با وجود این که رشته طب اورژانس در جهان به عنوان رشته نوپدید است ولی بیشترین میزان توسعه و اشاعه را در بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دارد.

دکتر علی بیداری رئیس انجمن علمی طب اورژانس ایران در نشست خبری که صبح امروز20 دی ماه برگزار شد، گفت: با این که رشته طب اورژانس در جهان به عنوان رشته نوپدید است، بیشترین میزان توسعه و اشاعه را در بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دارد. علت اصلی گسترش این رشته در دنیا برخلاف سایر تخصص‌های دیگر که معمولا ناشی از اراده و تفکر خواص در این زمینه بوده است، به انتظارات مردمی و درخواست آنها از سیستم سلامت جامعه برمی گردد.

وی افزود: مردم انتظار دارند در هر زمان و هر لحظه از بهترین سیستم خدمات بهداشتی در موارد اورژانس استفاده کنند و نظام اورژانس در هر کشور شبکه ایمن آن اجتماع محسوب می‌شود که باعث ارتقای رضایت مندی مردم از نظام سلامت خواهد بود، این مقوله باعث شده تا سیاستمداران و دست اندرکاران نظام سلامت بسیاری از کشورها به طور جدی در فکر ایجاد اصلاحات در نظام سلامت با محوریت تخصص گرایی در این زمینه باشند.

دبیر برد تخصصی رشته طب اورژانس تصریح کرد: چنانچه مطابق استانداردهای جاری در کشورهای در حال توسعه یافته بپذیریم که به ازای هر10 هزار نفر جمعیت به یک متخصص طب اورژانس نیاز داریم به سادگی می‌توان تخمین زد برای جمعیت 70 میلیونی کشور به 7 هزار متخصص طب اورژانس نیاز است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد این متخصصان در کشور کمتر از 200 نفر است، برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی لازم است، ظرفیت تربیت این رشته در کشور نزدیک به 300 نفر در سال ارتقاء یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha