شینا انصاری باتاکید براهمیت پایش آزبست، به دلیل راه‌اندازی زباله‌سوزها گفت: هنوز امکان اندازه‌گیری آزبست را نداریم. سازمان محیط زیست دستگاهی خریده که امیدواریم بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم.

هنوز امکان اندازه‌گیری آزبست را نداریم

سلامت نیوز: شینا انصاری باتاکید براهمیت پایش آزبست، به دلیل راه‌اندازی زباله‌سوزها گفت: هنوز امکان اندازه‌گیری آزبست را نداریم. سازمان محیط زیست دستگاهی خریده که امیدواریم بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در سمپوزیوم تخصصی «مواد سرطان زای پیرامون ما» گفت: پایش و سنجش مبنای تصمیم  گیری در مدیریت محیط زیست است. اگر پایش و اطلاع از وضعیت آلاینده ها نداشته باشیم نمی توانیم آن را مدیریت کنیم.

شینا انصاری ادامه داد:  در سند چشم انداز ۱۴۰۴ برخورداری از سلامت فرد، جامعه و محیط و بهره مندی از محیط سالم به عنوان یک هدف پیش بینی شده است که این بدون پایش امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اثربخشی هر برنامه مدیریتی در گرو پایش است تاکید کرد: پایش از صنعت، خدمات و منابع محیطی یعنی آب، خاک، هوا و صدا باید از دقت کافی برخوردار باشد.

عضو هیات مدیره انجمن مواد جهش زای زیست محیطی ایران افزود: یکی از کاستی های اساسی محیط زیست در پیگیری های قانونی در اعمال جرایم و کنترل منابع انتشار آلودگی در منابع غذایی و فقدان اسناد موثق و مستند در زمینه پایش آلاینده ها بوده است.

انصاری ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ ماده شیمیایی خطرناک داریم که شامل مواد شیمیایی صنعتی، آفت کش ها، ۲۲ آلاینده آلی، جیوه و ترکیبات آن و نقل و انتقال پسماندهای خطرناک و مدیریت صحیح پسماندهای ویژه می شود که با مرجعیت سازمان محیط زیست و دستگاه های ذیربط درحال پیگیری است.

وی با تاکید بر اهمیت پایش آلاینده های خطرناک هوا گفت: از طرف آژانس ملی محیط زیست آمریکا ۱۸۸ آلاینده خاص شناسایی شده و آنها را از سرطان زایی محرز مثل آزبست تا عدم سرطان زا تقسیم بندی کردند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست منابع آلاینده ها را شامل منابع متحرکی مثل خودروها منابع بزرگ ثابت مثل کارخانه ها، منابع کوچک و سایر منابع برشمرد و گفت: ۳۰ آلاینده خطرناک در مناطق شهری داریم که در ۴۱ ایستگاه می توانیم  VOC ها را هم اندازه گیری کنیم.

انصاری با ارائه نمای شماتیکی از نحوه نمونه برداری از BTEX حد مجاز BTEX در کشور و استاندارد WHO را مقایسه و تصریح کرد: استاندارد بنزن موجود در هوا ۵PBB است  که الان در ایران این میزان بالاتر از حد استاندارد است.

وی با اعلام اینکه آزبست آلاینده شاخص دیگری است که سرطان زای محرز است در تشریح اقدامات دولت برای کنترل این آلاینده گفت: سال ۷۸ مصوبه ای داشتیم برای حذف تدریجی آزبست طی ۷ سال که متاسفانه اجرا نشد مصوبه دولت در سال ۹۰ به کارگیری آزبست را ممنوع کرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم موظف شد ثبت سفارش واردات آزبست را متوقف کند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست پس از تشریح روش های پایش آزبست در هوا به دی اکسین ها و فیوران ها پرداخت و گفت: این مواد بسیار خطرناک هستند و می توانند به سیستم ایمنی انسان آسیب بزنند الان که بحث راه اندازی زباله سوز ها در استان های شمالی کشور مطرح است این موضوع حساسیت بیشتری پیدا کرده و باید به آن توجه ویژه ای شود، اما در حال حاضر امکان اندازه گیری آن را نه در ایران و نه در خاورمیانه نداریم. سازمان حفاظت محیط زیست دستگاهی را خریداری کرده که در سال های گذشته به دلیل تحریم ها امکان راه اندازی آن نبود اما حالا امیدواریم به زودی آن را راه اندازی کنیم تا بتوانیم عملکرد دستگاه های زباله سوز را پایش و نظارت کنیم.

انصاری فلزات سنگین را آلاینده های بعدی اعلام کرد و گفت: این مواد در بدن متابولیزه نمی شوند و منابع آن عمدتا کارخانجات ما هستند که در بازدید و نمونه برداری از پساب خروجی باید همکاران ما دقت کنند.

وی با تشریح مراحل شناسایی فلزات در نمونه های زیست محیطی روش های آنالیز نمونه ها را توضیح داد و گفت: هیبروکربن های نفتی و سموم آلی کلردار را نیز برای اندازه گیری آلاینده ها در دستور کار سازمان محیط زیست داریم، همه آلودگی های آلی را به دلیل گستردگی آنها نمی توانیم اندازه بگیریم که مهمترین آن ناشی از احتراق ناقص سوخت است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: PAH ها حلقه های بنزنی دارند و اثرات منفی بر سلامت می گذارند، مهمترین شاخص بهداشتی ترکیبات PAH بنزو a پایرن است پایش ترکیبات PAH هم شامل نمونه برداری از محیط های آلوده (آب، خاک و هوا)، آماده  سازی و آنالیز کیفی و کمی نمونه است.

انصاری در پایان PCD ها را گروه آلاینده بعدی اعلام کرد و ضمن برشمردن مهمترین مصارف آنها گفت: معایب این گروه تجزیه پذیری کند، پراکندگی در حوضه ها، تجمع در زنجیره غذایی، اثرات مزمن شدید و سرطان زایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha