب فرانسه، سوییس، جنوب انگلستان، منطقه اسلو و استکهلم، ساردنی و جزایر قناری بالاتر از سایر مناطق اروپاست.

طول عمر با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی و به خصوص یک رژیم غذایی سالم افزایش می‌یابد. عوامل دیگری که در افزایش طول عمر موثر هستند، دسترسی به سیستم سلامت و بهداشت و وراثت است. به همین ترتیب در نواحی جنوبی اسپانیا شمال انگلستان، پرتغال و بسیاری از مناطق اسکاندیناوی و جنوب اروپا، افراد در سنین پایین‌تر می‌میرند.

عوامل موثر در این مرگ و میر زودهنگام، فقر، آلودگی و داشتن عادات بد برای سلامت است. رژیم‌های غذایی چرب، مصرف الکل و سیگار کشیدن از جمله این عادات بد هستند که موجب کاهش طول عمر افراد می‌شوند. همچنین در گزارشی که سازمان ملل متحد منتشر کرده است، امید به زندگی به عوامل مختلفی چون سطح تحصیلات درآمد سالانه بستگی دارد.

میزان مرگ ومیر به خصوص در مناطق صنعتی مانند غرب و مرکز اسکاتلند، مرز فرانسه و بلژیک، منچستر و لیورپول، آمستردام و کپنهاگ و همچنین مناطق پر جمعیت بیشتر از نواحی دیگر است. میزان زنده ماندن به‌طور کلی و در سطح جهانی، در سال‌های 2001 تا 2011 در میان زنان 34 درصد و نزد مردان تا 47 درصد افزایش داشت. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که در فرانسه، نواحی‌ای که میزان مرگ و میر کمتری داشته‌اند، بین سال‌های 2001 تا 2011 رو به افزایش بوده است.

دکتر آنا ایزابل از دانشگاه پورتو می‌گوید که بیشتر مرگ و میر‌ها در میان افراد بالای 85 سال، به دلیل مشکلات قلبی و عروقی است. به‌طور کلی این مشکل، عامل 42 درصد از مرگ و میر‌های اروپاست. یک دلیل دیگر مرگ و میر در سنین پایین که در این مطالعه به آن پرداخته نشده است، افزایش دمای هواست. پس از موج گرمای سال 2003 در فرانسه که باعث مرگ و میر حدود 2000 فرانسوی شد، مراقبت از سالمندان بهبود یافت. البته افراد سالمند در انگلستان از این لحاظ در امان بودند.

مطالعه دیگری درباره موقعیت جغرافیایی و رابطه‌ آن با امید به زندگی در آمریکا انجام شد. طبق نتایج این مطالعه افرادی که در شهر‌های ثروتمند و پیشرفته زندگی می‌کنند، امید به زندگی بیشتری دارند. در واقع با بهبود وضعیت اقتصادی، امید به زندگی در میان افراد جامعه افزایش می‌یابد.

نهاد غیر‌دولتی HeloAge سازمانی است که وضعیت سالمندان را در کشور‌های مختلف بررسی می‌کند و متناسب با شرایط آنها اقداماتی را انجام می‌دهد.

این اقدامات در راستای بهبود وضعیت زندگی سالمندان انجام می‌شود. HelpAge هر سال گزارشی از فعالیت‌های خود منتشر می‌کند. براساس شاخص GolbalAge سال 2015، سوییس، نروژ و استرالیا بهترین کشورها برای افراد سالمند هستند.

در همین فهرست، کشور افغانستان در رده 96 و برای سومین سال متوالی در رتبه آخر قرار دارد.این رتبه‌بندی براساس چهار شاخص انجام شده است: امنیت اقتصادی، وضعیت سلامت، استخدام و تحصیلات. این نهاد غیر‌دولتی بین‌المللی پیش‌بینی کرده است که جمعیت بالای 60 سال جهان در سال 2050، دو برابر می‌شود. در حقیقت تا سال 2050، بیش از یک پنجم جمعیت جهان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha