چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 18796

دبیرکل کانون انجمنهای صنفی کارفرمایان شرکتهای تامین نیروی انسانی کشور از نارضایتی کارفرمایان این بخش از وضعیت سازمان تامین اجتماعی و امکان جدایی از این سازمان خبر داد.

داود جوانی در گفتگو با مهر یکی از مهم ترین دغدغه های کارفرمایان را نحوه ارتباط گرفتن با تامین اجتماعی برای طرح مسائل و مشکلات خود اعلام کرد و گفت: متاسفانه شرایط به نحوی است که تاکنون تمام مکاتبات، پیگیریها، تشکیل جلسات مشترک و موارد مشترک بین دو طرف همیشه از سوی کارفرمایان بوده است.

زمزمه جدایی از تامین اجتماعی

دبیرکل کانون انجمنهای صنفی کارفرمایان شرکتهای تامین نیروی انسانی کشوراز امکان برنامه ریزی کارفرمایان شرکتهای خدماتی برای جدا شدن از سازمان تامین اجتماعی و انعقاد قرارداد با شرکتهای بیمه ای دیگر خبر داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر توازن مناسبی در ترکیب سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد که این مسئله خود تصمیم یاد شده را تقویت می کند.

وی از وجود زمزمه جدایی از تامین اجتماعی در گروههای کارفرمایی دیگر نیز سخن گفت و افزود: به صورت کلی کارفرمایان از وضعیت خود در تصمیم گیریهای تامین اجتماعی راضی نیستند.

سرمایه گذاران بی اختیار

این مقام مسئول کارفرمایی در شرکتهای تامین نیروی انسانی اظهار داشت: همیشه این تشکلهای کارفرمایی هستند که برای رفع دغدغه های جامعه کار و تولید برای مذاکره با سازمان پیشقدم شده اند، این در حالی است که برابر اعلام سازمان تامین اجتماعی و همچنین آمار و اطلاعات موجود، بالاترین سهم سرمایه سازمان از آن کارفرمایان کشور است.

جوانی با اعلام سهم 70 درصدی کارفرمایان از سرمایه تامین اجتماعی، بیان داشت: متاسفانه در آخرین تغییرات اساسنامه ای در این سازمان فراگیر، ترکیب 15 نفره شورای عالی تامین اجتماعی با محوریت دولت تغییر کرده است به نحوی که هم اکنون 8 نفر از نمایندگان دولت در مقابل 4 نماینده کارفرمایان و 3 نماینده از کارگران در اکثریت هستند.

جایگاه کارگر و کارفرما

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این واقعیت که سهم بیشتر سرمایه و پس انداز صندوق تامین اجتماعی از محل پرداختیهای کارفرمایان است، به راستی جایگاه جامعه کارفرمایی و حتی کارگری دراین سازمان بزرگ کجاست؟

این مقام مسئول کارفرمایی در شرکتهای تامین نیروی انسانی ادامه داد: آیا فقط حضور نماینده ای از جامعه کارفرمایی یا کارگری در شورای سازمان با توجه به سهم حداکثری دولت در این شورا یکی از ضعف های اساسنامه اصلاحی جدید سازمان نیست؟

درآمدهای تامین اجتماعی

جوانی در زمینه دارایی ها و درآمدهای سازمان تامین اجتماعی به وجوه و دارایی های موجود و منافع حاصل از سرمایه گذاریهای سازمان، حق بیمه های دریافتی و دریافتنی شامل سهم بیمه شدگان، سهم کارفرمایان و دولت، وجوه حاصل از خسارات، جرایم و جزاهای نقدی موضوع قوانین و مقررات مربوط یا احکام قطعی دادگاهها، هدایا و کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخل یا خارج کشور، بدهی ها، کمکها و تعهدات قانونی دولت به سازمان و سایر منابعی که بر اساس ماده 7 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و یا قوانین و مقررات مربوط قابل جذب توسط سازمان، اشاره کرد.

بدهی 18 هزار میلیارد تومانی دولت

دبیرکل کانون انجمن های صنفی کارفرمایان شرکتهای تامین نیروی انسانی کشور تاکید کرد: به راستی آیا دولت بالای 50 درصد سرمایه سازمان را متعلق به خود می داند که در ترکیب اعضای شورای سازمان شاهد آن هستیم، در حالی که شاهد هستیم بدهی دولت به رقمی بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی منبع اصلی درآمد تامین اجتماعی را 30 درصد پرداختی حق بیمه کارگران دانست و افزود: 23 درصد از این رقم را کارفرمایان و 7 درصد را نیز کارگران می پردازند. در حال حاضر فقط کارفرمایان شرکتهای خدماتی و تامین نیروی انسانی حدود 3 میلیون نفر نیروی کار بیمه شده دارند.

جوانی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، تامین اجتماعی هم اکنون بیش از 9 میلیون نفر بیمه شده اصلی در کشور تحت پوشش دارد که حدود 27 درصد از این تعداد در شرکتهای خدماتی فعالیت می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha