اولین دوره آموزش مجازی (Biosafety Officer) تربیت مسئول ایمنی زیستی در آزمایشگاه های پزشکی و علوم زیستی در ایران توسط پژوهشکده مجازی بیوتکنولوژی پزشکی برگزار می شود.

اولین دوره آموزش مجازی تربیت مسئول ایمنی زیستی برگزار می شود

سلامت نیوز: اولین دوره آموزش مجازی (Biosafety Officer) تربیت مسئول ایمنی زیستی در آزمایشگاه های پزشکی و علوم زیستی در ایران توسط پژوهشکده مجازی بیوتکنولوژی پزشکی برگزار می شود.

به گزارش سلامت نیوز، شروع اولین دوره آموزشی 30 تیرماه 1395 بوده و شروع ثبت نام در 12 تیرماه از ساعت 14 بوده و (ظرفیت محدود) در صورت تکمیل ظرفیت، سامانه به صورت خودکار بسته خواهد.

اهمیت ایمنی در آزمایشگاه‌ها از زاویای گوناگونی قابل بررسی است، زیرا آزمایشگاه مکانی حساس برای بروز حوادث است که با بکار بردن کنترل‌های بهداشتی، کنترل عفونت‌ها و تدابیر اصول ایمنی این حوادث قابل پیشگیری هستند. به همین دلیل وجود و بروز خطرها و آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی علاوه‌ بر بازتاب ناخوشایند در جامعه، مسئولیت شدید قانونی را متوجه مدیریت آزمایشگاه می‌کند. بحث ایمنی در آزمایشگاه‌ها هنگامی مؤثر واقع می‌شود که با برنامه‌های دقیق، بازرسی و کنترل، وجود طرح ایمنی، آموزش و تمرین و ممارست در مقابله با سوانح و آسیب‌ها همراه گردد. وجود مواد قابل‌اشتعال، گازهای خطرناک، اشعه‌های رادیواکتیو، مواد شیمیایی و میکروارگانیسم‌های زنده در آزمایشگاه، مراقبت‌های جدی و مداومی را در رابطه با مسائل ایمنی و بهداشت در جهت حفظ جان پرسنل و مراجعه‌کنندگان می‌طلبد. مشارکت و همکاری بین تمامی پرسنل و رعایت کلیه مقررات و اصول ایمنی و بهداشتی، فنون ضدعفونی و استریلیزاسیون از بسیاری از خطرات و سوانح جلوگیری خواهد کرد و از این طریق سلامت و ایمنی بیماران و کارکنان تأمین شده و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و میزان رضایت بیماران افزایش می‌یابد.

به‌طورکلی اصولGLP[Good laboratory practice] به‌صورت مجموعه‌ای ازشاخص‌ها و معیارها تعریف شده است که با انجام آنهاکیفیت، اعتبار و درستی آزمایشگاه ودرستی وقابل کنترل بودن نتایج و استنباطات تضمین می‌شود. رعایت اصول ایمنی در آزمایشگاه در سه سطح ایمنی safety ایمنی زیستی  Biosafety  و امنیت زیستی  Biosecurity  و  از سوی دیگر اجرای دستورالعمل های استاندارد کاری یا GLP می باشد.

لذا جهت آموزش دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مختلف آزمایشگاهی، پزشکی و تحقیقاتی، آشنایی با اصول ایمنی آزمایشگاهی و زیستی و مخاطرات ذکر شده پیش از ورود به آزمایشگاه جهت فعالیت حرفه ای و یا فعالیت تحقیقاتی بیش از پیش ضروری است. در کشور ما به دلیل نبود استاندارد آموزشی متناسب با فعالیت آزمایشگاهی و نیز عدم وجود مسئول ایمنی در آزمایشگاه های ذکر شده رعایت اصول ایمنی آن چنان که باید و شاید اجرا نمی گردد.  ارائه این آموزش ها در طی تحصیل و همچنین تداوم آن در طی کار در آزمایشگاه باید جزو برنامه های اصلی آموزشی دانشجویان رشته های علوم پایه و بالینی پزشکی قرار گیرد. لذا این دوره آموزشی جهت جبران کمبود آموزش ایمنی آزمایشگاهی در دانشگاه ها و همچنین تربیت افسر ایمنی زیستی در آزمایشگاه ها اجرا می شود.

ضوابط و شرایط پذیرش ورودی:

    دارا بودن حداقل مدرک کاردانی در رشته های پایه علوم پزشکی، علوم زیستی و گرایش های مختلف شیمی و فیزیک

نحوه برگزاری:

دوره آموزشی تربیت مسئول ایمنی زیستی و آزمایشگاهی صرفا مجازی بوده در سه مرحله عمومی، پیشرفته و تکمیلی ارائه می شود که به شرح ذیل بیان شده است. لازم به ذکر است به افرادی در هر سه بخش موفق به کسب میانگین 75٪ نمره کل شوند، مدرک معتبر مسئول ایمنی زیستی و آزمایشگاهی (Biosafety Officer) به زبان انگلیسی از پژوهشکده اعطاء می شود.

   دوره عمومی :               35 ساعت                     هزینه:  1/000/000 ریال

 دوره پیشرفته :               50  ساعت                    هزینه: 1/500/000  ریال

    دوره تکمیلی:               35 ساعت                     هزینه : 1/200/000 ریال

 
سرفصل مراحل در شروع هر مرحله در سامانه آموزش مجازی قابل رویت می باشد.

هزینه مراحل جداگانه دریافت خواهد شد و داوطلبان نیاز نیست کل شهریه دوره را یکجا پرداخت نمایند.

لازم به ذکر است که از فراگیران در پایان هر مرحله، آزمون به صورت اینترنتی توسط سامانه آزمون پژوهشکده گرفته خواهد شد که در صورت کسب حدنصاب حداقل 75درصد نمره آزمون فراگیران مجاز به شرکت و ثبت نام در مرحله بعد می باشند. همچنین در صورتی که  فراگیری حدنصاب لازم برای ورود به مرحله بعد را کسب ننماید می بایست مبلغ 500/000 ریال هزینه جداگانه شرکت در آزمون برای همان مرحله پرداخت نموده و در صورت کسب نمره حداقل مذکور وارد مرحله بعد شود. این امکان فقط دو بار  تکرار می شود و در صورت عدم کسب نمره حداقل فراگیر مجاز به ادامه دوره نمی باشد.

قابل توجه داوطلبان گرامی : به هیچ عنوان وجه پرداختی قابل استرداد نمی باشد.

  وسایل مورد نیاز داوطلبان جهت شرکت در دوره:

    اینترنت با سرعت حداقل 256M/s
    داشتن اسپیکر و میکروفون
    Webcam

شروع دوره: ۳۰ تیرماه ۱۳95

ساعت ۱7 الی ۲۱ روزهای زوج (شنبه، دوشنبه، چهارشنبه)

مدت زمان دوره  ۱۲۰ ساعت

در صورت وجود سوال یا ابهام داوطلبان می توانند در ساعات اداری (8-16) با شماره تلفن 02166904493 تماس حاصل نمایند یا از طریق آیدی vimb_ir@ از طریق کانال تلگرام پژوهشکده در تمام ساعات شبانه روز پیام خود را برای مدیریت پورتال ارسال نمایند.

 قابل توجه داوطلبان : قبل از ثبت نام در دوره می بایست در سایت عضو شوید.

 جهت ثبت نام در دوره عمومی اینجا کلیک نمایید.

پژوهشکده بیوتکنولوژی و آموزش مجازی

 

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha